Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag sticker ut hakan nu, så det är bara att slå till den som kan.
Jag tror att Yamaha har minskat sina marknadsandelar i Sverige under 2000-talet (Antagligen egentligen oväsentligt för Japanerna), alltså under den tid när dom helt bytte motorteknologi, från 2T till 4T

För säsongen 1999/2000 hade väl Yamaha ca. 25% av marknaden i Sverige, och var därigenom stösta märke i Sverige.
Säsongen 2009/2010, så hade dom sjunkit till ca. 20% marknadsandelar och är nu "Bara" 3:e största märke i Sverige.
Säger ju inte ett dugg om hur kunderna totalt har valt motorteknologi, när dom valt skotermärke.
Men Yamaha har minskat marknadsandelar i Sverige under den tid dom helt bytte motorteknologi.

Men vilken motorteknologi är den svenske skoterköparens val ?
Om vi då tittar på hur det såg ut förra säsongen
så vet vi att Yamaha har sålt 100% 4T.
Men hur har övriga 80 % av skoterkunderna gjort för motorval vid köp av dom andra märkena ?
Om vi ponerar att hälften av dessa kunder har valt 4T, så är det då 60% (20+40) som bytte snöskoter 2009/10 som kör 4T, då kan vi nog vara överens om att 4T har slagit igenom och tagit över i Sverige.

Men jag har mycket svårt att tro att av dessa 80%, så har hälften valt 4T-motorer, snarare bara max 20%, sannolikt mindre (Har ingen statistik att luta mig emot, bara en egen tanke).
Och i så fall så är det ju bara 20% av övriga 80% som valt 4T (20% av 80 = 16), så totalt sett är det ju då "bara" ca 35% av skoterköparna som valde 4T. Därfär kan man väl inte säga att 4t tagit över i Sverige ännu, eller tänker jag fel här ?
Vad tror ni andra ?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, en teori kan ju vara att de andra märkena också har fyrtaktare numer, vilket gör att Yamaha får dela med sig av den kakan.

Och jag påstår inte att 4t har "tagit över", jag säger att andelen är över 50% och jag säger att allt tyder på att fyrtaktare tar över även i snöskoter, liksom de gjort i alla andra fordon...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ok men alltså Hjulboggie rules:

http://www.skoter.se/scripts/nyhetsarkiv.php?artikel_id=16461
som summerar året konstaterar att Brp hade ca 50% av skoterförsäljningen 2007 i Europa..

Jag vet inte hur många 4-taktare brp sålde i Europa 2007 men man hade bara v800 motorn.

Ta fram fakta eller sluta hänvisa till flummiga artiklar som du inte ens hittar själv...

Sen säger du att andrahandsvärdet är bättre på 4-takt...

Har du kollat på blocket.se ens?
Nu pratar vi Sverige till att börja med. 2007 var den mest sålda skotern en fläktkyld tvåtaktare och den är som sagt more or less ersatt med ACE idag.

Andrahandsvärdet på fyrtaktare, jajamen. Det står sig alldeles utmärkt tack. I jämförelse med tvåtaktare.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tja, en teori kan ju vara att de andra märkena också har fyrtaktare numer, vilket gör att Yamaha får dela med sig av den kakan....
Ja visst är det säkert så.
Men det finns kanske även dom som kört 2T Yamaha och bytt till ett annat märke, när dom inte haft möjlighet att fortsätta köra 2T om dom valt Yamaha.

Och jag påstår inte att 4t har "tagit över", jag säger att andelen är över 50% och jag säger att allt tyder på att fyrtaktare tar över även i snöskoter, liksom de gjort i alla andra fordon...
Visst är det en definationsfråga att ha "Tagit över", men jag anser att när och om 4T-försäljningen överstiger 50%, så har DOM TAGIT ÖVER.
Därför anser jag att 4T ännu inte tagit över, då försäljningen av 4T snöskotrar sannolikt inte är i närheten elller över 50% på försäljningen.

Sen så är jag inte alls emot 4T, så när någon tillverkare kan erbjuda en billig, lätt och kvick Crossover/Lössnömaskin med 4T, så kan jag mycket väl tänka mig att köpa en sådan.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, de säljer ju mer än 50% redan... förvånande lite, jag hade nog räknat med mer faktiskt. Men det beror ju förstås på att tvåtaktarna blivit så pass mycket renare och snålare. Och förstås på att alla märken inte haft fyrtaktare i flera segment förrän nu.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Tja, de säljer ju mer än 50% redan... förvånande lite, jag hade nog räknat med mer faktiskt. Men det beror ju förstås på att tvåtaktarna blivit så pass mycket renare och snålare. Och förstås på att alla märken inte haft fyrtaktare i flera segment förrän nu.
vars får du dom siffrorna ifrån? källa tack.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
kollade lite snabbt i snowmobiles dokument över registrerade skotrar juli till december 2010 och då har det registrerats 4705st skotrar vad jag kan utläsa. Skummade igenom och kollade vilka som var 4t och det var 1238st och det motsvarar ca 27% av totalen. Som sagt så har jag inte kollat noga men det känns knepigt om jag räknat fel på 25%. Så jag tror inte att 4t har över 50% av markanden.
Rätt mig gärna om jag räknat fel.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Hjulboogie rules: Argumenten börjar kännas en aning subjektiva nu, var snäll och kom med några källor.

Jag tycker 4-taktare känns som väldigt populär i tanke på utbudet. Procentuellt (25% om nu drdryyls matte stämmer) så har dem tagit en ganska stor del av marknaden, om man jämför utbudet med 2-takt, tycker jag. 50% av marknaden är bara att glömma, måste först och främst bli mycket större utbud av 4-takt för ens konkurera utbudsmässigt med 2-takt, och sedan, som många skriver, bli lättare, rappare och mer lättmanövrerade (fakta) så att den generella/allmänna skotermarknaden får större argument till att köpa 4-takt istället för 2-takt. DÅ kan vi börja med 4-takt-kommer-ta-över-marknad-diskussioner.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Utan att veta varken bu eller bä, så vill jag bara påminna om 2 saker:

1: Siffror från juli till december, eller siffror från vadfansomhelst till vadfansomhelst betyder ingenting, inte till favör för varken 2-takt eller 4-takt. Helårssiffror, eller snarare helsäsongssiffror är det enda som funkar, ty tillverkarna bygger och levererar maskiner i olika block. Tex 800 e-tec levererades "alla" sista veckorna i december, vilket betyder att ALLA dom är registrerade då. ACE-motorn började också levereras VÄLDIGT sent på året. Så snälla, sluta svamla hit och dit innan siffror finns, ingen av er har hittills belägg för varken det ena eller det andra...

2: Tråden handlar om tvåtaktsmotorns utveckling och framtid. Alla jämförelser med 4-t på sandlådenivå är i mitt tycke offtopic.

Själv kör jag både tvåtakt och fyrtakt, och älskar båda två.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Jepp, menade eran firma.
Jag träffade Uffe för ett par år sedan uppe vid Stenträsket, han hade problem med variatoremmen på en av sina hyrskotrar, hade bestämt för mig att det var en 4T-Lynx, men det kan ju å andra sidan ha varit en han lånat av Bert !

Så det finns mao. INTE i dagsläget några 4T hyrskotrar i A-jaur, annat än dom Yamaha som "Lodge-Jurgen" köpte i år !
Jo han hade lånat en 4T lynx av bert :D..

Jo det är väll dom som finns sen Urban slutade..
 
S

StoxResearch

God Damn! Den här hade då åkt bak :eek: Över två månader sedan sista inlägget. Jag är minsann själv ofta här numera. Not!

