Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det har alltid varit så - och kommer nog att vara så - att offtopic och trams som inte hör hemma i trådarna raderas, helt enkelt för att trådarna skall kunna hålla topic.

Vill man kritisera tidningen eller ägarna är det fullt tillåtet, men då får man starta en separat tråd om detta. Så, nu var jag själv OT i tvåtaktstråden. ;)


Det är intressant med alla försök och nya idéer som kommer på tvåtaktssidan men hittills har det ju inte hänt så mycket i verkligheten de senaste tio åren. Inte konstigt, eftersom motorutveckling är snordyrt och någon skall betala.
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
OT igen, men det är viktigt anser jag. Nu är det ju inte bara så att OT i befintliga trådar raderats, utan hela trådar startade i ett specifikt syfte. Men men, vi behöver inte diskutera detta vidare, utan jag konstaterar bara att om inte kursen ändras så kommer (mer?) folk att lämna forumet. Det är ett faktum. End of OT.

Det händer OFANTLIGT mycket på 2T sidan just nu, så mycket att få verkar våga stanna helt utanför. Tom Honda har vad jag förstått varit intresserade av nya 2T koncept, och det är STORT! De påstår ju mer eller mindre att 2T motorn är en föredetting som de inte vill satsa ett öre till på. Underligt då att de visar intresse för 2T :p Kan det vara så att mäktiga Honda darrar i manchetterna och har kissat på sig av skräck?
 
Last edited:

moddlaren

Medlem
5 feb 2011
8
0
1
södra sverige
Tja yamaha,s 6 år gamla YZ250 cross motor "givetvis 2T" blev utnämd i USA i år till bästa Enduro/cross motor pga ett enormt arbets register och hållbarhet gämfört mot alla andra 2T o 4T enduro/cross.

Maico har släppt en ny super motard 700cc 2T stånka på 90+ hp på slangen.
KTM har släppt 2 st nya 2T motorer för cross/enduro bruk.
Husaberg har en ny 2T
Husqarna har en ny 2T
osv osv så nog rör det på sig i 2T värden.

Tråkigt är att i RR så ryker den sista 2T klassen nästa år 125cc o dom skall köra med 4T i stället???? billigare skyller dom på, men alla som har haft ett ras på en 2T vet att det är inte dyrt o renovera.

En 4T som min KTM LC4 kolven gav upp efter 25-30 tim körning det blev lite ventil sallad o en rep kostnad på i princip 20,000.

2T rules.
mvh moddler
 
S

StoxResearch

moddlaren:
That's what I'm talking about :) Ska jag vara ärlig så är jag förvånad över att 2T ens överlevt i Roadracing så pass länge. Överallt där de fyra drakarna har ett stort inflytande vet man ju hur det brukar sluta. Billigare med 4T? De hävdar att det är för miljöns skull också va? Det är bara de vanliga låtsasargumenten de kör med för att dölja den egentliga sanningen. Jag tycker att det är väldigt underligt att reglerna ändrats till att favorisera 4T motorer överallt där drakarna dominerar, men att 2T motorerna klarat sig bra på andra håll. Ett märkligt sammanträffande på min ära! Det fina i kråksången är att jag inte kan komma på något område där drakarna dominerar där inte reglerna redan är ändrade. Det är alltså stopp nu! :D

Jag är faktiskt också riktigt förvånad över att 2T motorerna gör sådan stark comeback i MX/Enduro mm. Jag trodde faktiskt det var helt kört för 2T i tvåhjulingar pga alla vinklade regler och annat. Jag måste nog krypa till korset; 2T motorn är ännu mycket mer överlägsen än jag trodde! :p
 
S

StoxResearch

svartakatten:
Fy fan! Hoppas det blir nåt av det där så att vi äntligen får riktig prototypracing igen :) De kallar ju nuvarande motorcykel GP (dvs 125, 250 och 500 som det borde heta) för prototypracing. Vilken humor, HAHAHAHA! HOHOHOHO! HIHIHIHI! Man får ju inte ens sätta i vilka kolvar man vill längre, HAHAHA!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jaha, hur går det nu på tvåtaktsfronten i skotervärlden såhär fyra år efter att denna tråd startade?

