Värme i skoterpulka

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag sitter och funderar på om jag till vintern ska sätta i båtens värmare i pulkan för att få imfri ruta och lite värme. Värmaren drar 0,5-0,9 A och har egen bränsletank (diesel). Tanken är att värmaren bara ska vara igång under färd. Någon som redan monterat värmare i pulkan?
 
K

krickus

Jag sitter och funderar på om jag till vintern ska sätta i båtens värmare i pulkan för att få imfri ruta och lite värme. Värmaren drar 0,5-0,9 A och har egen bränsletank (diesel). Tanken är att värmaren bara ska vara igång under färd. Någon som redan monterat värmare i pulkan?
Nej, men har funderat på det, lär ju funka klockrent.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ge frun några värmeljus och en varm filt istället så hon kan värma pulkan :)

Romatiskt och billigt
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Det är mest barnbarnen som åker i pulkan och de ska inte leka med elden. Tänkt om lite så om det blir av hamnar båtens fritidsbatteri i pulkans bagage och då kan värmaren vara igång hela tiden medans man är på tur. Även om man går in och fikar på Orren. I båten räcker 88 Ah lätt 12 tim då även kylen går och tv;n används viss tid. En dag i kylan ska inte dra ut batteriet.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Oj vad fin. Grattis till ett snyggt ekipage. Får du imfritt på rutorna? Funderar själv på om jag skulle behöva dra isolerade 50mm pp-rör(grått inomhusavlopp) underpulkan och upp till vindrutan. Sedan skära en slits för utblås och måla allt svart som inredningen.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Nu har jag kommit igång med bygget. Värmare, tank och 12V batteri hamnar i en låda på pakethållaren så bagageutrymmet blir intakt. Än så länge har jag valt ett 75 mm isolerat rör fram till rutan och det andra utblåset har jag satt som förvärmning i lådan. Förhoppningsvis blir allt klart i morgon
 

Attachments

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Jag har inte nån defroster i rutan ,bara utblås under bakre sitsen
har inte hunnit testa om det behövs defroster
eftersom pulkan användes sparsamt ifjol.
sjutsade ungar och fru och dom har inte klagat,varmt å gött:mad2: sa dom att det var,lite avis blir man när man får sitta och huttra på skotern...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska bygga nåt liknande i vinter i en Brännapulka.
Ska man satsa på att få luft upp på rutan eller funkar det ändå?
Är i princip helt novis på pulkor men har förstått att det isar en del på rutan om det är kallt. Men det är ju när man inte har nån värme alls i pulkan. Om luften inuti pulkan är varm så borde det inte isa igen tycker man...

Väger mellan på sätt att placera värmaren.
Antingen framför fötterna inuti pulkan.
+ Lätt att montera
+ Lätt att dra upp luftslang till rutan om det behövs.
+ Den cirkulerar luften in i värmaren igen, den kommer gå på lägre effekt.

- Det kanske blir att låta en del om värmaren sitter där.

Montera den i bagageutrymmet bakom sätet.
+ Borde låta lite mindre om värmaren sitter här.

- Mer komplicerad montering.
- Svårare om man vill få upp luft på rutan.
- Den kommer att suga mer kall luft och får då gå med högre effekt.
- Det stjäl mer utrymmer i bagaget.

Ska köra med en Eberspächer Airtop D2
Vad tror ni?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det viktiga är att ha ventilation, eftersom det annars immar igen.

Fördelarna överväger att ha den vid fötterna, skärma av den om ljudet stör, men dagens värmare är rätt tysta.
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Ska bygga nåt liknande i vinter i en Brännapulka.
Ska man satsa på att få luft upp på rutan eller funkar det ändå?
Är i princip helt novis på pulkor men har förstått att det isar en del på rutan om det är kallt. Men det är ju när man inte har nån värme alls i pulkan. Om luften inuti pulkan är varm så borde det inte isa igen tycker man...

Väger mellan på sätt att placera värmaren.
Antingen framför fötterna inuti pulkan.
+ Lätt att montera
+ Lätt att dra upp luftslang till rutan om det behövs.
+ Den cirkulerar luften in i värmaren igen, den kommer gå på lägre effekt.

- Det kanske blir att låta en del om värmaren sitter där.

Montera den i bagageutrymmet bakom sätet.
+ Borde låta lite mindre om värmaren sitter här.

- Mer komplicerad montering.
- Svårare om man vill få upp luft på rutan.
- Den kommer att suga mer kall luft och får då gå med högre effekt.
- Det stjäl mer utrymmer i bagaget.

Ska köra med en Eberspächer Airtop D2
Vad tror ni?
Jag satte den bak
*dels för ljudnivån
*avgasena från värmaren bakom pulkan
*rymligare att sträcka på benen
*tank ,batteri ,värmare på samma ställe ,lättare montage...
*ingen kan bränna sig på avgasröret
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Ska bygga nåt liknande i vinter i en Brännapulka.
Ska man satsa på att få luft upp på rutan eller funkar det ändå?
Är i princip helt novis på pulkor men har förstått att det isar en del på rutan om det är kallt. Men det är ju när man inte har nån värme alls i pulkan. Om luften inuti pulkan är varm så borde det inte isa igen tycker man...

