Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det kan däremot stämma, konkurrens ger bättre grejor helt enkelt.

Det jag personligen hoppas på är moderna miljökrav även för skotrar. Varför? Jo, det gynnar oss skoteråkare att vi belastar naturen så lite som möjligt och då får vi större möjligheter att åka skoter även i framtiden.
 

liggsår

Medlem
14 sept 2006
28
0
1
hjulboggie rules du säger du har ingen ork att leta dina sk. fakta.......du har för f..n suttit framför datorn sedan kl11 och svamlat här.
så länge du inte visar fakta framstår du som en pajas!!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag antog att försäljningsstatistik och teknisk utveckling var sådant som man hade en uppfattning om om man var intresserad av snöskotrar och deltar i denna typ av diskussion... det är nog bara att läsa dessa trådar några sidor bakåt så finns både resonemang och länkar.

Vem som framstår som en pajas går nog att diskutera.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
men Hjulboggie , kom igen nu :D Om det nu är så lätt o hitta varför postar du inte det då?

Jag hittar det då inte? Nu kan iaf sökfunktionen på detta forum lämna mer att önska men , jag hittar inget här iaf leller på SB

Du vore jättesnäll om du kunde fixa fram lite ? Jag är intresserad och mkt nyfiken på detta!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hmm, 2008 var den enskilt mest sålda skotermodellen Skidoos 550F, idag ersatt i segmentet av ACE (4t). Den näst mest sålda var faktiskt Nytro XTX, följt av Phazer.

Har för mig att det var en uppgift i denna tråd eller i motsvarande tråd på grannkanalen (som är betydligt mer teknisk till sin karaktär och därför kanske mer intressant).

Ni kan väl leta själv, jag VET ju att det förhöll sig på det sättet... ;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Enligt mina säkra källor (som jag ej minns vars, men jag har läst det nånstans), så är 2t dominerande på cross, mountain och sport. Det lämnar altså touring/arbetes kategorin kvar, vilket jag är tvärsäker på att det kommer domineras utav bara 4t framöver.

Men jag ser inte heller någon chans för 4t att ha några speciella framgångar på banor (mot 2t), inte heller i mountain (synd inte Alf från SR läser detta, då hade det blive mer intressant). Och nu har jag ingen aning, men har RX eller RS blivit bästa ledskoter något år överhuvetaget? Här eller i staterna?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Årets siffror visar ju inte ett spår av 4-takt på 10 i topp dvs en stark nedgång från 2008! men som sagt , decembersiffrorna kmr ju i Januari nån gång så det kanske är ointressant?
I dec köper Lapparna o uthyrarna skoter? (tror lapparna vill ha 550f :D )
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Samerna har enligt flera uppgifter helt tömt lagret på BRP-s ACE-försedda maskiner. Finns inte en maskin att få tag i. 550F är ju en rätt törstig maskin per hästkraft, nu byter man till en maskin som drar under litern per mil istället för 3. Kör man tusen mil per säsong blir det ju mycket pengar... dessutom håller maskinen kanske fyra-fem säsonger istället för två.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Samerna har enligt flera uppgifter helt tömt lagret på BRP-s ACE-försedda maskiner. Finns inte en maskin att få tag i. 550F är ju en rätt törstig maskin per hästkraft, nu byter man till en maskin som drar under litern per mil istället för 3. Kör man tusen mil per säsong blir det ju mycket pengar... dessutom håller maskinen kanske fyra-fem säsonger istället för två.
På en "Lappkörd" "Lappskoter" är det inte bara motorn som sätter den bortre gränsen, det är hela paketet, tro mig ! :blink1:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Detta är ingen komplett försäljningsstatystik för hela säsongen, det står ju t.om. i texten att :
Men alla märken har ännu inte fått ut alla sina modeller och vi kan räkna med en kamp om vilket märke som säljer flest maskiner.
Absolut, det var Skidoo som vann, följt av Lynx och Yamaha. Sedan Polaris och sist A-C. Men det var ju inte poängen...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ok men alltså Hjulboggie rules:

http://www.skoter.se/scripts/nyhetsarkiv.php?artikel_id=16461
som summerar året konstaterar att Brp hade ca 50% av skoterförsäljningen 2007 i Europa..

Jag vet inte hur många 4-taktare brp sålde i Europa 2007 men man hade bara v800 motorn.

Ta fram fakta eller sluta hänvisa till flummiga artiklar som du inte ens hittar själv...

Sen säger du att andrahandsvärdet är bättre på 4-takt...

Har du kollat på blocket.se ens?