Uppdateringar summit 850 -18

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
ja har lämnat in min, visste dock inte något om några ramper, förståd de som att de var motorkuddar, lite brickor och skruv.
Glömde helt seriöst fråga va som blev bytt när ja hämta maskin och sedan dess har de bara runnit ut i sanden. Ska ringa o fråga, kan ju vara bra o veta vad de bytt
 
Reactions: trixa

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Mina motorkuddar är bytta, ramperna är bytta (till likadana), bultar på helixen.
Jag har INTE sea level kittet, får om jag vill men försäljaren rekommenderar de ej då maskin blir mesig.
Trodde 2018 kom med sea level kit men tydligen inte.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
-18 kom med sealevel. Bara -17 som inte hade sealevel som standard.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Reactions: trixa

Semifreak

Medlem
15 nov 2016
15
1
3
Jag kör det uppdaterade sea level 18 i min 17 förra året. Den blev mesig tycker jag, tappar viljan att resa på halvgas. Men jag gick upp i clicker till 4an istället så kom det tillbaka. och upplever den faktiskt långt bättre än när jag tidigare körde clicker 2 på high elevation kitet som satt standard. Reser på 30-40% gas men övervarvar inte (på sensäsongen, försäsongen spinner det bara...) brukar väl ligga runt 8-8200. Riktigt nöjd så. Jag vill hellre ha responsen och några varv extra än att tappa det för att få ned varvet lite grann. Tycker det drar ungefär lika bra ändå. Jag åker mest mellan 700-1300m

Hör till att nämna att jag drevade ned ytterligare med gamla övre drevet och nya undre så därav är den ju sjukt stark..
 
Reactions: trixa

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Jag kör det uppdaterade sea level 18 i min 17 förra året. Den blev mesig tycker jag, tappar viljan att resa på halvgas. Men jag gick upp i clicker till 4an istället så kom det tillbaka. och upplever den faktiskt långt bättre än när jag tidigare körde clicker 2 på high elevation kitet som satt standard. Reser på 30-40% gas men övervarvar inte (på sensäsongen, försäsongen spinner det bara...) brukar väl ligga runt 8-8200. Riktigt nöjd så. Jag vill hellre ha responsen och några varv extra än att tappa det för att få ned varvet lite grann. Tycker det drar ungefär lika bra ändå. Jag åker mest mellan 700-1300m

Hör till att nämna att jag drevade ned ytterligare med gamla övre drevet och nya undre så därav är den ju sjukt stark..
Intressant, jag har drevet upp 2 kugg på det övre drevet för i år, har även monterat ett diablo kit. Ska testa o se ifall jag vill ha tillslag på 3900 eller 3500, har båda fjädrarna så att jag kan byta och prova vilken jag tycker om bäst. Vi får väl se hur de går med de :)
 
Reactions: Semifreak

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag kör det uppdaterade sea level 18 i min 17 förra året. Den blev mesig tycker jag, tappar viljan att resa på halvgas. Men jag gick upp i clicker till 4an istället så kom det tillbaka. och upplever den faktiskt långt bättre än när jag tidigare körde clicker 2 på high elevation kitet som satt standard. Reser på 30-40% gas men övervarvar inte (på sensäsongen, försäsongen spinner det bara...) brukar väl ligga runt 8-8200. Riktigt nöjd så. Jag vill hellre ha responsen och några varv extra än att tappa det för att få ned varvet lite grann. Tycker det drar ungefär lika bra ändå. Jag åker mest mellan 700-1300m

Hör till att nämna att jag drevade ned ytterligare med gamla övre drevet och nya undre så därav är den ju sjukt stark..
Ja är du nöjd med att tappa 10-15 hästar så är det rätt med övervarv.

7900-8000 max. Allt över eller under det och du tappar hästkrafter.

Vikta på tills varven ligger rätt.
 
Reactions: mattgojohn

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Jag har testat lite i dålig snö, de är liksom inge fäste. Kan hända att jag fått åka 6 mil max. Med de är då 6 försiktiga mil. Jag har 23/51drev orginal var 21/51. Jag åker med 3900 i tillslag, känns somewhat mjukt o fint ändå, tänker nog behålla de. Gällande vikterna har jag ej koll på hur många gram de väger men jag följde rekomendationerna på mjmpowersports sida och var tvungen att ta bort 1st m5 bricka från vardera "häl", vilket blev 1gram totalt mindre än rekommendation. Tycker att de känns som att man får bättre mos i maskin men de är svårt att prova på riktigt i de snöförhållandem vi har idag.
 
Reactions: Semifreak

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Ja är du nöjd med att tappa 10-15 hästar så är det rätt med övervarv.

7900-8000 max. Allt över eller under det och du tappar hästkrafter.

Vikta på tills varven ligger rätt.
Jag tror att det är lika som det var på xm och säkert xp också att man ska enligt varvräknaren ligga på lite övervarv. Jag har provat ligga på från 7800 till 8300 enligt mätaren och den går bäst på 8100varv. Då gör det heller inget om den dippar 100-200varv i tyngre före.
 
Reactions: Semifreak

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja inget negativt att säga om din rövdynometer men upplevelsen där och i verkligheten brukar inte alltid stämma.

Dessutom så tappar variatorn i effektivitet ju mer skotern varvar. Teoretiskt kanske men varenda grad av friktionsvärme är lika med effektförlust och mer remslir.

Dynamo joe säger 7900. Jag är inte nog insatt att säga emot en av skidoos bästa eftermarknadspulare.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Ja inget negativt att säga om din rövdynometer men upplevelsen där och i verkligheten brukar inte alltid stämma.

Dessutom så tappar variatorn i effektivitet ju mer skotern varvar. Teoretiskt kanske men varenda grad av friktionsvärme är lika med effektförlust och mer remslir.

Dynamo joe säger 7900. Jag är inte nog insatt att säga emot en av skidoos bästa eftermarknadspulare.
DJ i all ära. MEN det är i en bromsbänk, inte på mätaren.

Men om du använder plastbiten som finns till höger på ditt styre så kommer du fram till samma sak som jag gjort.

Edit: BRP och några andra vill att man ska varva mindre för att remmarna håller längre då. Givetvis, mindre varv, mindre effekt, remmen håller längre. Jag tänker inte göra det. Sen rekommenderar många säljare av v-kitt ultimax rem. Isåfall kan man lika gärna köra original för dom håller okej även med det. Men man får en skoter som går sämre istället.
 
Last edited: