Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hej,

den gamla rivaliteten mellan 2T och 4T har funnits redan sedan från början av motorsportens tid,
och alltid dominerad av antingen en epok 4T- eller 2T-teknik
Den dödförklarades 2T levde igen och igen och åkte sen från 4T-konkurrensen.
Vi måste acceptera, att vi lever just nu i en 4T epok.
Var inte otålig, 2T komma igen för att åka ifrån 4T.
100% att vi få för eller senare en 2T-epok igen.
Interessant hur kompetent 2T-folk diskutera i denna tråden.

Hubbe
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Vars ser du att alla andra övergår till 4-takt ?... Av dom man vet som kör 4 takt är den absolut största delen Yamaha.. Jag kan garantera att Polaris, Artic, BRP säljer betydligt fler 2T än 4T, Och det är ett evigt tjat om turbo det är fortfarande inte standard på nån yamaha vad jag vet.. Varför fortsätter alla märken utom yamaha att utveckla sin 2T då ?.. om dom nu är så värdelösa.. Jag vet av egna mätningar att 600 SDI:n vi har i commandern inte dricker nå mer än en 4T och är då betydligt rappare i karaktären.. E-TEC är väll inte tungt ?.. dyrt kan jag väll acceptera men en ny yamaha är inte dyrast på marknaden av standard maskinerna då ?.. Och tror du verkligen en Nytro kan mäta sig med en riktigt potent 2T i Högprestandacross en värld där folk verkar acceptera att hållbarheten inte är det bästa så länge moset finns där...

Underbar tråd förövrigt ! :D

EDIT E-TEC kanske är dyrt för att det är nytt.. är ju exakt som i bilbranschen när dom har tillverkat nog många så sjunker ju tillverkningskostnaden..

yamaha har väl inte den dyraste maskinen? är inte det A-C nu?
E-tec är väl bra, men dyrt där, men är ju kunderna som "testar" maskinen.
4-taktare är billigare att äga och mindre skruvande
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
dyraste skotern i år är en lynx commander 1200 4 tec se elr nå sånt var typ 169,9k
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vi väntar väl på de stora tvåtaktsnyheterna som skall slå världen med häpnad. Någon som hört något?




(Osökt kommer jag ju att tänka på en viss diktator som ännu våren 1945 i sin bunker är fullt och fast övertygad om sin förestående seger... ;) )
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Änsålänge är de "fränaste" på 2-t för denna säsong E-TEC800, men förhoppningsvis så presenterar AC nått som världen slås häpen av.
vad de än släpper så blir jag häpen.

Sen att du jmf dig själv med en icke fullväxt karl med tidsenligt modemässig mustasch, de tycker jag är lite hårt mot dig själv, även om du är liksom han är aningen trångsynt och inte riktigt accepterar vad andra presenterar som sanning...

Men men, vi får hålla tummarna på nått häpnadsväckande inom 2-T utvecklingen snart, skulle älska att se en Lätt phasermodell igen.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Däremot kan man ju naturligtvis ha mycket roligt med sin tvåtaktare även framledes, men inga tillverkare kommer att ha kvar den om några år - den sista bastionen, BRP, har ju insett att man satsat på fel häst och jobbar hårt på att komma ifatt.
Är det bara jag eller jobbar Rotax stenhårt på att utveckla 2takt också? Sen måste jag bara fråga; du menar alltså att 4takt kommer utdominera 2takt eftersom framtidens maskiner kommer komma med överladdning monterad? Om inte så måste du ju fortfarande jämföra oladdad 2takt och oladdad 4takt och viktförhållandet blir ju då "lite" annorlunda...
Och om 2takt är dyrt ock komplicerat, vad är då din syn på turbokit till 4takt? De dyraste maskinerna på marknaden idag är 4takt så du kan ju då kasta på ytterligare 30k för ett turbokit...

Överladdningen kommer va för nån procent av den totala marknaden, och även där klättrar dessutom turbokit för 2takt , även om jag håller med om att 4takt känns stabilare... ACE motorn kommer plocka andelar av 2takt däremot och ersätta många 2takt 550 och kanske 600 men 4takt kommer fortfarande ha svårt att hävda sig mot 800cc klassen för den stora massan som inte överladdar...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men är det någon som verkligen tror att en tillverkare kan utveckla en motortyp enbart för snöskotrar? Och att någon idag skulle satsa på tvåtaktsmotorer när katalysatorkrav står bakom hörnet och väntar?

Fullständigt orealistiskt, alldeles oavsett den teoretiska potentialen. För att kunna utveckla måste man kunna sälja, och det i mängder. Rotax har även de gått över till fyrtakt om ni missat det - både på MC- och på skotersidan. E-tec, som är det "senaste" har funnits i några år nu, utan att man kommit tillrätta med barnsjukdomarna så den återvändsgränden är nog stängd inom något år bara.

Turbokit till fyrtakt är mycket billigt och anledningen till att ett eftermarknadskit till tex Yamaha RX-1 kostar 30.000 är att de görs i små serier, handbyggs och kunderna är beredda att betala det för att få 250 hk i en snöskoter med en garanterad livslängd på flera tusen mil utan att man behöver röra motorn.

När det gäller fabriksmonterad turbo så skulle det förvåna mig om merkostnaden är över 5.000 kronor, vilket på en maskin för 100-150.000 är att betrakta som kaffepengar. Det är bara remkostnaden för de första 100 milen på en Skidoo idag.

Inom några år kommer ACE600 med turbo och kanske 130 hk, fortfarande med en mycket låg vikt. Eller möjligen en helt ny motor, hämtad från MC-sidan.

Man måste se de större sammanhangen om man skall kunna göra en bra prognos.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Men är det någon som verkligen tror att en tillverkare kan utveckla en motortyp enbart för snöskotrar? Och att någon idag skulle satsa på tvåtaktsmotorer när katalysatorkrav står bakom hörnet och väntar?

Fullständigt orealistiskt, alldeles oavsett den teoretiska potentialen. För att kunna utveckla måste man kunna sälja, och det i mängder. Rotax har även de gått över till fyrtakt om ni missat det - både på MC- och på skotersidan. E-tec, som är det "senaste" har funnits i några år nu, utan att man kommit tillrätta med barnsjukdomarna så den återvändsgränden är nog stängd inom något år bara.

Turbokit till fyrtakt är mycket billigt och anledningen till att ett eftermarknadskit till tex Yamaha RX-1 kostar 30.000 är att de görs i små serier, handbyggs och kunderna är beredda att betala det för att få 250 hk i en snöskoter med en garanterad livslängd på flera tusen mil utan att man behöver röra motorn.

När det gäller fabriksmonterad turbo så skulle det förvåna mig om merkostnaden är över 5.000 kronor, vilket på en maskin för 100-150.000 är att betrakta som kaffepengar. Det är bara remkostnaden för de första 100 milen på en Skidoo idag.

Inom några år kommer ACE600 med turbo och kanske 130 hk, fortfarande med en mycket låg vikt. Eller möjligen en helt ny motor, hämtad från MC-sidan.

Man måste se de större sammanhangen om man skall kunna göra en bra prognos.
Som det är idag; ja, jag tror att det är hållbart personligen och man kan ju bara hoppas att de styrande hos resp företag är såpass kompetent att de kan räkna på det. För de har ju uppenbarligen konstaterat att det är ekonomiskt gångbart med dedikerade skotermotorer, och för att konkurrera på marknaden idag så krävs motorer som är optimala för inom området, den 4takt t.ex som Polaris har idag kommer väl från ATV om jag inte minns fel, nu funkar den maskinen men är ändå en av de sämre 4taktmaskinerna på snöskotermarknaden idag, 140hk överladdad och väger bly... Men jo visst funkar den men får jag välja så väljer man ju hands down en maskin som från grunden är designad för skoterbruk.

Men det är ju klart mer ekonomiskt att ha motorer som flyter över flera plattformar och segment så börjar försäljningen svika och inkomsterna sjunker kan de ju mycket väl gå över detta, men hoppas verkligen inte.
Ja börjar man med fabriksmonterade turbo i större skala så kommer ju kostnaden sjunka, men som du säger 5000kr, det täcker knappt det materiella för turbo så tillägget lär inte va så lågt. AC ZR1 (om den heter så?), dyraste eller delad etta med RX1, har turbo men med referenspris 169000.
Skulle man börja massproducera över många modeller så skulle priset sjunka men om man ser till hur marknaden fungerar så behöver inte den materiella kostnaden motsvara prishöjningen, se till 600 resp 800 motorerna, krävs inte mycket mer för att bygga den större motorn men effekthöjningen gör den mer attraktiv och och kraftigare prishöjning. Så ja svårt att säga, så länge det finns både oladdat och laddat så lär laddat vara ett klart steg upp i pris, om inte pga materiellkostnad så pga efterfrågan/tillgång... Eller så gör dom som du är inne på; kör uteslutande på fabriksmonterad överladdning, ett väldigt trevligt scenario iofs ;)
Men frågan är ju, som du säger är trenden inom bil mindre och överladdade motorer men det är ju inte uteslutande och lär inte bli så heller...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En turbo kostar kanske en tusenlapp för en tillverkare att köpa in. Den kräver sedan inte mycket mer än två rör och en annan mappning i insprutningen. A-C tar betalt så mycket de kan, helt enkelt (märk väl att BearCat med turbo inte alls är/var lika dyr...) och skoterköpare är bevisligen mycket oinformerade konsumenter som köper vad som helst bara det är rätt märke.