Såvitt jag kan se så har samtliga tillverkare fyrtaktsmotorer, varav flera numer även i mountainmaskiner. Turboladdning börjar bli legio och det finns relativt billiga turbo- och kompressorsatser till samtliga tillverkare. Hållbarheten på tex Rotax 800, Polaris 900 och Arctic 800/1000 har det ju visat sig vara lite si och så med, medan fyrtaktarna rullar på enligt plan, nu också lättare och mer integrerade med de nya chassina som kommit.

Jag ser bara en utveckling, och det är densamma som synts ända sedan 2003.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag ser bara en utveckling, och det är densamma som synts ända sedan 2003.
Jag ser samma sak!
Dvs gubbar köper fyrtaktare. En del yngre fartgalningar som turbokonverterar också såklart..

Jag ser bara en utveckling, och det är densamma som synts ända sedan 2003.
Menar du att tvåtaktare är påväg bort?
Fyrtaktarna har ju i princip inte utvecklats alls sen Rx1:an kom, möjligen gräsklippararcticen med turbo då.
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Utvecklingen går framåt, både för 4t och 2t.

Än sålänge kan inte 4t visa samma litereffekt som 2t. Men så har ju 4t en klar fördel på turbo sidan, men nu finns det fina Kitt även till 2t.

Tror också att 4t kommer utvecklad På skotersidan. Men jag tror inte 4t konmer kunna ersätta 2t förän 800cc 4t ger 150hk+ och väger ~230 kilo.

Klart att vi är där någon dag, men då har 2t utvecklas lika länge...

Kanske.. 180hk/800cc ~ 180kg?

Tror helt enkelt man måste sluta erbjuda kunden 2t innan 4t kommer vara "the shit" för alla som inte är gamla gubbar;) Men då är det ju inte heller vi som säger att det är bättre än 4t...
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
[video=youtube;wEoOmD6zSNc]http://www.youtube.com/watch?v=wEoOmD6zSNc[/video]

2T turbo ser roligt ut.
Över 200hk utan att väga as som 4T turbo.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Utvecklingen går framåt, både för 4t och 2t.

Än sålänge kan inte 4t visa samma litereffekt som 2t. Men så har ju 4t en klar fördel på turbo sidan, men nu finns det fina Kitt även till 2t.

Tror också att 4t kommer utvecklad På skotersidan. Men jag tror inte 4t konmer kunna ersätta 2t förän 800cc 4t ger 150hk+ och väger ~230 kilo.

Klart att vi är där någon dag, men då har 2t utvecklas lika länge...

Kanske.. 180hk/800cc ~ 180kg?

Tror helt enkelt man måste sluta erbjuda kunden 2t innan 4t kommer vara "the shit" för alla som inte är gamla gubbar;) Men då är det ju inte heller vi som säger att det är bättre än 4t...
Orkar inte läsa igeom 170 sidor med tidigare inlägg, men tyvärr tror jag att tillverkarna satsar mer på 4-takt än 2-takt. Det blir mer och mer krav på utsläpp osv och det är enklare att svara mot dessa krav med 4-takt, oavsett om det i praktiken betyder större eller mindre miljöpåverkan.

Se bara på Arctic 2012, helt plötsligt dominerar sportskoter utbudet av olika modeller av 4-takts motorer.

Tidigare har dessutom tillverkarna kunnat använda teknik från andra segment, båtmotorer, cross osv men då fler och fler motorer övergår till 4-takt blir det dyrt att utveckla för endast ett segment.

AC:s instegsmotor är ju idag en 4-taktare vilket gör det enklare att genomföra en övergång när "vi" blivit för gamla för att tycka det är värt att räkna hk/kg.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Visst är det så. Men sålänge marknaden finns så tror jag nog att 2t kommer utvecklas. Men sinom tid kommer tillverkarna själva ta bort dem ur segmentet pga kostnader och krav.

Det jag menar med att det inte blir vi som väljer bort 2t, det kommer ske på automatik.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag ser samma sak!
Dvs gubbar köper fyrtaktare. En del yngre fartgalningar som turbokonverterar också såklart..



