Tvåtaktsmotorn är framtiden!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Senaste numret av Newsweek har en artikel som förklarar att oljan aldrig kommer att stiga i pris (relativt pris) och som slår hål i ett par myter gällande oljemarknaden. Så med andra ord så är inte förbränningsmotorn i allt för stor fara den närmaste framtiden.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Senaste numret av Newsweek har en artikel som förklarar att oljan aldrig kommer att stiga i pris (relativt pris) och som slår hål i ett par myter gällande oljemarknaden. Så med andra ord så är inte förbränningsmotorn i allt för stor fara den närmaste framtiden.
Men undrar vad som står i nästa nummer av Newsweek tro... oljan går både upp och ner i förhållande till prisindex och det är inte priset som avgör förbränningsmotorns öde, det är själva oljeberoendet, miljöpåverkan och bränsletransportfrågan...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men undrar vad som står i nästa nummer av Newsweek tro... oljan går både upp och ner i förhållande till prisindex och det är inte priset som avgör förbränningsmotorns öde, det är själva oljeberoendet, miljöpåverkan och bränsletransportfrågan...
Yes, oljan går upp och ner om man relaterar till prisindex. Och artikeln var noga med att poängtera just det. Dock så la artikeln fram bevis efter bevis på att oljan kommer att gå ner i pris jämfört med prisindex.

Sen håller jag inte riktigt med om vad du säger, priset har en stor del att göra med huruvida människor väljer andra tekniker.
Ett historiskt exempel på det:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article551962.ece
Notera särskilt raderna:"Några år efter kriget, när bensinpriset hade gått ner, minskade intresset för Aseas elbilar."

Hur du menar med oljeberoendet är jag lite osäker på så jag kan inte riktigt svara på det. Miljöpåverkan har sannolikt en stor del i avskaffandet av förbränningsmotorn. Bränsletransportfrågan är jag dock väldigt osäker på hur du menar, alla bränslen måste väl transporteras och ingen debatterar väl petroleumprodukternas transport seriöst idag?
 
S

StoxResearch

ilves:
Åhhhhhhhhhhh. Sånt där gillar man att se vid lunchtid, :) TSS stannade inte vid den tvåcylindriga 500ccm maskinen.

Underbart citat från sidan:
"The chassis will be a lightly-modded Kawasaki ZX-10R ("it's beefy enough") and Rothwell expects the wet weight to be under 340 pounds: "when you dismantle a literbike and see how heavy that four-stroke motor is, it's just sad, really."."

Ett riktigt monster! Synd att framförallt japsen har ett sjukt motstånd mot 2T, men det kommer. Det kommer. Finns definitivt marknad för 2T, och det i mängder. Bara en tidsfråga innan någon bygger en just för att dra in massor med pengar. KTM, Aprilia och BRP, hör ni oss?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
hur fan kan du få en rx1 att låta som r1an de må vara samma motor men den mest dödade motorn som sitter i ett skoterchassi måste ju med omnejd vara just r1motorn mest pga av att effekten ligger så högt upp på motorcykelmotorer överlag och där dom främst har skönast ljud en variator varvar ju knappast mer än 10 000 rx1 kommer väll knappt till 11 000 vill jag minnas och motorcykeln går ju ner mot 16 000 och e då sjutuuuusan så mycket rappare :bootyshake::laugh:
Max effekt på R1 -03 är vid 10500 rpm. Det är sehundrorna som varvar mongomycket.
 
B

Biosteel

Max effekt på R1 -03 är vid 10500 rpm. Det är sehundrorna som varvar mongomycket.
personligen e jag inte inne så speciellt mycket i motorcyklar osv men det råder då ingen tvivel om att en rx1 motor är fruktansvärt dödad i ett skoterchassi tyvärr :(
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Det är för att motorn i grund och botten är en sisådär tio år gammal design. De kan inte använda den nyaste R1/R6 tekniken pga kostnaden. 4T är för dyrt!

Nedväxling påverkar hur rapp en motor är. Ju mer man växlar ner, desto rappare. Tänk tanken att man växlar ner en motor så mycket att det som är efter nedväxlingen knappt rör på sig, oavsett motorvarv. Då snurrar motorn nästan helt för sig själv och blir därmed så rapp den kan bli. RX1/Apex är nedväxlad till variatorn.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
personligen e jag inte inne så speciellt mycket i motorcyklar osv men det råder då ingen tvivel om att en rx1 motor är fruktansvärt dödad i ett skoterchassi tyvärr :(
Kan du förklara vad du menar med att motorn är dödad i ett skoter chassi?
Menar du att den är slöare i skotern än i mcn? jag fattar då inte vad du menar!
 