2012 blir ett bra 2T år. Igen. ;)

Det jag är mest glad över är att vi ÄNTLIGEN har 2012 så att tillverkarna får lite arbetsro vad gäller emissioner och motorer. Jag tror inte vi lär få se några skärpta avgaskrav på väääääääääldigt länge, av flera skäl:

1. Nu har vi iaf någon form av utsläppsreglering så att ingen kan påstå att snöskotrar får stinka fritt.
2. De totala utsläppen från snöskotrarna som redan innan var nästan helt insignifikanta saknar nu helt relevans i det stora hela.
3. CO2 utsläppen (modern trädkramarfavorit) har sänkts duktigt.
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
För ett år sedan var jag övertygad 4T-förespråkare, numera är jag mera...tveksam.
Om bara Ski Doo får till driftsäkerheten på sin Etech så har dom något stort på G. Arctic och Polaris verkar ju faktiskt ha driftsäkerheten även om dom kan bli en aning snålare. En aning jämfört med S-D that is.
(Anledningen till att jag är en aning tveksamheten till Etech är framförallt för att jag känner till två st som åker 800 Etech-bägge har havererat före 150 mil den här säsongen.)

..är ruskigt sugen på M8 eller Rmk 8 i framtiden.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vi är fler som bevakar, men det har inte funnits så mycket att kommentera.

Värt att notera inför 2012 - och då skall vi komma ihåg att det är svårt att få det att gå runt just nu för tillverkarna:

AC fasar i princip ut tvåtaktarna och lanserar tom en fyrtaktsturbo i mountainsegmentet. Helt ny lineup med 4t på bred front.

BRP kommer med ännu fler modeller med ACE och 1200 4t. Detta samtidigt som deras 800 Etec har klara problem med både bränsle- och oljeförbrukning. Dock hög effekt och goda prestanda! Fettsmorda vevlager (för att klara utsläppsnivåer?) verkar inte riktigt vara rätt väg att gå med tanke på att de haft problem med det i ett decennium nu. Taket verkar ha nåtts med dryga 150 hk i en 800 twin. Jag hade faktiskt trott på en 800-900cc ACE som komplement men får tydligen vänta ett tag till.

Polaris ligger lågt, men en gissning är att även de måste komma med något modernt för att sälja till 2013. Dock bra prisbild och konkurrerar med enklare maskiner med mycket prestanda/krona. Har bränt stålarna på chassiutveckling - bra så!

Yamaha konsoliderar sig tekniskt med finjusteringar och åtgärder av de värsta plumparna från förr. 162 hk ur 1000cc 4t med en vikt som inte är särskilt mycket över tvåtaktare i samma effektklass och segment.

Men - det är efterfrågan som bestämmer!



Om vi skall beröra trådens ämne lite då:

Du som är insatt i tvåtaktsutveckling, Stox - vad ser du i kristallkulan inför framtiden? Vad är nästa steg i "tvåtaktsmotorer för snöskotrar"?

(Jag tror ju för min del att ingen kommer att lägga så mycket krut på det eftersom det blir för dyrt, men jag har ju haft fel förr. Och jag bytte själv till en tvåtaktstrippel denna gång)
 
S

StoxResearch

Tobbe...:
Det är det jag menar med "arbetsro". Tillverkarna har pressats och stressats så förbannat så de har tidvis haft problem att få grejerna att hålla. De som verkar ha haft överlägset bäst hållbarhet på större 2T motorer (>700ccm) är Arctic, och de har ju fortsatt med vanlig EFI. Nej, jag har ingen statistik på det. Däremot vet jag att jag aldrig någonsin hört talas om något Arctic haveri. Nu kommer nog allt bli bra för de övriga med :) Jo, förresten; Det är underbart att inte ha någon färg på sina glasögon. Det finns nog många som borde prova, hehehe.

Hjulboggie rules:
Vi är så far off från varandra så det är lönlöst att ens kommentera det du skrev :) Jag är less på såna diskussioner så andra får argumentera mot dig. Jag har sett tidigare i tråden och på andra håll att de sköter sig utmärkt, hehehe.

