Tvåtaktsmotorn är framtiden!

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Den som uppfann 2T måste ha förlösts med sugklocka, alltså hjärnan sögs bort sen fick dom ut det resterande.
 
S

StoxResearch

Gunde:
Den där är frän :) Motkolvsmotorer i olika varianter tror jag på mest av allt. 2T motorn kommer tillbaks på vägarna, sanna mina ord.

Rykande färska staplar över "the big four's" globala marknadsandelar,
http://www.hardcoresledder.com/forums/attachments/general-snowmobile-forum/456912d1288703673t-powersports-business-2010-market-data-share.jpg

Personligen undrar jag hur länge Yamaha hänger kvar i snöskoterbranchen. Utveckligen går ju inte deras väg milt sagt. Pengar tror jag inte de har tjänat på evigheter, snarare tvärt om.

På tal om att tjäna pengar. Arctic Cat är lönsamt igen, och det med råge. Ett orosmoln borta från himlen :)

http://www.earningswhispers.com/newsarticle.asp?symbol=ACAT&article=147637085&adate=10/28/2010 6:30:01 AM
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nu måste vi börja sansa oss lite här, att 2T motorn finns kvar i skotrar beror endast på att avgaskraven är obefintliga. Eller sitter du på en 2T motor som klarar Euro5? :)
Sen kommer nästa problem, det ställs lite andra krav på en motor i tex en bil. Folk förväntar sig faktiskt kunna köra längre än 500 mil innan renovering. Oj ja glömde visst att 600orna håller säkert dryga 1000 mil... Men i leksaker där man har andra krav kommer dom säkert att finnas kvar ytterligare ett tag.

Pengar tjänar man om man får stora volymer och Yamaha har rätt stora volymer på sina motorer.. och för att nå dit så slog dom i ihop MC och snöskoter.
Och nej jag tror inte att en E-tec motor är billig att producera, och med hårdare avgas krav kommer 2T bli dyrare att göra. Det mesta gällande avgasrening finns ju redan till 4T....

Om 2T finns kvar så kommer det att bli en helt annan lösning som i grunden baseras på 4T uppbyggnad. SAAB hade ju nån på gång som kunde växla mellan 2T och 4T.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Å andra sidan så går du ner på samma liter effekt som en standard bil idag så har du en helt annan tillförlitlighet än i ett rekreations fordon där du är ute efter både minsta vikt och högsta effekt och inte har samma krav på livslängd
 
S

StoxResearch

Suck. Det här är gammal news men jag ser det först nu. Nu är den fria trimningen i praktiken avskaffad även i MotoGP, kungaklassen,

http://www.asphaltandrubber.com/racing/yamaha-sticking-800s-2012/

Jag visste att det bara var en tidsfråga och nu har det hänt! Så går det i varenda motorsport där 4T fasas in med vad jag anser är korrupta regler. 4T SKITEN ÄR FÖR DYR OCH FÖR DÅLIG!

På mindre än tio år har DE (vilka är det månne?) genom att tvinga in 4T i allt utom 125ccm klassen i mina ögon helt förstört Motorcykel GP. Gratulerar!

PS. Orsaken till att jag har bommat detta är att jag helt tappat intresset för Roadracing sedan det först blev 4T och jag sedan även blev av med Eurosport.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Suck. Det här är gammal news men jag ser det först nu. Nu är den fria trimningen i praktiken avskaffad även i MotoGP, kungaklassen,

http://www.asphaltandrubber.com/racing/yamaha-sticking-800s-2012/

Jag visste att det bara var en tidsfråga och nu har det hänt! Så går det i varenda motorsport där 4T fasas in med vad jag anser är korrupta regler. 4T SKITEN ÄR FÖR DYR OCH FÖR DÅLIG!

På mindre än tio år har DE (vilka är det månne?) genom att tvinga in 4T i allt utom 125ccm klassen i mina ögon helt förstört Motorcykel GP. Gratulerar!

PS. Orsaken till att jag har bommat detta är att jag helt tappat intresset för Roadracing sedan det först blev 4T och jag sedan även blev av med Eurosport.
Jag tror att alla är eniga om att det var roligare att titta på förr när dom körde 2t 500.
Vem vet, den gamla goda tiden kanske kommer tillbaka?!
 
S

StoxResearch

edvinsjolund:
Det var definitivt bättre på 2T tiden. Och framförallt så är 2T BILLIGT så man behöver sällan bekämpa någon kostnadsexplosion.

Jaja, jag är övertygad om att ögonen börjar öppnas på folk. Det är inte längre guld så fort det står "Four-Stroke" på motorkåpan. Se bara i snöskoterbranchen hur snacket är nu jämfört med för några år sedan. Jag var med då så jag vet :p
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Inget illa nu för det dära kommer säkert att fungera bra men innan du lägger månaders jobb på att rita upp tre stycken rörbitar med samma längder ihop till ett skulle jag rekomendera att köpa hem lite faktaböcker i ämnet, jag är själv ingen expert på detta område men det är inte bara längden på dom som ger resultatet utan att dom måste stämmas av med den rätta längden och grovleken utifrån motorns beräknande maxeffekt vid just det varvtalet. Och ska det blir bra så kan du nog börja med att använda böjjar istället för att rysskapa rören eller åtninstonde göra det lite jämnade för det dära lär skapa massiva turbulenser och kolla på askers kollektor och kika runt lite på andra grenrör ifrån race stallen. Tänk hellst singelpipor och helt raka hela vägen fram till kammaren och steppa inte upp dom som i askers grenrör innan kollektorn om du måste ha 3-1 system och ha dom så raka det bara går ifrån cyllen igenom grenröret och fram till kammaren, där när det börjar steppas upp kan du börja vinkla röret dit du vill. Känner du till Reven som gick med yammaha 854 hauck förra året i laisvall mm?


