Ultimata hybriden

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
Tack för svaren, ja man får nog vara beredd att få eftermontera kylare eventuellt. Om man nu inte hittar en som är färdig.

Det var en kollega som hade en Viper i sin bekantskapskrets som sa att den hade behövt ut i det lösa nu efter blidan. Den hade dock bytt kylare en gång så det kanske är lite luft kvar i systemet..

Ranger är fina men där är frågan om en helt ny tundra för samma peng är ett bättre val?

Tobbe135 berätta mer, vad känns inte optimalt?

Jag trodde Viper med nya framvagnen var trevlig i det lösa? Köra t.ex. diken på skrå med freeriden och 38" framvagn i lite mindre snö var stundtals jobbigt, minsta misstag och man blir tvungen att åka neråt.

Bästa är att försöka prova alla maskiner men jag gillar att höra andras upplevelser och åsikter också.
Tycker den blir för mjuk i fjädring vid ledåkning särskilt om man skjutsar. Har egentligen inte behov av 153" och 66mm kammar heller när man mest åker vid kusten. Hade en Renegade BCX 800 innan och den var bättre anpassad för mina ändamål förutom varmgång så fort det gick lite saktare på hårt underlag. Ångrar att jag inte köpte en Viper XTX LE istället för MTX'en men fick ett bra pris på den.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Tack för svaren, ja man får nog vara beredd att få eftermontera kylare eventuellt. Om man nu inte hittar en som är färdig.

Det var en kollega som hade en Viper i sin bekantskapskrets som sa att den hade behövt ut i det lösa nu efter blidan. Den hade dock bytt kylare en gång så det kanske är lite luft kvar i systemet..

Ranger är fina men där är frågan om en helt ny tundra för samma peng är ett bättre val?

Tobbe135 berätta mer, vad känns inte optimalt?

Jag trodde Viper med nya framvagnen var trevlig i det lösa? Köra t.ex. diken på skrå med freeriden och 38" framvagn i lite mindre snö var stundtals jobbigt, minsta misstag och man blir tvungen att åka neråt.

Bästa är att försöka prova alla maskiner men jag gillar att höra andras upplevelser och åsikter också.
Luft i systemet eller kylarfläkt som lagt av gissar jag på Viper har normalt väldigt bra kylning. Hade en Viper 153 MTX -16 dvs nya framvagnen och den var mycket klumpigare i alla lägen än nuvarande Boondocker 3900 DS trots 36" framvagn på båda men det beror nog på viktskillnaden på 20-25 kilo och framkomligheten på sidan av leden är det enorm skillnad på Vipern kunde man fastna med om man körde för sakta och sen var det svårt att komma iväg igen Boondockern trampar man bara in snö i mattan och ger fullt sen är man loss men Vipern är bättre som allround maskin går bättre på led samt har riktigt bra kylning så det är en trevlig maskin.
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jämfört med freeriden så vill jag ha smalare framvagn, behöver inte såna värstingdämpare, behöver inte förstärkt chassi och breda fotsteg, klarar mig med 600cc, behöver radiator med fläkt, vill ha lägre kammar bland annat.

Kan någon kommentera:
Viper XTX/MTX (varmgång trots radiator har jag hört? Hur funkar det att kapa kammar?)
M/XF 6000 (mcx har radiator)
Norseman 6000 (mcx har radiator)
Voyageur 600 (finns inget kit med radiator? Bredare framvagn men chassi som är känt för att vara lättbrutet)
Ranger 49 (samma pengar som en helt ny tundra)
Tundra 600 EFI (hur dålig på led är den?)
Vad är framvagn på engelska? Ski stance eller suspension? Jag tänker ski stance och jag menar ski stance är bredara i alla dina alternativ.
Är Polaris SKS ett alternativ för dig? Är också bredara ski stance (39") och 800, men är med stora kylsystemet.
 
Last edited:

Alebir

Medlem
23 okt 2019
9
2
3
34
Luleå
Ja, jag hade själv gissat att Vipern var fri från varmgång men blev osäker av kollegan. Skönt att få det utrett. Men ska jag rannsaka mig själv så blir det en del ensamkörning på kvällarna, att ankra en Viper på dåligt ställe känns olämpligt låter det som. Vad är det med Vipern som gör att den är svår att komma iväg med och vill gräva ner sig om man kör långsamt?

Viktskillnaden Viper mot Freeride kan inte vara så stor känns det som iaf.

Du tänker rätt med ski stance. 38" med krängningshämmare på XM-chassit är väldigt lagom men känner att jag vill ha ännu smalare i det chassit.

SKS är inte intressant men hur AXYS är med 39" är intressant, speciellt i relation till XM. Då tänker jag på Voyageur 600 som också har 39".
 
Reactions: Sneeuwscooter

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Ja, jag hade själv gissat att Vipern var fri från varmgång men blev osäker av kollegan. Skönt att få det utrett. Men ska jag rannsaka mig själv så blir det en del ensamkörning på kvällarna, att ankra en Viper på dåligt ställe känns olämpligt låter det som. Vad är det med Vipern som gör att den är svår att komma iväg med och vill gräva ner sig om man kör långsamt?

Viktskillnaden Viper mot Freeride kan inte vara så stor känns det som iaf.

Du tänker rätt med ski stance. 38" med krängningshämmare på XM-chassit är väldigt lagom men känner att jag vill ha ännu smalare i det chassit.

SKS är inte intressant men hur AXYS är med 39" är intressant, speciellt i relation till XM. Då tänker jag på Voyageur 600 som också har 39".
Vikt skillnaden mellan Viper och freeride eller liknande modell från samma årgång är inte stor alls och jag har alltid trott att Viper är väldigt framtung men enligt viktuppgifter på nätet skiljer det väldigt lite mellan den och tex en Boondocker 3700 av äldre typ tex 2015 men likväl har Vipern enligt mina erfarenheter sämre framkomlighet och upplevs framtung den har väldigt högt skidtryck original men boggifix åtgärdar det lite grann men dom känns tung ändå men håller man sig på lite fastare underlag är det helt ok maskin med trevlig motor. Nu är inte skillnaden jätte stor men den finns där.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Även om nu det inte skulle skilja så mycket på den totala vikten jämfört med en boondocker så är väl skillnaden att 85% av den vikten ligger på skidorna på en viper.
Du kan testa att lyfta en viper i frontbågen och sen lyfta en boondocker i frontbågen så kommer du förmodligen märka en markant skillnad.

Jag lyfte dessa 2 skotrar (eller exakt en xtrim 3500 -15 och en viper mcx 190 -15) förra helgen upp på en skotervagn då de 2 backades upp på vagnen utan ramp så jag fick lyfta upp dom i framändan och det va en märkbar skillnad på vikt i nosen
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Så har jag också trott att det var tills jag hittade en gammal tidning där Viper och Boondocker var med och skillnaden var inte stor nu är visserligen skoter tester uselt utförda så kan säkert vara helt galet vägt också men hittar jag testet ska jag fota av viktuppgifterna.