Ungdomsskoter 40-50k +-5

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hejsan, funderar på ny skoter inför nästa säsong.

Jag söker drift säker skoter (som alla andra) då jag inte är så skicklig på att skruva.
Kör i princip endast lokalt och sällan i fjällen. Dock kör jag nästan aldrig på leden utan håller mig i skogen och på myr. Hoppar gärna med skotern när jag får chansen.

Är en mellan lång maskin det jag söker ex. renegade, eller blir det för klumpligt när jag ska hoppa?
Har kollat en del på AC sx 600 modellerna, men undrar över hur drift säker dom är? För det är väl i grunden en cross-maskin. Kollat mycket på lynx rave/re/rc också, vad är det för skillnad på dom?
Även polaris Switchback har jag kikat på lite lätt.
Känns även som att om att jag skulle vilja ha mer krut än en 600 motor om det blir en lite längre maskin, eller räcker det med att dreva ner? Söker inte fart, utan en rapp skoter.
Vilka är de "klassiska" felen på dessa nämnda skotrar?

Är det någon modell som ni spontant känner att jag borde fundera över istället för någon av dessa?

Tacksam för svar //Joel
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
rent spontant tänker jag på Lynx, pga boggien. ska du hoppa långt så skulle jag välja en lynx med pps boggien, då den är lite skönare att hoppa med:)

En mellanlång skoter håller inte så jätte bra för att hoppa med, men det beror ju på vad du menar med hopp. 10-20m? eller 30m+?
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Lynx Rave RE 600 eller Lynx Rave RE 800, med 800:an kör du på rulle hela dan om du vill.

Rave RE modellerna är jävligt roliga skotrar att köra måste jag få säga och dom ligger i din prisklass, hoppa har jag inte testat ännu med min men det sitter ju samma boggie i dom som det sitter i tävlingsskotrarna och dom får ju som sagt ganska ordentligt med stryk dom så det borde ju hålla.

Men om du tänkte på om dom slår igenom lätt så skulle jag vilja säga att dom inte gör det, jag kan erkänna att jag är ingen lätt grabb men såhär långt har den bara slagit igenom kanske 4-5 gånger och det är när man kör efter väldigt guppig led och tappar fästet med fötterna så du landar sittandes rakt på nästa gupp.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Skulle tagit en Arctic cat XC, stor tank, hållbar, går riktigt hårt och är en av de bättre korta mskinerna i lössnö. :)
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Du har ju Polaris iq maskiner också men dom är ju inte direkt kända för att vara bränslesnåla
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Wow vilken super respons!
Jonte96.
Jag hoppar ju inte så långt för tillfället, men har tagit 10m+ med min gamla zr hittills. Men med en ny skoter så kommer jag nog hoppa längre/större.

Jag skulle nog säga att det står mellan Lynx och AC.
Vad är det för skillnad mellan Lynx RE/RC?
600-800cc är sedan nästa fråga. Vilken ger mest fördel?
Det blir väl både dyrare med inköp, försäkring, och förbrukning med 800cc motorn. Ev. dyrare reparation vid motorhaveri också, kanske?
Fördelen med 800 är väl att man inte kommer behöva känna att man saknar kraft vid tillfällen.
Gör det helt enkelt så att hela upplevelsen på skotern blir bättre med en sådan stor motor att det överväger kostnaderna?

Ex. http://www.blocket.se/vasternorrland/Lynx_Rave_600_SDI_2008_45600612.htm?ca=4&w=1
http://www.blocket.se/vasternorrland/Rc_600_sdi_07_45767965.htm?ca=4&w=1

potatisgrisen
Vad syftade du på med lite skruvning innan?
http://www.blocket.se/gavleborg/Arctic_cat_sx_600_12_45768541.htm?ca=2&w=3

Har i princip samma fråga angående AC då det finns även där olika modeller.
Vad skiljer XC och SX åt?

Ex. http://www.blocket.se/lulea/Arctic_Cat_XC_snopro_600_45377805.htm?ca=4&w=3
(personen som har denna maskin har ju bytt en hel del till SX delar, är dom helt enkelt bättre?)

http://www.blocket.se/orebro/Arctic_Cat_600_Sx__09_45176563.htm?ca=4&w=3

Ogge95
Har du några egna erfarenheter av AC XC ? och varför du väljer XC över SX

Tack för sådan bra respons // Joel
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skillnaderna mellan re/rc är att re har bättre dämpare och annan färgsättning, kanske lite mer förstärkningar också.
Sedan finns det ju även Re 600 HO(high output), den kommer med förgasare, lite mer förstärkningar och slp pp monterade från fabrik:)

Skulle lägga pengarna på en Re 600 sdi/HO!
Med 44as matta så får du svårt att hålla ner skidorna:)
Håller absolut till att hoppa med, 30-40m är inga problem.

