Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Magnus Söderberg

Ny medlem
29 okt 2006
4
0
1
Luleå
Antar att många tycker att 4-takts cross har bättre körbarhet, nackdelen är ju en mer komplicerad motor (och känsligare för slarvigt underhåll) och högre kostnader vid ras. Detta drabbar främst de som kör på amatörnivå och får ta allt ur egen ficka...
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Herregud. Du svamlar verkligen på så man häpnar. Imponerande är bara förnamnet. My God, :p
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Bemöt påståenden med underbyggda fakta istället för att bara säga att ingen fattar något.

Jag försöker hålla en hög nivå i diskussionen, frågan är ju intressant. Gör det du också.
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Nu väntar vi ut tiden, visst? Vi postar eftersom vi ser några nya framsteg på vardera fronterna. Lätt för mig och andra numera, :)

Bra att nån tänker vara seriös för övrigt. Det tänker inte jag, hohoho, :p
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Körde min enduro 500 -03 18mil i sträck. Den räknade lite grovt när jag tankade. 1.7liter/milen snittat 60-70km/h kladdigt före, 44mm matta nerdrevad 2kugg
 
S

StoxResearch

Max_K:
Ja. Brorsan har foto- och filmmani, :p Hon går fint, tror jag kan köra på rullen (ordentligt) i närmare 100 blås. Nu på våren får jag inte remmarna att hålla, trots att jag tom kör utan huv. Blir troligen att byta från TRA till Polaris P85 nu. Det är pga den UNDERBARA motorn jag står ut med sur-Lynxen.

Om ni vill ha kul, kör portad 2T. Om ni inte vill ha kul, kör 4T eller std 2T, :p
 
Last edited:

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Tycker du att Rx1an låter som en bil? Tycker den mer låter som en R1a... Men sen finns det ju andra exempel på dom som låter som en bil också.
 
B

Biosteel

Tycker du att Rx1an låter som en bil? Tycker den mer låter som en R1a... Men sen finns det ju andra exempel på dom som låter som en bil också.

hur fan kan du få en rx1 att låta som r1an de må vara samma motor men den mest dödade motorn som sitter i ett skoterchassi måste ju med omnejd vara just r1motorn mest pga av att effekten ligger så högt upp på motorcykelmotorer överlag och där dom främst har skönast ljud en variator varvar ju knappast mer än 10 000 rx1 kommer väll knappt till 11 000 vill jag minnas och motorcykeln går ju ner mot 16 000 och e då sjutuuuusan så mycket rappare :bootyshake::laugh:
 
B

Biosteel

Hjulboggie rules:
Nä, nu börjar du igen. Samma sak åter igen. Eftersom du vet vad jag haft för åsikter i fem år så har du ju läst alla mina argument hundra gånger redan. Onödigt att upprepa, :) Jag har verkligen noll intresse numera att föra diskussioner som springer runt i cirklar. Vi väntar ut tiden istället, visst?

Tills den överlägsna 4T modellen kommer, vilket det har hävdats sedan 2003 (eller tom sedan -01 el. -02) så kan ju även du ha lite kul under tiden, :p 2010 (året då 2T skulle vara nära på utdöd) kommer det en anstorm med kuliga 2T. Köp en du med vet ja!

Kolla här tex. Här står det en massa gött om Arctics helt nyutvecklade (år 2010) 800ccm 2T monster,

http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=142215

Den måste ha ett helt extremt vikt/effekt förhållande. En sån skulle du gärna vilja ha va?

PS. Förlåt om jag verkar lite dryg, men det är bara på skämt. Är på jävligt bra humör, :)
Jag är också på bra humör.:D

Men jag tycker att det ändå känns intressant eftersom dina argument inte visat sig hålla och då borde det ju vara läge för en omvärdering, eller hur?

Enligt tvåtaktsförespråkarna för fem år sedan skulle det ju vara omöjligt för en fyrtaktare att hävda sig i något annat sammanhang än arbetsmaskiner. Är det så idag?

Fyrtaktarna skulle vara för dyra i förhållande till andra modeller. Är det så idag?

Tvåtaktarna skulle bli mycket hållbarare med mer avancerad motorstyrning osv. Är det så idag?

Tvåtaktsprincipen var på frammarsch hävdades det, det som har kommit är SDI och till sist DI, fast den sista tekniken är uppenbarligen inte helt lämplig för snöskoterbruk ännu. Tvåtaktstekniken har blivit dyrare, mer komplicerad och mindre robust och klarar ändå inte miljökraven för exempelvis bilar.

Så det är ju inte konstigt att diskussionen fortfarande bör få leva. Vi väntar ut tiden - absolut - och hela tiden kommer det nya fyrtaktskoncept som tex Phazer, Nytro och AC-s touringskepp. Vad har kommit på tvåtaktssidan?

den här diskutionen va ju rolig och ja stoxx det verkar saknas en hel del material i dina påståenden och topicen borde nog vara 4-takt är framtiden :cool:
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
hur fan kan du få en rx1 att låta som r1an de må vara samma motor men den mest dödade motorn som sitter i ett skoterchassi måste ju med omnejd vara just r1motorn mest pga av att effekten ligger så högt upp på motorcykelmotorer överlag och där dom främst har skönast ljud en variator varvar ju knappast mer än 10 000 rx1 kommer väll knappt till 11 000 vill jag minnas och motorcykeln går ju ner mot 16 000 och e då sjutuuuusan så mycket rappare :bootyshake::laugh:
Det sitter en nedväxling innan variatorn som gör att variatorn inte varvar lika mycket som motorn gör
 
B

Biosteel

Det sitter en nedväxling innan variatorn som gör att variatorn inte varvar lika mycket som motorn gör
den konstruktionen vill vi gärna kika närmare på. iof så ha jag egen erfarenhet av rx1 och den kändes verkligen slö som attan tyvärr :stupid: