Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

mr p-j:
Ja, eller som andra tidningar gör, rent av blåljuger. Ingen nämnd och ingen glömd, :) SnowTech är den kanske mest ansedda skotertidningen i världen, det är kanske därför de vågar vara riktigt tuffa.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Det spelar ingen roll vilken tidning det gäller, vill man vara säker på saker och ting så gäller det att prova själv och bilda sig en egen uppfattning!
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Eller så lär man sig en massa Matematik och Fysik så kommer man långt genom att bara titta på saker, :)
 
S

StoxResearch

IHHH. Evinrude satsar vidare på den "döende" 2T tekniken E-TEC, :)

Redan tidigare har de klättrat uppåt i registret med E-TEC 300 hp. Nu är det dags att även klättra neråt, E-TEC 25 hp och E-TEC 30 hp är släppta. Det betyder att de klättrar neråt i sub-40 hp området där det i princip bara funnits 4T något/några år.

Varför har detta något med snöskotrar att göra? Mer än de flesta tror. Större och längre serier på tekniken bakom E-TEC gör att produktionskostnaderna faller, det blir fler enheter som kan dela på utvecklingskostnaderna, mm mm. Detta i sin tur gör att stordriftsfördelarna som 4T har minskar och 4T blir snart ett minne blott, :p
 
Last edited:
S

StoxResearch

FOX rider:
Hahaha. När jag ser dig ska jag spöa dig, :p

Tegelby_:
Du, jag tror jag har läst allt minst åtta ggr, :)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
matti:
Det är pga sånt här vi inte har nåt liv! Kolla här! Satan Satan SATAN!!!

http://www.twostrokeshop.com/Aprilia_RS500_2008.htm

http://www.twostrokeshop.com/two_stroke_shop_engines.htm
En tvåtaktare med lite extra vrid i botten och mellan....och med förgasare....wooaaaauh:p;)

"Still my favourite Youtube clip":cool:
http://www.youtube.com/watch?v=6WzmtIFUrFA&feature=related

Ha'de gött /Matti

PS! Är bra sugen på en X-trim E-tec 600:a till i år....så ni har nog nått fram med några argument ändå:D Lätt vikt i fram ÄR bra på en snöskoter...det går inte att komma ifrån DS!
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
http://www.gronkemi.nu/alkylat.html

"I Sverige finns omkring 1,3 miljoner fritidsbåtar och drygt 600.000 utombordsmotorer. Merparten av dessa är traditionella 2-taktsmotorer med dålig förbränning. När man kör en sådan motor går mellan 20-30% av bränsleblandningen oförbränd rätt ut i vattnet. Den del av bränslet som förbränns omvandlas i högre grad än t.ex. i en 4-taktsmotor, till giftiga eller cancerogena ämnen."

Verkar som att alla "vanliga" folk som inte har någon anknytning till motorer anser 2taktare dåliga, icke miljövänliga osv. Man blir ju nästan irriterad när man läser sånt :p
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Max K,
Dom har ju i sak rätt.
En omodern 2t är bara sååå dålig miljömässigt.

Det som fövånar många är ju att tillverkarna har lyckats behålla de inneboende fördelarna med 2t, OCH förbättre emmisionerna liksom
bränsleförbrukningen till att vara bättre än 4t.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Max K,
Dom har ju i sak rätt.
En omodern 2t är bara sååå dålig miljömässigt.

Det som fövånar många är ju att tillverkarna har lyckats behålla de inneboende fördelarna med 2t, OCH förbättre emmisionerna liksom
bränsleförbrukningen till att vara bättre än 4t.
De flesta 2t utombordare är väll Di och de är väll inte så ***** dåliga när det gäller förbränning?
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
De flesta 2t utombordare är väll Di......
Nä, knappast....har du kollat vad som hänger på akterspeglarna i en ordinär svensk småbåtshamn. Jag uppskattar snittet 50% 4T, 40-50% gammal 2Toch 0-10% modern 2T (dvs direktinsprutad, i stort sett endast Mercury Optimax som syns, väldigt få OMC E-tec). Sån är verkligheten. Jag tror handlarna varit ganska dåliga att marknadsföra moderna 2T-snurror men det är inte hela sanningen (se nedan).