B

Biosteel

Kan du förklara vad du menar med att motorn är dödad i ett skoter chassi?
Menar du att den är slöare i skotern än i mcn? jag fattar då inte vad du menar!
för det första tror jag på att nån form av växellåda skulle göra susen så slipper du stora effektförluster i variatorn (tryckluftsväxellåda kanske ?) och den skulle bli fan så mycket roligare att köra dessutom tänk dig själv att slita upp den på rullen på femmans växel med ett sjukt ***** vrål oohjaa:rock::beer:
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Det här har jag skrivit tidigare nånstans, men jag minns inte var, :p Växellåda i skoter fungerar inte, har testats en miljard gånger. Varje gång du växlar blir det först ett uppehåll, sedan blir det språng i vridmomentet. Språnget gör att maskinen kan få för sig att bogga, eller att spinna hejdlöst. Båda kan bli riktigt problematiskt i kniviga situationer. CVT är helt enkelt överlägset.
 
B

Biosteel

Biosteel:
Det här har jag skrivit tidigare nånstans, men jag minns inte var, :p Växellåda i skoter fungerar inte, har testats en miljard gånger. Varje gång du växlar blir det först ett uppehåll, sedan blir det språng i vridmomentet. Språnget gör att maskinen kan få för sig att bogga, eller att spinna hejdlöst. Båda kan bli riktigt problematiskt i kniviga situationer. CVT är helt enkelt överlägset.

jo absolut men jag har sett filmer på skotrar med växellåda och de ser ut att funka bra. pratar du av erfarenhet eller är det teorin ?:cool:
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Både teori (såklart) och tillverkarnas egna erfarenheter. ALLA har troligen experimenterat med detta. Varför skulle de inte? Om jag inte minns fel så testade tex Yamaha växellåda i begynnelsen när de utvecklade prototypen till sin allra första skoter, SL350(?). Det förkastades.

Snöskoter med låda funkar nog bra om du kör på sjön tex, men mindre bra annars.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Växellåda kan funka bra med en motor med bredare vridmoment- och effektområde men såklart är det betydligt enklare med CVT. Nu sker det ju en teknisk utveckling även på kraftöverföringssidan men hittills duger ju "gratislösningen" med variator och gummibälte.

Överhuvudtaget sker ingen större teknisk utveckling enbart för snöskotrar eftersom marknaden är för liten, det gäller att hämta tillämplig utveckling från andra områden. Bla därför är 2t helt klart dödsdömt.
 

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Det fanns väl en massa ATVer med växellåda tidigare men nu är det väl bara "rem-johan" för hela slanten. Finns antagligen en kombination av anledningar som gör variator till en "optimal" kompromiss.

//
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det fanns väl en massa ATVer med växellåda tidigare men nu är det väl bara "rem-johan" för hela slanten. Finns antagligen en kombination av anledningar som gör variator till en "optimal" kompromiss.

//

Absolut. Billigare, enklare, lättare och minst lika hållbart (om man byter rem då och då). På MC har det dock inte slagit, om man inte räknar militära Husqvarnor...
 
B

Biosteel

Biosteel:
Både teori (såklart) och tillverkarnas egna erfarenheter. ALLA har troligen experimenterat med detta. Varför skulle de inte? Om jag inte minns fel så testade tex Yamaha växellåda i begynnelsen när de utvecklade prototypen till sin allra första skoter, SL350(?). Det förkastades.

Snöskoter med låda funkar nog bra om du kör på sjön tex, men mindre bra annars.

jo absolut men en skoter med troligen 350cc kanske inte når upp till kraven.

Växellåda kan funka bra med en motor med bredare vridmoment- och effektområde men såklart är det betydligt enklare med CVT. Nu sker det ju en teknisk utveckling även på kraftöverföringssidan men hittills duger ju "gratislösningen" med variator och gummibälte.

Överhuvudtaget sker ingen större teknisk utveckling enbart för snöskotrar eftersom marknaden är för liten, det gäller att hämta tillämplig utveckling från andra områden. Bla därför är 2t helt klart dödsdömt.

nej det vet jag och marknaden e för lite och då blir det även "för" dyrt att utveckla det till skoter. men jag tror definitivt på teorin om en växellåda och skulle vara riktigt roligt att se på en rx1 med turbo.:ciao:
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
De som tror att 2T är större än på mycket länge och att de som inte satsar på 2T är utslagna från marknaden om fem år räcker upp en hand, :)

Det sker MASSOR med utveckling enbart till snöskotrar, framförallt på motorsidan. Snöskotermotorerna ligger faktiskt i frontlinjen vad gäller motorutvecklingen ut till kund: Lätta, hållbara, brutala, snåla och tillräckligt rena. En snöskotermotor belastas hårdare än motorerna i något annat rekreationsfordon. Låter det som den perfekta 2T marknaden? Det är det. Vi älskar LIGHTWEIGHT och POWER!

Biosteel:
Finns väl inget som hindrar dig att prova med låda då. Bara att sätta igång ett projekt, :)

PS. Dags att göra sig i ordning för dagens snöskotertur. Jepp, i snöparadiset Gällivare kör vi för fullt ännu.