Har även kört både arcticats xc och sx...
Sx är en ren crossmaskin och behöver servning därefter men den går som ett skållat troll :D
Xc är mer driftsäker och är bättre om du använder skotern till något annat än enbart skotercross.

Kommer inte riktigt överens med det chassiet lika bra som lynxen, men prova och bestäm dig sedan:)

Polaris iq är inte lika bra som övriga märken på något enligt mitt tycke, men smaken är som baken...

Försök hålla dig ifrån 800 i din prisklass om du vill köra mer än vad du är i garaget.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Väcker min tråd, bättre än att starta ny.
Lönen närmar sig med stormsteg och jag är mer skotersugen än någonsin!...
Tittar i princip bara på Lynx RE. Saken är då att jag vet inte vilken årsmodell jag ska välja;
-07an är ju onekligen billigare, men saknar ju då så klart även h.o/sdi motor.
-08an skjuter istället iväg i pris, men samtidigt får man ju det lite nyare(även om det inte självklart betyder bättre) sdi motor är väl alltid trevligt då den helt enkelt är mer effektiv.(?)

Någon med erfarenhet av dessa maskiner respektive årsmodell?
Skulle vilja försöka få svart på vitt med fördelar och nackdelar.

Köregenskaper,
hur är REn jämförelse med rev xrs, och bara rent allmänt?
Har aldrig kört "gamla" re chassiet. Är inte rädd för att tygla ett monster om det är så.

//Joel
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Jag skulle rekomendera en Tnt: Billig i försäkring, Tar relativt lite soppa och väldigt pigg å rolig å köra. Har en till salu å finns på blocket. Samma skoter som Lynx re 600 -09..Alltså 500ss motorn
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Har bara hört dåliga saker om TNT och är väldigt skeptisk.
Hur kan det vara samma skoter? Inte ens lite liknande.

EDIT: "samma skoter" menar du då motor bara?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Inte är det 500SS motorn i REn heller?
Där tror jag du har fel. RE har 600 H.O motorn utan SDI. Väl?

Inget är likt mellan TNT och RE. TNT är väl i princip sämre på allt utom omkostnader.
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Varför inte iq en iq rr?
Ett skottsäkert chassie med polaris 600 ves motor som är känd för att vara driftsäker.
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Inte är det 500SS motorn i REn heller?
Där tror jag du har fel. RE har 600 H.O motorn utan SDI. Väl?

Inget är likt mellan TNT och RE. TNT är väl i princip sämre på allt utom omkostnader.
tror faktiskt att fanns en lynx med SS motorn -09 som funkade som en "snik" modell, men de var nog ingen RE utan bara RAVE. I övrigt så skulle jag satsa på en RE SDI -08 med 44a plus ev annat godis. Insprut tkr jag är guld värt särskilt uppe i fjällen
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
jawo
Jag är brp frälst. :)

trassi
Ja det stämmer nog att rave 08-09 har den motorn.
När du säger godis tänker du på kanske ett variatorkit?
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Korrekt, Den heter såklart Rave600.. Vad har du hört för skit om dom? Haft min i 2 år å det enda jag gjort är å tanka å kört vilket är något helt nytt för mig =). Klockren skoter i mitt tycke. Jag har bytt slides pga av att TNT har lite färre boggiehjul men slides anser jag vara en slitagedel.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Jorsten
Framförallt dåliga saker om variatorerna, el som krånglar. Ex mätare går inte att läsa av hur många mil maskinen gått(syftar på din maskin, antar att det är du som är joel:) Konstig fjädring, känns orolig. Vibrationer vid vändhjulen om man inte monterar extra, tankmätare som krånglar/lägger av.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Jorsten
Framförallt dåliga saker om variatorerna, el som krånglar. Ex mätare går inte att läsa av hur många mil maskinen gått(syftar på din maskin, antar att det är du som är joel:) Konstig fjädring, känns orolig. Vibrationer vid vändhjulen om man inte monterar extra, tankmätare som krånglar/lägger av.
Det där låter som precis vilken maskin som helst :)
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Variatorproblem var något helt nytt för mig angående TNT. Är ju i stort sett samma variatorer på alla Xp å ReX chassien med olika bestyckningar förstås, Samma gällande elsystem då det är samma "skit" på alla Xp/rex. Vibrationer är inget jag har anmärkt på, inte heller fjädring.. Är ju i stort sett samma grejer på alla Xp. Dock skulle jag verkligen rekomendera Xp chassie eller REX framför det tidigare du är sugen på. Är ju som att jämnföra en rev mot Xp vilket är helt olika körstilar samt vikter... och framförallt körglädje :)