Värma garage billigast?

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
Hyr ett 150kvadrat garage. Får tag i billig diesel, från skrotade bilar.
Elen ingår, så länge de inte går onormalt mycket.
Är ett hyrgarage, så går inte att börja bygga om allt för mycket.Blir svårt att få ut ett rör, då de inte finns några fönster i den hallen.
Skulle fönster ha funnits,så skulle jag ha bytt ut en ruta mot en plåt och dragit ut ett rör, och eldat med ved.

Finns de nån typ av värmare, som värmer med minimalt med el? Helst utan helt och hållet. Vill ha värme på dygnet runt, så blir dyrt i längden med el
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man skulle ju kunna tänka sig någon form av fotogenkamin utan skorsten, men då får man allt os inne i garaget.
Kan du trots allt få ut ett rökrör någonstans, så försök få tag på en gammal Husqvarna WarmWind eller liknande. De klarar sig helt utan el om man kan ordna bränsletillförseln med självtryck.

En annan möjlighet är en luftvärmande dieselvärmare för fordon, typ Webasto eller Eberspächer, de har ett tunt avgasrör som man kan skicka ut genom t ex en dörrspringa, rökgastemperaturen är också ganska låg. Men de är inte direkt byggda för kontinuerlig drift, förmodligen sliter man ut en sådan värmare helt och hållet om man har den igång en hel vinter i sträck. Brandsäkerheten är inte heller sådan att man gärna lämnar den igång helt utan tillsyn. Elförsörjningen till en sådan sker med 12 eller 24 V, lämpligen från bilbatteri parallellt med ett lämpligt nätaggregat. Räkna med att den drar 50-100 W när den går för fullt. En del större sådana värmare har möjlighet att koppla in termostat.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Varför inte fråga hyresvärd om du får sätta in en luftvärmepump. Tror det blir både billigast och behagligast.
Små diselkaminer och bränslevärmare har alldeles för dålig effekt för att värma ett 150kvm stort garage.
En diselkanon skulle kanske funka men det blir ett visst os av dom och funkar bäst för att värma upp, inte hålla varmt.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
finns värmekanoner som går på diesel som funkar skitbra
sök på värmekanon på 15kw till 25kw de är lite mindre och lämnar inga avgaser som de större gör
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
finns värmekanoner som går på diesel som funkar skitbra
sök på värmekanon på 15kw till 25kw de är lite mindre och lämnar inga avgaser som de större gör
lämnar inga avgaser? Vart försvinner de då? :) Jag är helt oinsatt men det där lät lite väl bra..
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Kör en 20kw från Jula i vårat garage, klart det blir avgaser men hinner bli varmt innan man tuppar av iaf :)
 

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
20kw dieselkanon har jag redan.
Hyresvärden vill inte ha några rör ut, inte heller att nån ruta byts ut mot plåt för rör.


Hur bygger man föresten om dieselkanonen, så den kan suga ur ett 200liters fat?
 

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
Det är helt ogörligt med dina förutsättningar. Skaffa en annan lokal.

Varsågod. Bara leta fram ett 150kvadrat garage i göteborg för 2500kr kallhyra, så tar jag de direkt, bara de är ordentliga lås.

Vatten och avlopp,toalett,billyft och kamera övervakning på gården ingår i samma pris.


Ang canser att använda dieselkanon stämmer inte, vet folk som använt spdana i 10års tid 40timmar i veckan, utan problem. Förbränningen är 99%. Brukar rengöra maskinen med redline diesel tillsats, då öppnar allt sig. Enda lukten du kan känna är när man startar den, när den stått några dagar
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nog har du fått en bra deal allt. Men vatten i en lokal som inte är uppvärmd är väl ingen höjdare även om det är så långt söder ut?

Vad händer med en luft/luftvärmepump om man har utdelen inne?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tillägssisolera som satan. Värm upp med kanon. Sätt ut några oljefyllda radiatorer. Ge hyresvärden 200kr i månaden extra för elen.

Annars vette fan.

Betala för elen bara måste väl vara enklast? Räcker inte frostfritt? Hålla på försöka gasa ihjäl sig själv känns ju en aning ovärt.
 

FelicityMorrisonnb

Ny medlem
26 aug 2020
1
0
1
34
Maria
Jag tänkte länge på att köpa attefallshus med en sovande vind eftersom det är väldigt bekvämt och praktiskt.Efter att ha granskat en hel del verk, jag var hooked på dessa.Och jag tänkte inte länge och köpte den.Jag var nöjd med arbetet, allt gjordes effektivt, huset är varmt, allt är byggt med högkvalitativa material.Det finns mycket utrymme, husets layout är väldigt bekvämt, i allmänhet märkte jag inga nackdelar, det är lätt att kontakta webbplatsens tekniska stöd.Allt är tillgängligt och tydligt förklarat, nästa köp blir ett stort garage.
 
Last edited: