Va ska de va tvåtakt eller fyrtakt?

Va ska de va tvåtakt eller fyrtakt?

• Totalt antal som röstat
    136

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Varför har då Rx-1 150 hk istället för 190 hk som i R1 då? rätt stor skillnad.

R1 hade 150 hk redan 1998! :)
Som jag skrev tidigare men jag kan väl dra det igen då. Skillnaden är varvtalet. Dessutom är knappast effekten den springande punkten i snöskotern idag.

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
hur som helst så har du 2 års garanti på tex a-c oavsätt miltal på deras 2-taktare. själv skiter jag i hållbar hit eller dit, efter 2 år så har det kommit så mer intressanta maskiner så jag måste byta vilket fall,vem vill köpa en släde som har gått 4000 mil, oavsätt om motorn är som ny så lär övriga detaler va rejält nergågna, sen om ja kör tex. 250 mil per säsong och min 2-taktare drar en halvliter mer iper mil så gör detca 1500-2500 i merkostnad me olja inkl.

S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Helt klart så är det massor med brister i en sådan poll. Fäster ingen vikt vid den själv faktiskt. Men det är ju kul att reta dig om inte annat, :p

Orsaken att vi inte har de värsta MC motorerna i snöskotrar är av ett enda skäl: Pengar! Det är väl det som ökar 2T hatet ytterligare. Skulle inte den billiga 2T motorn finnas så skulle vi nog ha dessa motorer i snöskotrar redan. Ahhh, underbart, :)

Att hävda att 4T motorerna i snöskotrar är B är dock svammel. Nytromotorn är en grym 4T motor jämfört med vad du än väljer att jämföra med. BMEP (vrid per liter) är fruktansvärt högt.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Stox: Haha, jag känner mig inte retad alls. Det är bara roligt att diskutera med folk som verkligen kan någonting - som du!

On Topic: Skillnaden mellan 150 och 190 hk i en R1-motor är ungefär skillnaden mellan 9000 och 11500 varv... utan att veta så handlar det om annan bestyckning och annan kamaxel för att få effekten på ett för en snöskoter lämpligare varvtal. Men få klagar på att effekten inte räcker till i en RX-1, oavsett varvtal, temperatur och höjd över havet finns det nog mer än man behöver. Men det är ju ingen cross-440... eller trodde någon det?

Däremot så kostar nog motorn 3ggr mer än motsvarande Polaris med 140hk och det är lätt att inse att Yamaha mer eller mindre sponsrar sin satsning på 4t än så länge... med tanke på att skotrarna kostar lika mycket ut till kund - och i USA ännu mindre...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
hur som helst så har du 2 års garanti på tex a-c oavsätt miltal på deras 2-taktare. själv skiter jag i hållbar hit eller dit, efter 2 år så har det kommit så mer intressanta maskiner så jag måste byta vilket fall,vem vill köpa en släde som har gått 4000 mil, oavsätt om motorn är som ny så lär övriga detaler va rejält nergågna, sen om ja kör tex. 250 mil per säsong och min 2-taktare drar en halvliter mer iper mil så gör detca 1500-2500 i merkostnad me olja inkl.
Om motorn har rykte om sig att rasa får du andrahandsvärde därefter när det dags att byta in den och då handlar det om kanske 40.000 lägre inbyte efter två år, dvs en merkostnad på 20.000/år. Är det värt det tycker du?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
On Topic: Skillnaden mellan 150 och 190 hk i en R1-motor är ungefär skillnaden mellan 9000 och 11500 varv... utan att veta så handlar det om annan bestyckning och annan kamaxel för att få effekten på ett för en snöskoter lämpligare varvtal.
Vad är då lämpligare varvtal? Rx har som alla andra skotrar variator som växlar på optimalt varv.
Dessutom är dom ju nerväxlade från 11??? rpm i motorn till 8??? rpm om jag fårstått saken rätt.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vad är då lämpligare varvtal? Rx har som alla andra skotrar variator som växlar på optimalt varv.
Dessutom är dom ju nerväxlade från 11??? rpm i motorn till 8??? rpm om jag fårstått saken rätt.
Alltså om du inte läser inläggen så spelar det ju ingen roll att fortsätta argumentera... vad är din poäng? Tror du att Yamaha eller andra tillverkare inte kan göra en motor med tex 190 hk eller vadå? I så fall kan du ju fortsätta tro det, ingen diskussion lär ju i så fall ändra på den saken. Jo den är nedväxlad idag men även bredden på registret är mycket intressant även om man har variator, man kan växla på på ett annat sätt då.

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Läste på Sr då hade en kille kört med sin etec, snittförbrukning 0.94L/milen!!! Det är mindre än en 4t! Många hade kört den på just över litern, så den är snål!

4t är alldeles för många takter att hålla reda på ;)
0,94L/milen!!! de lät jävligt billigt

S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Jag tror också att Yamaha tjänar fruktansvärt lite pengar på sina 4T, om något alls. De har gjort jordens storsatsning flera år i rad (medans de andra haft problem) för att försöka knocka in de andra på 4T spåret. Så känns det. De kom långt, men inte ända fram. De andra börjar få till bitarna nu.

För mig är det 2T som gäller, inget snack. Tror inte det finns en 4T som skulle kunnat följa efter där jag och brorsan körde idag: Branta backar och tät skog.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hjulboggie rules:
Jag tror också att Yamaha tjänar fruktansvärt lite pengar på sina 4T, om något alls. De har gjort jordens storsatsning flera år i rad (medans de andra haft problem) för att försöka knocka in de andra på 4T spåret. Så känns det. De kom långt, men inte ända fram. De andra börjar få till bitarna nu.