Det finns vidare en hel del experimentell utveckling med olika motortyper, men eftersom marknadsekonomin råder blir det fyrtakt rakt över, och BRP som är den enda tillverkare med mer utvecklade tvåtaktare har även de insett att det inte är hållbart att sälja smutsiga dyra tvåtaktare som går sönder när konkurrenterna säljer rena fyrtaktare som håller. Därför släppte de 1200-an i fjol och 600ACE i år. Alla de övriga har fyrtaktare i flera olika segment - från lätta touringskotrar till arbetsmaskiner, friåkningsmaskiner och ledracers. Det är enbart en tidsfråga innan fyrtakt tar över helt, precis som i alla andra fordon.

Glöm inte att diskussionen lät likadan på 1980-talet när det gällde MC - och då var det dock Yamaha och Suzuki som drev tvåtaktsutvecklingen - Reedventiler, YPVS (rörliga avgasportar) och liknande uppfinningar såg dagens ljus men obönhörligen gick utvecklingen mot 4t och det INNAN miljökraven definitivt satte spiken i kistan för tvåtaktarna.

2-takt är 2takt , roligast och köra och därför kmr den att överleva och dominera 4-takt på skotermarknaden.
Det är sådana argument som talar för tvåtakt i framtiden, dvs löst tyckande utan grund i verkligheten.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Vi väntar väl på de stora tvåtaktsnyheterna som skall slå världen med häpnad. Någon som hört något?




(Osökt kommer jag ju att tänka på en viss diktator som ännu våren 1945 i sin bunker är fullt och fast övertygad om sin förestående seger... ;) )
Hjulboggie rules,

vet du inte att diktatorn användte i sina stridsvagnar 4T-motorer och amerikanere i sina stridsvagnar 2T-motorer. Som du vet vann 2T.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
och skoterköpare är bevisligen mycket oinformerade konsumenter som köper vad som helst bara det är rätt märke.
Vilken tur att jag köper vad som helst och är oinformerad för annars hade jag säkert haft en BearCat Turbo!! Nu sitter jag här och är tror att jag är nöjd med min skidoo ist!
Vilken åsna jag är men tur att jag inte vet om det...

Det är sådana argument som talar för tvåtakt i framtiden, dvs löst tyckande utan grund i verkligheten.
Givetvis påtalar jag ju min egen åsikt men i den marknadsekonomi vi lever i så har jag ju rätt dvs större delen av skoterkonsumenterna köper/vill ha 2-takt, just nu iaf!
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Här är lite siffror för året 2010!

Ser lite tunt ut med 4-takt på 10 i topp ?


Onsdag, 2010-12-08
Statistik nyregistreringar November 2010

Totalt registrerades det 1355st skotrar i november enligt SCB.

Vi fortsätter med rapporteringen av skoterförsäljningen i Sverige, denna gång är det statistik för november 2010.

Det första vi noterar är att registreringen har tagit fart ordentligt i november, totalt 1355st skotrar registrerades till skillnad mot 273st i oktober.

Försäljning totalt 2010-10-01 till 2010-11-31:
Ski-doo: 389st - 24%
Polaris: 356st - 22%
Lynx: 342st - 21%
Yamaha: 313st - 19%
Artctic Cat: 227st - 14%

Top 10 populäraste modellen 2010-10-01 till 2010-11-31:
POLARIS 800 RMK 155: 144st
ARCTIC CAT M8: 72st
LYNX COMMANDER 600E-TEC: 69st
SKI-DOO RENEGADE X 600 E TEC: 59st
YAMAHA VIKING 540 III: 48st
LYNX XTRIM 550: 47st
SKI-DOO SUMMIT 600 HO E-TEC: 47st
POLARIS WIDETRAK IQ: 47st
ARCTIC CAT CROSSFIRE 8: 46st
SKI-DOO GTX 550: 40st

Saxat från denna sida: http://www.snowmobile.se/servlet/se.medialeden.news.ShowServlet?NewsTable=News&Id=2782