Tvåtaktsmotorn är framtiden!

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Just nu köper större delen 4-takt, om det har gått dig helt förbi...

hehe.det tror jag tyvär inte.

rent spontant så känner jag att det här året har det sålt extremt lite 4-taktare.

känner 1 person som har köpt en 4 taktare.
medans jag just nu kan komma på uppåt 15 bekanta som har köpt 2-taktare.inkl mina egna inköp.
det blir ju inte ens 10% till fyrtakt.bland mina bekanta dvs.

skulle tro att det enda märket som har sålt mer än 50% 4-takt är yamaha.och hur stor andel av marknaden har dom?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Nu har dom ju till 90% bara 4-takt så det kan ju inte va så svårt o komma upp i 50 :D

Lustigt noterar jag att den enda Yamahan som kvalar in på topp10 är en fläktkyld 2-taktare :D
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vänta till siffrorna för hela 2010 visas. Den mest sålda skotern de senaste årtiondena heter Yamaha Venture och den är inte ens med på listan...

Bara i december registrerades 2974 snöskotrar i Sverige: http://www.scb.se/Pages/PressRelease____305643.aspx

Det finns knappt en enda hyrfirma som köper annat än fyrtakt de senaste fem-sex åren.


Men nu var det argument varför tvåtaktarna plötsligt skulle vända utvecklingen i världen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Hjulboggie rules: Och du menar att det är uthyrningsfirmorna som "har koll på läget"?

Enda anledningen jag kan komma på varför hyrfirmorna har 4t är för att det inte luktar.

Skulle vara roligt att prata med hyrfirmorna runt om i landet och höra lite siffror. Av dom uthyrningsfirmorna jag känner till i stan, så är det 2taktarna som är uthyrda hela tiden, medans äldre folk som vill fiska och åka runt med barnen i pulkan , hyr 4 taktare. (vilken inte blir lika ofta)

Och av den stora procenten i världen (idag) så tror jag det finns fler som friåker, än som drar pulka.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är tillverkarna som har koll på läget, därför fasas tvåtaktarna ut och fyrtaktare fasas in.

Svårare än så är det inte. Den tillverkare som inte anpassar sig, dör.



Hyrfirmorna köper fyrtakt enbart av ekonomiska orsaker.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det finns knappt en enda hyrfirma som köper annat än fyrtakt de senaste fem-sex åren.
Som uthyrningsskoter som kör guidade turer, så körs ju snöskotrarna till 99% efter led (Men det finns väl alltid någon kund som missar leden och hamnar under någon lurvig gran).
Så därför tror jag att för dessa företag så spelar inte motorvalet så stor roll, viktigaste saken är nog att det finns en god service hos ÅF, när man bestämmer siog för sitt skoterval.

Nu är ju inte A.jaurs 2 skoteruthyrningsfirmor kanske störst i Sverige, men dessa 2 företag har väl tillsammans ca. 80-100 st snöskotrar.
Fram tills i vinter hade vad jag förstått ingen av dessa 2 firmor några 4T-maskiner i sin flotta, men nu i vinter så har det ena företaget köpt in ca. 5 st Yamaha, Det fanns för några år sedan ett 3:e företag som bara hade Yamaha, tror dom hade ca. 20 snöskotrar. Men dom gick i konkurs, och det berodde INTE på valet av snöskotermodell eller märke, utan det var helt andra orsaker. Så att påstå att knappt en enda hyrfirma köper annat än 4T stämmer då inte i A-jaur.


Sen fanns det ju för några år sedan ett bidrag att söka som uthyrningsföretagare, för inköp av 4T-maskiner, tror att det då var många som köpte 4T också av denna anledning.
Men denna bidragsmöjlighet tror jag inte finns kvar idag.

Edit. Kom just på att det andra uthyrningsföretaget har några X antal 4T-Rotaxar. Men faktum kvarstår det är långt ifrån alla hyrskotrar i A-jaur som är 4T.
 
Last edited:

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Att ni orkar!? Både 2t och 4t kommer att finnas i snöskotrar i flera år framöver! Bara att välja det man själv föredrar och ha kul i snön!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Absolut!

Ingen påstår att någon är "dum" för att man kör tvåtaktare eller att de skulle vara dåliga eller tråkiga.

