Ultimata hybriden

Alebir

Medlem
23 okt 2019
9
2
3
34
Luleå
Ja, den existerar ju inte. Men ni kanske har några bra åsikter.

Börjar sukta efter en hyfsat modern maskin, runt 60.000-klassen.

Krav är dragkrok, elstart, möjlighet till click-dyna, 141"-146", max 57mm kammar och bra fjädring.

Den kommer förmodligen mest användas till att åka runt och puttra med sonen alternativt dra pulka med familj i. Positivt är om de inte blir ihjälgasade men tankar på att man behöver ett bk-system finns.

Sekundärt men så mycket som möjligt kommer den användas till att hänga med kompisar och att köra själv. Det sker främst efter norrbottens kust, sällan mer snö än 1m och mest platt landskap men ändå prioriterad skogskörning, dikeskörning, grusgropar etc. Dock blir det en hel del ledkörning.

Så vad är rätt väg att gå? Går en 600 mycket svalare än 800? Funkar de flesta crossover-modellerna att krypköra med? Hur pass bra är Vipern?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Freeride 146 eller Boondocker 3700.
Etec luktar inte så mycket så det går fint att sitta i pulka bakom.
Inga speciella problem med varmgång, så länge det inte är isigt och stenhårt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Håller med A.Holm. Vi har en Summit 146:a som har funkat kanon som allroundskoter. Lite vinglig på led men det går att leva med (kan även bero på att dämparna är sopslut efter 800+ mil). Har i princip aldrig problem med varmgång trots att vi kör utan isrivare på den. Då drar vi även pulka på våren. Hade även en T3:a 154" och den hade lättare för att gå varm på samma åkturer men den hade jag ingen pulka efter. Summiten med 800 e-tec är ju lika from som en gammal Forest Fox med 377:an om/när man kryper runt bland träden men kan bli tillräckligt vild och kan bjuda på lite rullekörning så den är riktigt allround.

Jag hade Nytro innan och var ganska frälst i denna och framförallt i Vipern när den kom då min svåger hade en som vi lånade ganska frekvent. Jag tyckte att de tog sig fram bra i skogen. Nytron äger min bror nu så jag lånar den ibland och jag kan väl säga som så att de är tungkörda...jag går inte tillbaka till 4-takt än på ett tag. Kanske vid ren ledkörning men inte utanför. Det sliter för hårt på kroppen och psyket...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Du kan nog välja vilken crossover du vill för de ändamålen, men kolla på vad kompisarna kör och hör med dem vad de tycker annars.

Sedan är det nog mer att fundera kring vilka nackdelar och eventuella fel du är villig att leva med. För inget märke är felfritt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Märke spelar mindre roll, däremot är det bra att köpa det märke som har en vettig handlare i närheten. Så man får bra hjälp och delar när man behöver.
 
Reactions: neden

Alebir

Medlem
23 okt 2019
9
2
3
34
Luleå
Tack för alla svar. Gällande e-tec så har jag mest kört 600. Är det skillnad på varmgång mellan 600 och 800? Är det skillnad på krypkörning?

Tycker summit är för vingligt så bredare framvagn gör nog susen. Men det finns ju renegade BCX, är r-motion värdelös i snön?

Yamaha är lockande, mest på grund av återförsäljare men även att det blev ett intressant paket i och med Viper. Men det är ju dom där dagarna med genomslag i snön och en framända som dyker in mot träden.. nä psyket klarar nog inte det.

Det som smäller högst är nog att ha en lugn karaktär vid krypkörning. Frun ska också kunna köra, t.ex. 850 känns nästan irriterande då den är så direkt på gasen så inget sånt. Bra fjädring, inga genomslag när man höjer tempot!

Motormässigt då? 600 cfi, ctec2 eller etec?
Alternativt 800 cfi, ctec eller etec? Är etec överlägsen gällande rök och behaglig gång?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
800 e-tec och 600 e-tec har i princip samma karaktär på lågvarv tycker jag. 800 har mer att ge högre upp i registret. Det hänger ju lite på variatorkalibreringen också hur ryckiga de blir vid krypkörning. Vår summit 800 är en 2013 och de hade väl den tamaste variatoruppsättningen så den är helt jämförbar med en gammal Forest Fox på lågvarv (jag hade en sån tidigare). Den kryper iväg lugn och fint och rycker ingenting. Min förra Summit T3:a hade annan kalibrering och den var med som en ettrig dragster på lågvarv, dvs väldigt ryckig.