Väger mellan på sätt att placera värmaren.
Antingen framför fötterna inuti pulkan.
+ Lätt att montera
+ Lätt att dra upp luftslang till rutan om det behövs.
+ Den cirkulerar luften in i värmaren igen, den kommer gå på lägre effekt.

- Det kanske blir att låta en del om värmaren sitter där.

Montera den i bagageutrymmet bakom sätet.
+ Borde låta lite mindre om värmaren sitter här.

- Mer komplicerad montering.
- Svårare om man vill få upp luft på rutan.
- Den kommer att suga mer kall luft och får då gå med högre effekt.
- Det stjäl mer utrymmer i bagaget.

Ska köra med en Eberspächer Airtop D2
Vad tror ni?
Vi har Brännapulkan och om man sätter den bak som jag gjorde är man nästan tvungen att dra slangen/röret under pulkan eftersom det inte finns något bra stället inne i pulkan eftersom sätet sitter nära golvet. Nackdelen med min montering är att isoleringen runt röret kan slitas bort. Nu är D2 mindre än min Wallas som dessutom har fler röranslutningar så jag skulle nog ha övervägt att sätta en D2 fram ev. med en skiljevägg.

Upptäckte nu idag att från bagageutrymmet strömmar luften fritt in i pulkan så jag drog en till slag från värmaren in i bagageutrymmet. Har nu monterat allt samt provkört.
 

Attachments

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle jag sätta den bak så hade jag tänkt att släppa in luften i pulkan precis framför dynan man sitter på, man drar då slangen i den upphöjda delen under pulkan.
Men det kan ju som sagt bli lite utsatt, ifall man måste över nån plogvall finns det risk att slangen hakar fast.

Jo jag har sett att det finns en luftspalt bak till bagaget.
Men den luft som går bak dit kommer ju vara kall ändå...

D2:an har ju fyra effektlägen, den startar på högsta läget , sen drar den ner effekten om den känner att den kan.
Som jag förstått det så mäter den inkommande luften och jämför sen mot inställt värde på termostaten. Börjar den närma sig inställt värde så går den ner i effekt.
Om den då hela tiden få dra kall luft så blir regleringen inte att fungera...
Men de kan mycket väl vara så att det funkar genom att den bara förlitar sig på termostaten... Är inte helt på det klara med det här...

Ska börja kika närmare på detta snart hade jag tänkt...
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Skulle jag sätta den bak så hade jag tänkt att släppa in luften i pulkan precis framför dynan man sitter på, man drar då slangen i den upphöjda delen under pulkan.
Men det kan ju som sagt bli lite utsatt, ifall man måste över nån plogvall finns det risk att slangen hakar fast.

Jo jag har sett att det finns en luftspalt bak till bagaget.
Men den luft som går bak dit kommer ju vara kall ändå...

D2:an har ju fyra effektlägen, den startar på högsta läget , sen drar den ner effekten om den känner att den kan.
Som jag förstått det så mäter den inkommande luften och jämför sen mot inställt värde på termostaten. Börjar den närma sig inställt värde så går den ner i effekt.
Om den då hela tiden få dra kall luft så blir regleringen inte att fungera...
Men de kan mycket väl vara så att det funkar genom att den bara förlitar sig på termostaten... Är inte helt på det klara med det här...

Ska börja kika närmare på detta snart hade jag tänkt...
Jag vet inte hur pulkan ser ut ,men man kan platta ihop slangen och skruva en aluminiumplåt över den så den är skyddad under,
förbränningsluften skall tas utifrån
sugluften till värmaren innifrån utrymmet man ska värma .
själv har jag skippat termostaten och kör med en strömbrytare för jag har bara en d1 den är ju bara på en kilowatt ,passagerarna får reglera värmen med dragkedjan:)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag vet inte hur pulkan ser ut ,men man kan platta ihop slangen och skruva en aluminiumplåt över den så den är skyddad under,
förbränningsluften skall tas utifrån
sugluften till värmaren innifrån utrymmet man ska värma .
själv har jag skippat termostaten och kör med en strömbrytare för jag har bara en d1 den är ju bara på en kilowatt ,passagerarna får reglera värmen med dragkedjan:)
Det finns en bra naturlig plats att dra slangen under pulkan om man skulle vilja det. Bara sätta en skyddsplåt över som du säger...

Satsade på en D2 just för effektregleringen. D1L går ju på max, sedan slår den av, sen när det kallnar så ska den glöda och greja innan den startar igen. Eftersom jag tänkt köra utan laddning på batteriet till värmaren så tänkte jag att det är bättre att den går ner i effekt utan att stänga av sig. Det drar en del under tiden den glöder, vilket den gör 60 sek har jag för mig (D2)

Ett tips on nån är sugen på en värmare, kolla Ebay i england. Köpte min begagnad för 2500:- plus frakt, totalt 3000:-
Letade först på blocket, där fick man ju ge samma pengar för en äldre D1, samt att det sällan kom ut några...
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Min tar förbränningsluften separat i ett rör utanför avgasröret. Smart då avgasröret som sitter innanför kyls och inkommande förbränningsluft förvärms. Luften till pulkan tas in i värmaren via 2st 75mm rör och skickas in i pulkan via 2st andra 75mm rör. Termostaten sitter i manöverpanelen inne i pulkan och ställs på önskad värme.Genom att ha den i en låda på pakethållaren kan jag lätt ta in hela lådan för förvaring.