För mig är det 2T som gäller, inget snack. Tror inte det finns en 4T som skulle kunnat följa efter där jag och brorsan körde idag: Branta backar och tät skog.
Tja, det har väl i och för sig inte med motorns arbetsprincip att göra... men till vettigt pris, nej. Och jag tror att Yamahas storsatsning bara har börjat, japanerna är för djävliga när de bestämt sig. Det skall bli intressant att se vad som kommer nästa år! En skitlång Phazer MTX med ännu lättare 800cc motor på 100hk och 220 kg? En liten turbo på Nytron? Snart får vi se, de rullar knappast tummarna om man säger så, utvecklingstakten lär snarare öka nu när andra hänger på 4t-satsningen.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om inte Yamaha tjänade pengar på det dom säljer så skulle dom knappast fortsätta med det va ? Samma sak med hojarna kostar satan här i Sverige och billigare utomlands.
140-150.000 för en skoter, tjänar man verkligen inga pengar på det ?

Fan du kan ju hitta en bil för mindre slantar.

På vilket sätt är dom andra i fatt.
E-tecen blir ju spännande men läs denna tråd 6% i oljeförbrukning ?

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=23703&highlight=E-TEC

Däremot så verkar soppa förbrukningen lovande :)
Och efter säsgongen så vet vi om dom håller nåt också.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Hjulboggie rules:

har det med motorn att göra?
om du tror att du tar dig fram bättre än en modern yamaha mountainmaskin med en gammellynx så är det ju bara rent oförstånd.

hur som helst så hadde jag velat rösta mittimellan.
nästa skoter blir nog inte en fyrtaktare.
lär bli nån crossmaskin eller m1000 men hadde gärna behålld fyrtaktsmotorn effekt och slittålighet än en klen 2 taktare.

yamaha har aldrig byggt nån skoter som är lika roliga som konkurenternas skotrar.och konkurenterna har ingen 4 taktare som matchar deras crossmaskiner.så det lär bli en tvåtaktare som sagt.

enda roliga med 4t skotrar är att det är enkelt och driftsäkert att trimma dom.

S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Ja, så var det förr. Japanerna var nästan oslagbara. Numera finns det andra företag också som klarar sig bara fint, :)

Som sagt. 4T passar bäst till myspyskörning efter släta leder, :p Lite svårt att ändra på det när man redan använder den vassaste tekniken som finns. Turbo och annat gör bla två saker; driver upp vikt och pris.

berrob:
Jag hänger en del på amerikanska forum också, och E-Tecen är generellt sett enormt snål. Som vanligt finns det några problemmaskiner, men det vore ju konstigt ifall inte världens största snöskotertillverkare hade några problembarn i kullen också.

RotaX447:
Beror ju faktiskt helt på var man kör. Kör man i tät skog så har en 4T inte en chans. Om du tror att min Lynx -96 är standard så tror du lite fel, :)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
E-tec verkar sjukt snål, verkligen! Får de motorn att hålla och inte dra olja kan det bli ett mycket bra koncept.

Men man skall nog vara ganska skygglappsförsedd om man inte tror att fyrtaktare i skotrar kommer på bred front... och utvecklingen går fort!

Sedan tror jag också att det finns segment där 2t kommer att fortsätta att regera pga vikt/effektförhållandet i den extrema framkanten - de värsta mountainmaskinerna och crossmaskinerna typ 440 kommer nog att vara försedda med tvåtaktare ett tag till. Men på sikt, dvs fem år och längre - icke.

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
Om motorn har rykte om sig att rasa får du andrahandsvärde därefter när det dags att byta in den och då handlar det om kanske 40.000 lägre inbyte efter två år, dvs en merkostnad på 20.000/år. Är det värt det tycker du?
nu undviker jag rotax, men du har en viss poäng där, men tycker inte att 4-taktarna har nåt särskildt högre 2-hands värde än 2taktare.

S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Ja, de går framåt så fort att det såldes färre 4T förra året, :p Vad Ski-Doo har gjort är att stjäla marknadsandelar av Yamaha. Arctic Z1 Turbo misstänker jag säljer i nästan obefintliga mängder här i Norden, lederna är för kassa.

4T har inte en chans så länge de blir bättre än 2T, och det kommer de aldrig att bli. Finns idag inte en endaste fördel med 4T som jag ser det.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hjulboggie rules:
Ja, de går framåt så fort att det såldes färre 4T förra året, :p Vad Ski-Doo har gjort är att stjäla marknadsandelar av Yamaha. Arctic Z1 Turbo misstänker jag säljer i nästan obefintliga mängder här i Norden, lederna är för kassa.

4T har inte en chans så länge de blir bättre än 2T, och det kommer de aldrig att bli. Finns idag inte en endaste fördel med 4T som jag ser det.
Haha det finns ju massor av fördelar med 4t. Jag har tex svårt att tro att E-tec är en särskilt mycket billigare teknik än fyrtakt. Hållbarhetsmässigt har tvåtaktarna massor att bevisa - så fort man tar ut effekt minskar hållbarheten drastiskt.

Rent krasst finns det ju fördelar med bägge, men de enda fördelarna tvåtakt har idag (om vi inte räknar E-tech och liknande) är pris och vikt. Räknar vi E-tech är priset ingen fördel längre, och dess komplicerade uppbyggnad bidrar till ökade servicekostnader och fler felkällor. Att säga att 4t aldrig kommer att bli bättre än 2t känns ju lite huvudlöst med tanke på utvecklingen de senaste fem-sex åren - och särskilt om man tittar i backspegeln hur det har sett ut inom alla andra områden.