Menar du att tvåtaktare är påväg bort?
Fyrtaktarna har ju i princip inte utvecklats alls sen Rx1:an kom, möjligen gräsklippararcticen med turbo då.
När RX-1 kom var den i princip ensam på marknaden. Nu finns motsvarande koncept hos alla tillverkare med eller utan turbo. Även RX-1 har fått ca 20 hk till samtidigt som körbarheten ökat. Turbosatser har tagits fram till de flesta modeller.

Nya chassigenerationer anpassas till fyrtaktsmotorer och en gigantisk eftermarknad har uppstått kring fyrtaktarna eftersom folk inte längre behöver lägga pengarna på rasade motorer.

Viktmässigt så har vi ju sett hur bra de extremlätta maskinerna håller - de kräver förstärkningar för att hålla en hel säsong medan de med lite mer marginal håller fem år och två-tre tusen mil utan större ingrepp än byten av några bussningar och lager i boggin.

Det är en annan typ av skoterverklighet som kommit fram sista decenniet.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu för tiden är det väl bara tillförlitligheten som talar för 4T, att dom håller hur länge som helst är bara att konstatera...
Förut så talade man om bränsleförbrukningen som fördel för 4T, det är ju historia numer.

2T Di/E-tec är lättare, ger mer effekt och är bränslesnålare än 4T...

4T ligger fortfarande för högt viktmässigt för att vara intressant för många åkare, om man läser Snowriders provkörningar så står det uttryckligen att man ska välja 2T 800:an om man vill ha en lätthanterlig skoter...
Som jag sagt tidigare, den dagen en 4T har samma vikt och effekt som 2T, då ska jag byta...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu för tiden är det väl bara tillförlitligheten som talar för 4T, att dom håller hur länge som helst är bara att konstatera...
Förut så talade man om bränsleförbrukningen som fördel för 4T, det är ju historia numer.

2T Di/E-tec är lättare, ger mer effekt och är bränslesnålare än 4T...

4T ligger fortfarande för högt viktmässigt för att vara intressant för många åkare, om man läser Snowriders provkörningar så står det uttryckligen att man ska välja 2T 800:an om man vill ha en lätthanterlig skoter...
Som jag sagt tidigare, den dagen en 4T har samma vikt och effekt som 2T, då ska jag byta...
Det är inte så stor viktskillnad mellan motorerna, utan det handlar mer om olika koncept och framförallt viktfördelning. Få skulle göra samma jämförelse på MC-sidan: "En BMW väger ju mer än en Husaberg, se vad dumt det är med boxernotor".

En fyrtaktare med någorlunda bra viktfördelning, tex Nytro eller SkiDoo1200 är mycket lätthanterliga, och det är nog bara vid de knivigaste manövrerna som viktskillnaden är avgörande, men då är de förstås av stor betydelse.

Dock tror jag att alla här skulle köra minst lika fort och ha minst lika roligt med en fyrtaktare, bara körvanan infann sig. Det är ju en omställning.

Den största skillnaden är tidsfördelningen mellan garaget och terrängen och även om jag själv åker tvåtaktare så kör jag hellre än mekar, särskilt om jag betalar mycket pengar för en nästan ny maskin.

Men Etec är jäkligt trevlig på många sätt, även om den tyvärr verkar ha samma svagheter som andra tvåtaktare när det gäller hållbarhet.

En 800 Etec har inte högre litereffekt än en fyrtakts MC-motor idag, den har till och med betydligt lägre än vad Yamaha SRX 440 hade 1976 så man kan ju fråga sig vari utvecklingen egentligen bestått i.

Jag kör själv tvåtaktstrippel eftersom jag anser det vara en mycket härlig konstruktion, den är inte värst men den är mjuk, välljudande och relativt hållbar. Märkligt att inte utvecklingen utgick från den motortypen istället då man kommer tillrätta med många av dagens problem med vibrationer och vevaxelbelastningar osv. Säkert en kostnadsfråga eller det enkla faktum att märket helt övergav tvåtaktskonceptet.

Tvåtaktarna är alltså bra på många sätt, men hur är det tänkt att utvecklingen framöver skall betalas?