Motorkaraktären på varken 600 eller 800 går att jämföra med 850in. Den är ettrigare på alla sätt och vis.

Jag har dålig koll på A-C. En kompis hade en m6000 som verkade gå riktigt bra. Polaris har jag mest erfarenhet av deras 800 och 840 och de går bra. Lite törstiga kan jag tycka vid ledkörning jämfört med E-tec men vid hård lössnökörning så blir de likvärdiga.

E-tec-motorerna ryker lite om man håller jämn gas men håller man på och kör ryckigt och släpper gasen till och från så ryker de ganska mycket tycker jag. Anledningen (enligt Oktan) är att varje gång gasen har släppts helt och trycks in igen så ger oljepumpen på 100% en kort stund för att sedan reglera in sig på vad den faktiskt behöver. Detta kan man se i form av svarta fläckar i snön från avgaserna om man har den körstilen. Men kör man jämn gas så drar de lite olja = lite rök... antar att andra märken kan ha liknande fenomen, dvs, det beror på hur man kör.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
800 Etec är lugn och fin.
Inte samma explosiva gassvar som 850 eller Ac/Poo 800.
Går även betydligt tystare och jämnare än tex Poo 800.
Har haft båda, och det är en klar skillnad.
Skillnad är det också på bränsleförbrukning.
Poo 800 är irriterande törstig vid lugn körning, eller ja, vid typ all körning :)
Då man gasar så förstår man att det går åt soppa, men att den ska ta dubbelt så mycket som en Summit 800 vid familjekörning är för mycket.

600 funkar ju också, men då blir det lite mindre utbud på maskiner.
FR finns tex inte som 600.
Renegade kan ju funka, men en sån tar sig klart sämre i snön än en 146" med mountainboggi.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Med risk för att bli hånad och nedslagen på stan om min identitet röjs, har du funderat på Lynx 49 ranger?
 

Alebir

Medlem
23 okt 2019
9
2
3
34
Luleå
Tackar ödmjukast för alla bra svar. Saker klarnar lite grann iaf. Finns ju scandinavian beast till bra kurs, som verkar ha det mesta förutom rätt längd och som ni skriver så finns det andra motorer som funkar bättre till det jag är ute efter.

Ranger blir för lång och onödigt tung känns det som. Men den boggin och fjädringen kanske tål en hel del?

Funderar om man ska vidga budgeten, voyageur 600 är intressant och en nästan ny sådan är inte speciellt dyr. Axys-chassi, 144" igx boggi, 51mm matta, bra kylning, bra ruta, lastrack, dragkrok, elstart, ställbar framvagn osv.. lite budget-dämpning men det enda testet jag läst så verkar dom funka hyvens. Men 600 cfi?

Men om det blir lägre prisklass så är det helt enkelt någon passande BRP-maskin jag får spana efter. Lugnt körd och låga miltal till bra pris verkar dock vara en svår kombo såklart.

Att något så kul som att leta efter ny maskin kan vara så "jobbigt"!
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Voyageur 600 fyller nog dina behov. Var och tittade lite på dem ifjol med min mors man, han blev sugen på skoter (var då 71år och aldrig kört). För hans del föll den på att det enligt den återförsäljare vi besökte inte finns en vettig lösning för att kunna ta med passagerare på själva skotern.

Vet inte om det gäller alla polarisar att det är så?
Men borde ju finnas eftermarknads även till dem.
 
Last edited:

Alebir

Medlem
23 okt 2019
9
2
3
34
Luleå
Enligt polaris sida så finns det axys performance tillbehör (dyna) men har inte forskat i det. Dock behöver man ut med runt 80 loppor för en med under 100 mil. Samma pengar så får man Renegade BCX 146" med t-motion och värre fjädring. Lutar nog åt BRP ändå.

Skönt att få smalna av sökningarna.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Renegade är nog ett ypperligt val, hade själv kunnat tänka mig en sådan med 600cc.

Har en commander 600 e-tec stående i garaget. Smidig för att vara bredbandare är den ju. Men någon maskin att busa med är väl lite tveksamt, har inte hunnit med den riktigt så har inte testat. Men allting går ju mer eller mindre bra (ska tilläggas), fin rekreationsmaskin dock.
 

Alebir

Medlem
23 okt 2019
9
2
3
34
Luleå
Blev en Freeride 800 2014 och pulkan en Bränna Comfort.