Gunde:
På fråga 1 svarar jag: Ingen aning, har ju aldrig testats i praktiken.

På fråga 2 svarar jag: Jag är som jag skrev inte ansvarig för bygget och har inte haft något som helst med byggandet av grenröret att göra :p

På fråga 3 svarar jag: Ja, jag är själv lite missnöjd med böjen, därför har jag nu räknat och donat några månader till. Vi får se vad det blir. Jag kommer iaf aldrig att höfta till det för det är inte jag. Då är det inte optimalt längre i en viss matematisk mening :( Ska det bli bra så ska det bli bra helt utan mänsklig hand, matematiken ska ge lösningen.
 
S

StoxResearch

fredrick:
Jodå, jag har nog funderat på både det ena och andra i mina dagar :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Inget illa nu för det dära kommer säkert att fungera bra men innan du lägger månaders jobb på att rita upp tre stycken rörbitar med samma längder ihop till ett skulle jag rekomendera att köpa hem lite faktaböcker i ämnet, jag är själv ingen expert på detta område men det är inte bara längden på dom som ger resultatet utan att dom måste stämmas av med den rätta längden och grovleken utifrån motorns beräknande maxeffekt vid just det varvtalet. Och ska det blir bra så kan du nog börja med att använda böjjar istället för att rysskapa rören eller åtninstonde göra det lite jämnade för det dära lär skapa massiva turbulenser och kolla på askers kollektor och kika runt lite på andra grenrör ifrån race stallen. Tänk hellst singelpipor och helt raka hela vägen fram till kammaren och steppa inte upp dom som i askers grenrör innan kollektorn om du måste ha 3-1 system och ha dom så raka det bara går ifrån cyllen igenom grenröret och fram till kammaren, där när det börjar steppas upp kan du börja vinkla röret dit du vill. Känner du till Reven som gick med yammaha 854 hauck förra året i laisvall mm?
Kan du ta det här igen? Fattade faktisk inte nånting av vad du menar med texten ovan.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
att jag är skeptisk till ett par utav hans ryssböjjar och att vinkeln på kolletorn ser kass ut och att jag är tveksam till dina steppade rör innan din kollektor :) Reagerade bara på att han hade lagt flera veckor på att ta fram det dära grenröret i en dator, när jag tror att det skulle ge mera effekt per timme att lägga tiden i lite 2-t fakta böcker med inriktning på avgassystem efter att ha sett den kollektorn.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Ok. Det blev lite mer tydligt.
Anledningen till att mitt grenrör ser ut som det gör är för att de jag har mätt på har varit precis så, alltså koniska. Dock syns det knappt på ett vanligt grenrör på en twin men på en trippel blir det längre så då syns skillnaden tydligt. Finns inte så många som byggt tripplar med singelpipa så det finns mig veterligen mycket lite info om ämnet. Därför har jag fått mäta massa olika singelpipor och twinpipes och grenrör till twinar och räkna räkna fram på egen hand hur en singel till en trippel ska se ut och jag hoppas att det ska funka hyfsat. Finns inget "program" som beräknar en singelpipa direkt vad jag vet. Utan alla vanliga beräkningar som står skrivet i böcker bygger på 1 cylinder = 1 pipa.
Du får gärna ge tips om boken som förklarar grenrör och singelpipor för tvåtakt. Den skulle jag vilja köpa, läsa och lära!
 
A

AndyLee

2-taktaren inom skoter kommer att dö ut när folk blir less på kolvbyten 2-taktsdoft o dyl.. Misstänker att den inte är så mycket "enklare" med E-tec än 4-t. Slipper gärna doften fastän det luktar lite gott så är det knappast nyttigt.

Jag tror små turboladdade dieselmotorer är framtiden inom skoter
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Ja varför inte en 2T-Diesel med turbo och vevhusspolning. Det fanns i gamla dager i Sverige en 2T-Diesel med vevhusspolning. Jag pröver att komma på namnet.
Nackdelen med vevhusspolning(blandingssmörning) är kanske oljelukten, men med Triboron skulle också denna vara borta.
 
Last edited:

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
fanns som sagt en 2takts diesel moped motor för typ 50 år sedan. den var på 18cc och gick lika bra om inte bättre än 50cc
2takt bensinarna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
fanns som sagt en 2takts diesel moped motor för typ 50 år sedan. den var på 18cc och gick lika bra om inte bättre än 50cc
2takt bensinarna.
Just i det fallet säger det inte så mycket... då en 50cc mopedmotor inte är speciellt vässad.
 
S

StoxResearch

Stackars lillebror! Han råkade göra misstaget att ha en 4T motor i sin bil :( Den har tappat kompression på en cylinder. Han har tappert försökt att fixa det genom flera dagars arbete, men trots kolvringsbyte och hening så är det inte fixat. Bara att skrota skiten innan han blöder mer både psykiskt och ekonomiskt. Bilen får han såklart inte en spänn för. Stackarn!

Påminner om när storebror (jag) fick superras på sin BMW. Hela toppen var mos! Det var bara att sälja skiten till billig penning. Storförlust? Det kan ni fethaja!

I vår familj har vi inte råd att köra 4T längre! De håller för dåligt, tar för länge att repa och är för dyra. Skona oss från eländet. Vi har fått psykiska men här! :Cry:

asker:
Hur går det med dina projekt? 1080n är iaf nästan klar för att dra i snöret. Som vanligt var det mer jobb än jag trodde. Tex så var boggin på surlynxen så trasig så jag fick svetsa den i en evighet.
 
Last edited: