Världens jobbigaste motor problem!!!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hej nu har jag tesstat allt och vet inte vart jag ska börja längre...

Det är en Summit 600ho -05
Ända sedan jag köpte skotern har den svarat dåligt på gasen på låga varv men går fint på högre varv. Blir så den suckar till precis när man trycker till på gasen om jag kör sakta...startar jag stillastående märks det inte av.
men lägger jag i första steget på shoken så funkar det klockrent så nu tänker alla skit i förgasaren men så enkelt är det inte...

Detta är gjort.
bytt bränsleslangar.
Monterat bränslefilter efter pumpen.
Rengjort förgasarna i omgångar även tvättat dom i ultraljudstvätt.
Rengjort luftfilter och luftburken
Rengjort avgasportarna.
kopplat ur höjdkompenseringen för att få max bränslemångd
Sjusterat allt som går på bränsleskruvarna.
allt detta utan resultat så då började jag bestycka.

började med större lågfartsmunstycken resulterade i att den bluddrar och går skit men ändå samma problem.

Satt i större huvudmunstycke då blev det kanske lite bättre

sedan höjde jag nålarna ett steg då blev det avsevärd skillnad men inte helt nöjd.

den går jämt å fint ingen tendens till tjuvluft eller liknande.

nu går den så pass så det inte är något problem längre men nu åker jag med 4 storlekar förstora munstycken å höjda nålar så den går säkerligen bättre om jag kan åtgärda felet och köra med dom munstycken som ska vara

kan även tillägga att den ibland tvekar lite när jag kommer upp i maxvarv som den ströjer sej lite. därför jag gått upp i så stora munstycken men den gör det någon enstaka gång nu ändå

Någon smart skotermek som har någon ide vad jag ska göra....testa byta förgasare?

MVH//Robin

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Är ju ställ bara avgasportar om jag inte minns rätt, Är jag inte helt ute och cyklar så vrid ut(vänster) 2 klick och testa. Det är min teori om detta mysterium

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det sitter splitter nya v-force3 reads så dom hoppas jag värkligen inte det är fel på...har dock alldrig kört skotern innan jag monterade dom så jag vet hur den var då.

Ja jag har också funderat lite på om det är något man kan sjustera på avgasportarna men det jag blir osäker på är varför blir det bättre om jag shokar om det är felinställda avgasportar? blir det annat tryck i pipan som lyfter dom mer eller mindre då kanske?
Om det nu är det borde jag inte vrida in skruvarna så jag spänner fjädern?
för om det är så antar jag att den öppnar för fullgas läge för tidigt nu eller tänker jag fel?

kan även tillägga att jag idag lämnade in den för att anpassa en ny dess knapp men dom kom inte in med datorn i den dock så var det en lynx verkstad så dom visste inte om det berodde på deras utrustning men det trodde dom inte för dom hadde anpassat ski-doo förut.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Ski -Doo och Lynx har olika elsystem och ECM osv. så det är därför det inte funkade. Iaf. tills nya xp chassiet kom.

Testa att dra in luftskruvarna, kan vara så enkelt. Gjorde grym skillnad på min RS som kunde sucka in lite just när man skulle ge gas.
Det är bättre om rave ventilerna öppnar för tidigt än för sent så de ska vara på den lösaste förspänningen. muttern längst moturs.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
AAhh läste att du redan skruvat på luftskruvarna. Sitter skruvarna på luftburkssidan av gasarna el på reed sidan?? Om de sitter på reed sidan är det bränsleskruvar och ger mer bränsle om du drar ut dem.Om de sitter på luftburkssidan så är det luftskruvar och om du då skruvar in dem får den mer sås. Går den bättre med luftskruvarna i botten så bestycka upp låg ett snäpp och fortsätt så tills den går bra med skruvarna 1 - 1 1/2 var ut ungefär.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Det låter som du har det svåra felet. Den förb höjregeringsbestyckaren som jäklas.. Man kan inte bestycka in dom perfekt med dom nålar och nålmunstycken den lev när dom har dmp eller vad det heter . Ska man koppla bort denna höjdregelerare måste man byta ut allt i bestyckning.. I stort sett bygga nya förgasare.:bawling: Jag gjorde denna modd på en polars rmk 500 som hljdregler var väck på (kostade ju 4000kr) Men då gick det ta hela bestyckninen från en annan rmk utan höjdregg. och då fick man byta nålmunstycken nålar och högfart + lågfart.

Så i detta fall skulle jag rekko att låna eller köpa beg dmp och sopa i alla org munstycken.

Det är väldigt skadligt att köra med bara slangarna lös och ha en tvekande gång , den skär snart då trotts att stiften visar rätt färg!

Lita inte till 100% på att jag har rätt ,,men det är stor risk du har det felet.

Dom här felen är ett av dom svåraste att hitta och dyra:(

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Ta och kolla vacuumslangen mellan blocket och bränslepumpen, på en polares REV hade den förvandlats till "lakrits" så den sögs ihop/blåstes upp istället för att skicka pulserna vidare till pumpen. Inte säkert det är felet men kolla skadar ju inte.

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Som Boost III skriver så kan det vara DPM systemet som av någon anledning inte fungerar. Är slangarna verkligen rätt monterade och är det inget av de små plastlocken i DPM galleriet som har lossnat, funkar soleoniden
(man brukar kunna känna om den vibrerar)?
DPM systemet har ju till uppgift att minska bränsletillförseln beroende på lufttrycket. Det kan aldrig ge mera bränsle.

Attachments

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Japp jag har skruvat mej galen på bränsleskruvarna minns inte om dom sitter på reed eller burk sidan men vet det är bränsle inte luftskruvar iaf.

Ja jag var också helt inne på att det vad höjdkompenseringen men det är rätt som du säger att den bara kan magra ut blandningen men kopplas den ur så får den max bränslemängd den kan få och då gick surt som fan efter det men ändå ville den fortfarande gå bättre om jag drog i shoken:hmmmm2:.

Så kopplas den ur så får den mer soppa än en utan så det är ingen fara att köra utan den men som sagt det hjälpte inte.
Jag kopplade ihop slangarna så dom hängde inte löst och hadde inte orolig gång förutom att man inte kunde andas i alla avgaser hehe

jag ska testa avgasportarna men tiden har inte räck till tyvär...
ska se så jag får till att koda in min nya dess knapp också. låter långsökt men jag vill utesluta den innan jag river hela motorn i bitar. Har sett varnings lampan glöder lite svagt inte lyser ibland i några sekunder så kan vara något med den som ställer till något också.
Motorteknik i östersund ska testa koda in den med deras dator så fort det blir lite varmare ute så får vi se.

tack för alla svar :)

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Har du fått ordning på skotern ?
Jag har liknande bekymmer med min men jag har den på skidoo verkstad där de bytt mpem och dpm utan resultat och nu står den bara där och ingen vet va de är för fel tyvärr.....