Trådens ämne är om tvåtaktsmotorn är framtiden, det är liksom en helt annan sak. Elektriska skrivmaskiner fanns ett bra tag sedan datorn kom och de utvecklades enormt sista åren med inbyggda redigeringsfunktioner osv men deras tid var ändå utmätt...
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Just nu köper större delen 4-takt, om det har gått dig helt förbi...
Så du menar att större delen av alla registrerade skotrar i December 2010 är 4-takt lr menar du bara att Uthyrningsfirmorna köper 4-takt?
Förklara gärna mer hur du tänker , för jag fattar inte riktigt?

Att Uthyraren väljer 4-takt pga ekonomi är ju lätt att motivera men det gäller inte resten av skotersverige , dyrt blir det hur som helst!

Siffrorna på Dec 2010 lär nog se ut precis som resten av året..

Jag gillar 4-takt oxå och gillar framförallt utveckligen som skapas , utan 4t hade vi inte haft så fina 2t motorer!

Elektriska skrivmaskiner fanns ett bra tag sedan datorn kom och de utvecklades enormt sista åren med inbyggda redigeringsfunktioner osv men deras tid var ändå utmätt...
Haha , Hjulboggie du är rolig :D

Nu jämför vi väl två motorkonstruktioner och varför 2-takt skulle va ett bra alternativ i framtiden.
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om man tittar på vilka segment volymerna finns så är det i segment där 4t är förhärskande - inte utan orsak. En fyrtaktsskoter är otroligt mycket billigare i längden än en tvåtaktare, har ett stabilare andrahandsvärde, längre livslängd osv.

Och visst är det så att tvåtaktsutvcklingen hade inte skett om inte konkurrensen från fyrtaktarna funnits där. Men det verkar ju onekligen som om tvåtaktsutvecklingen inte räcker till.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Återigen , fram med lite siffror som backar upp!

Annars blir det ju som du själv sa: "löst tyckande utan förankring i verkligheten..."
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sedan jag började läsa skotertidningar i mitten av sjuttiotalet så har de mest sålda skotrarna i Sverige alltid varit i fritids/arbetssegmentet, med Lynx 5900 som ohotad ledare under hela åttiotalet och säkert halva nittiotalet också. De som konkurrerat har varit Polaris Widetrak och Yamaha Viking. Dessa tre maskiner har säkert sålt lika mycket som alla andra tillsammans. Sedan började skoterturismen märkas av och ffa Yamaha Venture XL såldes i stora mängder. De sista åren har såväl arbete/fritidssegmentet som hyrtouringsegmentet helt gått över till fyrtakt och det var nog redan 2007 eller 2008 som andelen fyrtaktare av total försäljning gick över 50%-strecket. Detta trots att många 550f-modeller såldes till renskötseln.
Med tanke på den explosion av fyrtaktsmodeller som kommit i BRP-s sortiment tror jag inte att andelen skulle ha MINSKAT sedan dess.

Googla du om du vill, eller tro att jag ljuger. ;)
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Det känns ju bara taget ur luften om du inte har siffror på det?

Annars kan jag tycka att nyregistreringen från 2010 kan stå som mall och då har du inte en 4-takt på topp 10

Inom Uthyrningssegmentet så borde 550f va mest förekommande, så att "alla" har gått över till 4t känns ju som BS :D

Jag vill ha fakta innan du övertygar mig!

Presentera gärna en länk på att 50% av nyförsäljningen 07/08 va 4-takt?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är taget ur minnet, läste det häromdagen faktiskt. Var det var minns jag inte, men det finns ju lite statistik presenterat så du kan säkert hitta det om du letar.

Vi har inte hela 2010 ännu, uthyrarna och renskötarna köper inte sina maskiner i december. Det jag vet är att precis alla ACE-maskiner som kom såldes slut innan många hann reagera. Märkligt, eller hur?