I det stora hela har det varit spot on. Har hunnit störa mig på de breda fotstegen och att framvagnen är 38" istället för 36" när det har varit tight mellan träden.
 

Alebir

Medlem
23 okt 2019
9
2
3
34
Luleå
Jag provar att förlänga den här tråden med mer funderingar.

Två säsonger med Freeride 800 blev det. Har haft väldigt kul med maskinen och den har fungerat som tänkt. Men det är kul att testa nya maskiner och försöka hitta något som kanske passar ännu bättre.

Jämfört med freeriden så vill jag ha smalare framvagn, behöver inte såna värstingdämpare, behöver inte förstärkt chassi och breda fotsteg, klarar mig med 600cc, behöver radiator med fläkt, vill ha lägre kammar bland annat.

Kan någon kommentera:
Viper XTX/MTX (varmgång trots radiator har jag hört? Hur funkar det att kapa kammar?)
M/XF 6000 (mcx har radiator)
Norseman 6000 (mcx har radiator)
Voyageur 600 (finns inget kit med radiator? Bredare framvagn men chassi som är känt för att vara lättbrutet)
Ranger 49 (samma pengar som en helt ny tundra)
Tundra 600 EFI (hur dålig på led är den?)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
BRP har fläkt/kylarpaket som går eftermontera på nästan alla tvåtaktare. Så du kan i princip leta rätt på en lämplig Renegade eller Summit och komplettera.
Annars är Ranger 49an inget dåligt val, den har kylare standard och där kan du om du har lite tur även hitta en som inte har 50-60mm kammar utan mera familjevettiga 44mm kammar.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Såg att jag redan svarat i denna tråd, men upprepar mig och säger 49 eller Renegade 600cc.
Och som JAAG skriver gärna med 44mm kammar.
Men att Viper skulle ha problem med varmgång var något nytt, trodde att de klarade sig bra från det.
 

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
Vi har liknande användningsområde och jag har sneglat på Xterrian 3700 600r med elfläkt. Det kanske kan vara något? Jag åker idag en Viper Mtx 153 men det blir såpass mycket led/pulka att den inte känns optimal därav funderar jag på en Xterrian till nästa säsong.
Kan tillägga att det inte är något problem med varmgång om man har isrivare nere på Vipern vid hårt underlag.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jag provar att förlänga den här tråden med mer funderingar.

Två säsonger med Freeride 800 blev det. Har haft väldigt kul med maskinen och den har fungerat som tänkt. Men det är kul att testa nya maskiner och försöka hitta något som kanske passar ännu bättre.

Jämfört med freeriden så vill jag ha smalare framvagn, behöver inte såna värstingdämpare, behöver inte förstärkt chassi och breda fotsteg, klarar mig med 600cc, behöver radiator med fläkt, vill ha lägre kammar bland annat.

Kan någon kommentera:
Viper XTX/MTX (varmgång trots radiator har jag hört? Hur funkar det att kapa kammar?)
M/XF 6000 (mcx har radiator)
Norseman 6000 (mcx har radiator)
Voyageur 600 (finns inget kit med radiator? Bredare framvagn men chassi som är känt för att vara lättbrutet)
Ranger 49 (samma pengar som en helt ny tundra)
Tundra 600 EFI (hur dålig på led är den?)
Viper är det inga problem med varmgång med den har rejäl luftkylare och elfläkt trevlig maskin men är lite för tung och klumpig ute i det lösa men funkar bra till annat. Till Lynx finns det extra kylare att köpa men vet inte om ski doo har det men går naturligtvis modifiera så det passar
 

Alebir

Medlem
23 okt 2019
9
2
3
34
Luleå
Tack för svaren, ja man får nog vara beredd att få eftermontera kylare eventuellt. Om man nu inte hittar en som är färdig.

Det var en kollega som hade en Viper i sin bekantskapskrets som sa att den hade behövt ut i det lösa nu efter blidan. Den hade dock bytt kylare en gång så det kanske är lite luft kvar i systemet..

Ranger är fina men där är frågan om en helt ny tundra för samma peng är ett bättre val?

Tobbe135 berätta mer, vad känns inte optimalt?

Jag trodde Viper med nya framvagnen var trevlig i det lösa? Köra t.ex. diken på skrå med freeriden och 38" framvagn i lite mindre snö var stundtals jobbigt, minsta misstag och man blir tvungen att åka neråt.

Bästa är att försöka prova alla maskiner men jag gillar att höra andras upplevelser och åsikter också.
 
Reactions: Klurigt