Vad jag ser? Arctic kommer tillbaks med 600ccm 2T så fort de har den nya motorn klar. Varför? För att 2T säljer järnet helt enkelt. Polaris kör stenhårt vidare på sin 2T linje, närmar sig #1, och om inte BRP passar sig flyger de om av bara farten. Yamaha är på vippen att flyga ur snöskoterbranchen som jag ser det.


Förresten så vet nog de som är intresserade av offroad att 2T är DUKTIGT tillbaka där! Tom Husaberg gör numera 2T modeller. Återstår bara att se hur länge "kartellen" kan hålla 2T borta från en del av Pro serierna,

http://www.youtube.com/watch?v=goNP9pLHhyU

Ni vet väl förresten att det finns riktigt enkla metoder för att sänka både emissioner och förbrukning påtagligt? Metoder som faktiskt inte kostar en spänn (nästan)! Perfekt för att ersätta de fläktkylda motorerna med alltså. Så här ser det ut i motorsågar (och annat) numera,

Husqvarna X-Torq: http://www.youtube.com/watch?v=blQXNfliZ9c

Stihl 2-Mix: http://www.youtube.com/watch?v=3LDN0c2lAsQ

Tack Hubbe för tipset! :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Nu börjar det än en gång hända riktigt viktiga saker, vilket såklart är när det händer nåt på 2T sidan! Vi kan inte backa in i framtiden med tex 4T :p

DeltaHawk Engines är på god väg att få sin första 2T DIESEL AVIATION MOTOR certifierad och söker nu lån för att bygga en ny shiny fabrik. Det betyder alltså att certifikatet är mer eller mindre klart och bara detaljerna återstår. För den som inte vet så är aviation motorer samma sak som flygplansmotorer. Vad det hela betyder är att rackel-skit-2T iaf är hållbart nog för att användas i LUFTEN! Jag vet att vissa är finkänsliga och inte vill köra omkring med sådana dåliga 2T motorer, men det duger iaf åt mig ;) Jo, jag höll på att glömma att nämna att dessa motorer givetvis verkar mosa alla jämförbara 4T mototer. Så det kan gå, så det kan gå. Man får 2T överlägsenheten med på köpet helt enkelt. Det är bara att försöka vänja sig :(

http://www.journaltimes.com/news/local/article_5f2d9ede-33d1-11e0-9e79-001cc4c002e0.html

http://www.journaltimes.com/business/local/article_44199010-353b-11e0-8c3d-001cc4c002e0.html

Ps. Har nyligen införskaffat en Yamaha Banshee. Hejdlöst kul maskin!
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
När jag hör ordet 2-t diesel kommer genast tankarna på motorn i vår sedan länge skrotade "Stridsvagn S"
Det stridsfordonet gjorde sig berömd som enda kända stridsvagn i världen som sköt längre än vad den gick :)
 
S

StoxResearch

runte:
Hehehe. Jo, Detroit Diesel som de bla använde i Aitik (koppargruva) här uppe en gång i tiden är också världsberömda för sin enastående bränsletörst, :) Men men, utvecklingen går framåt. Troligen är det därför som DeltaHawk utvecklat sina motorer i 16 år (!) innan det slutligen verkar bli något. Jag har följt dem i minst 5 år både av intresse och för att kunna skjuta nya feta kanonader ;) Fantastisk att de lyckats skaka fram medel till utveckling under så lång tid, och det utan att ha något som gått att sälja (vad det verkar). Vissa går helt enkelt den enkla vägen (4T), medans andra går den jobbiga men belönande vägen (2T). En 2T Diesel som väger som en 4T Bensin; Läs om det några gånger så förstår ni! Får de bara igång produktionen så borde de ha ett försprång ett bra tag framöver.
 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Detroitdieseln kom först på slutet av "S":ns levnad
Rolls Royce K60 2-t diesel motkolvsmotor satt i från början till ca 3/4 av stridsvagnens levnad