Men det är strängt taget en pseudodiskussion eftersom vi diskuterar huruvida tvåtaktsmotorer eller fyrtaktsmotorer är det som kommer att vara "framtiden". Av allt att döma är det ju inte tvåtaktsmotorn, eller tolkar du tillverkarnas utvecklingslinjer annorlunda?
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Som uthyrningsskoter som kör guidade turer, så körs ju snöskotrarna till 99% efter led (Men det finns väl alltid någon kund som missar leden och hamnar under någon lurvig gran).
Så därför tror jag att för dessa företag så spelar inte motorvalet så stor roll, viktigaste saken är nog att det finns en god service hos ÅF, när man bestämmer siog för sitt skoterval.

Nu är ju inte A.jaurs 2 skoteruthyrningsfirmor kanske störst i Sverige, men dessa 2 företag har väl tillsammans ca. 80-100 st snöskotrar.
Fram tills i vinter hade vad jag förstått ingen av dessa 2 firmor några 4T-maskiner i sin flotta, men nu i vinter så har det ena företaget köpt in ca. 5 st Yamaha, Det fanns för några år sedan ett 3:e företag som bara hade Yamaha, tror dom hade ca. 20 snöskotrar. Men dom gick i konkurs, och det berodde INTE på valet av snöskotermodell eller märke, utan det var helt andra orsaker. Så att påstå att knappt en enda hyrfirma köper annat än 4T stämmer då inte i A-jaur.


Sen fanns det ju för några år sedan ett bidrag att söka som uthyrningsföretagare, för inköp av 4T-maskiner, tror att det då var många som köpte 4T också av denna anledning.
Men denna bidragsmöjlighet tror jag inte finns kvar idag.

Edit. Kom just på att det andra uthyrningsföretaget har några X antal 4T-Rotaxar. Men faktum kvarstår det är långt ifrån alla hyrskotrar i A-jaur som är 4T.
Om du menar oss i super safari :D.. så har vi inga fyrtaktare.. vi har 48 skotrar och ingen är en 4taktare och det beror på att våra gäster vill köra 2t hur konstigt det än låter.. har hänt flera gånger att dom har frågat om vi har 2T..
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
550F är den absolut vanligaste uthyrningsskotern vad jag då vet.. och när folk påstår att 4T skulle vara billigare kolla inköps priset på dom ?.. Vi har i år beställt några nya X-Trim 550F och dom var inte speciellt dyr och att dom är nog lätt och rapp för att ta sig fram i snön..
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Som sagt det låter ju inte så tillförlitligt utan källor...

Jag tolkar framtiden som oviss givetvis , vi lär väl märka? Jag räkna absolut inte bort nån av motorerna!!

Brp verkar då tro på e-tec och AC utvecklar då sina 2t och polaris kör ju fortfarande på 2t. Tillverkningslinjerna går då inte i 4-takt snarare lite mittimellan

"Hjulboggie rules" argument däremot ger jag inte mkt för då du mest verkar haka upp dig på att "alla" köper 4-takt nummera
vilket jag sorterar bort som skitsnack tills du hänvisar till nåt annat än Google!

Kul att ACE motorn gick bra , Freeride och Boondocker gick lika bra har jag hört :D
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nja, du får väl läsa HELA denna tråd och motsvarigheten på SR-s forum - jag har deltagit i bägge sedan trådstarterna men du får ursäkta om jag inte ids leta fram alla uppgifter flera gånger bara för att andra inte orkar läsa in sig på den "common knowledge" som trådarna får anses representera.

Jag argumenterar utifrån den verklighet som ses idag samt den utveckling som skett sedan 2003.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Haha jaja vi väntar väl till siffrorna från Dec presenteras då :D

Som en sista grej så hoppas jag båda motorerna får va kvar i framtiden , då får vi bättre motorer överlag!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Om du menar oss i super safari :D.. så har vi inga fyrtaktare.. vi har 48 skotrar och ingen är en 4taktare och det beror på att våra gäster vill köra 2t hur konstigt det än låter.. har hänt flera gånger att dom har frågat om vi har 2T..
Jepp, menade eran firma.
Jag träffade Uffe för ett par år sedan uppe vid Stenträsket, han hade problem med variatoremmen på en av sina hyrskotrar, hade bestämt för mig att det var en 4T-Lynx, men det kan ju å andra sidan ha varit en han lånat av Bert !

Så det finns mao. INTE i dagsläget några 4T hyrskotrar i A-jaur, annat än dom Yamaha som "Lodge-Jurgen" köpte i år !