Vad blir nästa tekniska steg?

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Infodisplay på visiret.
All information tillgänglig och konfigurerbar, d.v.s. man väljer själv om man vill se varv, hastighet, temperatur(er), karta o.s.v. eller allt på en gång.
Dessutom en kamera bak på hjälmen eller annan plats som backspegel.
Delar är redan på gång eller finns vet jag.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Är det inte bara touringfolk som kör med visir? Då kan ju knappast varv och piptemp m.m vara så relevant? Och ha en stor karta i blickfånget bara vara irriterande.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Nu är det ju inget visir utan ett par glasögon , men du kanske bara kör med en björnpuppa på skallen?
 

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
Smith kom ju med display i goggles för ett par år sedan med gps och blåtand etc.. sålde några sånna dock kosta dem runt 8000kr st då
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Nu är det ju inget visir utan ett par glasögon , men du kanske bara kör med en björnpuppa på skallen?
Nu läste jag bara vad som skrevs och tittade inte på filmerna. Och det pratades bara om visir vilket fick mig att långsökt tänkta på just ett visir.
Och jag själv kör med hjälm men dock utan brillor allt som oftast. Dom är mest bara i vägen och ger sämre känsla. Är det riktigt kallt tar jag på dom eller struntar i att köra.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu läste jag bara vad som skrevs och tittade inte på filmerna. Och det pratades bara om visir vilket fick mig att långsökt tänkta på just ett visir.
Och jag själv kör med hjälm men dock utan brillor allt som oftast. Dom är mest bara i vägen och ger sämre känsla. Är det riktigt kallt tar jag på dom eller struntar i att köra.
Kör du helt utan något för ögonen?
Isf hoppas jag att du bara surfar myr, är man i skogen det är otroligt lätt att få grenar i ögonen om man inte har goggles eller visir...
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Visst borde vi kunna tänka ut andra områden inom tekniska framsteg? Motorer, fjädring, viktminskning, kraftöverföring etc.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Polaris siktar på att ha en motor som håller mer än 200 mil till år 2029 ;)

Skämt åsido så är det nog inte inom snöskoterbranschen vi kommer att se något riktigt nytt, men man kan ju hoppas.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Bara titta på alla dessa "T-motion" kopior som kommit ut. Det känns som det håller på att spåra ur?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag hoppas det blir inom området kvalitet och driftsäkerhet nästa steg tas.

Men mest troligt blir det stänklappar med inbyggd platt kepsskärm och outplånliga prislappar, neonbelysta boggiskenor och en sorts färgkritor man kan äta för att kunna, som reklamen kommer säga; "Spy upp ditt eget dekalkit!"
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Alla verkar ju bara ska ha smalare och smalare framvagn... Varför inte gå "all in" och montera en monoskida direkt under buken, ungefär som snowmobikes?
Då öppnas ju snart en helt ny värld för tillverkarna, smalare mattor typ 30 cm, smalare chassi etc. Varför inte bara en centrerad boggieskena tex, skulle ju spara vikt och kunna "flexa" nå djävulst för maximalt vingel, förlåt "flickability" i snårskogen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska man dra ihop skidorna mer måste även kåpor och fotsteg följa med. Annars tar dom i när man lägger omkull maskin, matta och skidor då tappar fästet.
Det är en av anledningarna att Polaris går otroligt bra på skrå, relativt smala kåpor och även smala fotsteg, spec framme vid fotholken. Gör att det inte hänger upp sig och bromsar.
Summit som jag åkte tidigare har det fenomenet.

Det är dock svårt att göra dom så mycket smalare. man har ju en given längd på vevaxel inkl. variator, svårt att göra den så mycket kortare.
Då lär det till nåt helt radikalt...
Längsmonterad motor kanske?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det är dock svårt att göra dom så mycket smalare. man har ju en given längd på vevaxel inkl. variator, svårt att göra den så mycket kortare.
Då lär det till nåt helt radikalt...
Längsmonterad motor kanske?
Honda körde ju med ovalkolvar på någon superhoj på 80-talet tycks jag minnas, borde ju kunna möjliggöra kortare vevaxel med bibehållen cylindervolym.
Att längsmontera motorn kan få tråkiga bieffekter, en del påstår ju att det är hart när omöjligt att köra på bakhjulet med en BMW hoj pga gyroeffekten.

Sen så tror jag faktiskt att det blir 4t för alla i framtiden, frågan är bara när.
För min del beror det bara på när någon tillverkare tar sej råd, trots den lilla marknaden, och utvecklar en helt ny, lätt, liten och i alla punkter konkurrenskraftig 4t-motor
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ovala kolvar kanske skulle kunna göra 60-80mm kortare motorpaket.
Frågan är hur stor skillnad det skulle göra...

Gyroeffekten blir säkert kännbar som du säger...
Då får det bli två vevaxlar som snurrar mot varandra! Haha!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ovala kolvar kanske skulle kunna göra 60-80mm kortare motorpaket.
Frågan är hur stor skillnad det skulle göra...

Gyroeffekten blir säkert kännbar som du säger...
Då får det bli två vevaxlar som snurrar mot varandra! Haha!
8cm är inte att förakta =)

Två vevaxlar hjälper ju knappast ner vikten tyvärr, i övrigt funkar det ju. Varför inte boxer eller V-motor som svar på behovet av smalare motor?
Eller Varför inte en Wankel? Trots dålig livslängd, jämfört med 4t, har den ju inte kortare livslängd än en modern tvåtakts 800a......

Om herren är med oss uppfinner nån fan ett superduper lättviktsbatteri snart så kan vi köra med direkteldrift utan variatorremmar och fan =)