Sen att de flesta nya 2T som säljs är Di är en annan sak....men det lär ta låååååång tid innan alla gamla 2T är borta från vattnen. Till båt köper folk också hellre 4T som nytt i 90% av fallen....man vill åt tystare gång i första hand....trevligt att kunna samtala i normal ton under båtfärden faktiskt. Folk som köper båtmotor primärt för prestanda köper nog Di 2T men det är inte så många....de flesta behöver motivera sitt båtköp för en äkta hälft också och då hamnar inte alltid sportegenskaperna högst i prio:rolleyes:

mvh / Matti
 
S

StoxResearch

matti:
Utombordsmarknaden är ett ypperligt bevis på att 2T kan göras så hållbara så det tar årtionden att byta ut majoriteten av de gamla utombordarna. De som jag känner som har utombordare tuffar omkring med 70- och 80-tals motorer. De fungerar alldeles utmärkt än. Väl kalibrerade tar de inte så mycket bränsle heller. Skillnaden är så pass liten jämfört med ny teknik så det är sällan lönt att köpa nytt bara för bränsleförbrukningens skull. Tyvärr verkar det som att de som vill slå ut 2T låtsas som att utombordare inte existerar, men det gör de. Och dagens 2T är vassa! De är också väldigt tysta, men 4T har udden där verkar det som. Enda fördelen med 4T som jag ser det.

Jag håller med dig för övrigt. I de hamnar som jag har haft möjlighet att titta på (i Luleå) så verkar nyare 4T ha ett klart övertag över nyare 2T DI. Jag antar att det är ganska likartat över resten av landet, annars får väl någon kommentera. Sverige är en VÄLDIGT konstig marknad. Jag vet inte om Svenskarna är extra mottagliga för propaganda eller vad det är, men något är det. Men Sverige styr inte resten av världen så...

Mercury Optimax verkar vara fruktansvärt fina motorer. Men Mercury skulle nog helst vilja fasa ut 2T, vilket de har varit på väg att göra. De har fått backa. Evinrude har inte en tanke på att fasa ut 2T, tvärt om. Därför hejar jag på Evinrude E-TEC i alla lägen, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Suck.

Nu verkar det som varit på gång många år verkligen hända. Roadracing 250GP ersätts med 4T from 2011. Japanerna lyckas igen. De två teamen som verkligen satsat stenhårt på 250, KTM och Aprilia, körs över fullständigt. Helt utan skam. KTM sa med omedelbar verkan upp sig från 250 och kommer inte att köra 2009. Aprilia verkar inte intresserade av efterföljaren till 250GP heller. Det verkar alltså som att i ett slag så ersätts KTM och Aprilia med Japanska tillverkare, trots att de sistnämnda (Honda undantaget) inte har varit aktiva i klassen på länge. Fult eller?

Och ovanstående är ändå inte det värsta. Motorerna kommer troligen att bli, you guessed it, 600ccm radfyror. Men det allra värsta är att för att ha råd med 4T så kommer det att vara omfattande restriktioner på motorerna. För att omformulera; Motorerna blir troligen till stor del baserade på seriemotorer. Det som alltid har varit utmärkande för Roadracing, den fria trimningen, är borta. En viktig tradition dör. Det är en riktig skam. Det hela blir en riktig mopedklass.

Jag trodde faktiskt inte att framförallt Honda skulle lyckas få igenom detta, det var allt för sjukt, men nu tyder allt på detta. Man kan ju undra vilka som besitter makten i motorcykelvärlden? Det här är nog bland det fulaste jag sett. Svineri är bara föramnet.

Om det inte blir klart för folk NU hur allting hänger ihop, då kommer det aldrig att göra det.
 
Last edited:

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Suck.

Nu verkar det som varit på gång många år verkligen hända. Roadracing 250GP ersätts med 4T from 2011. Japanerna lyckas igen. De två teamen som verkligen satsat stenhårt på 250, KTM och Aprilia, körs över fullständigt. Helt utan skam. KTM sa med omedelbar verkan upp sig från 250 och kommer inte att köra 2009. Aprilia verkar inte intresserade av efterföljaren till 250GP heller. Det verkar alltså som att i ett slag så ersätts KTM och Aprilia med Japanska tillverkare, trots att de sistnämnda (Honda undantaget) inte har varit aktiva i klassen på länge. Fult eller?

Och ovanstående är ändå inte det värsta. Motorerna kommer troligen att bli, you guessed it, 600ccm radfyror. Men det allra värsta är att för att ha råd med 4T så kommer det att vara omfattande restriktioner på motorerna. För att omformulera; Motorerna blir troligen till stor del baserade på seriemotorer. Det som alltid har varit utmärkande för Roadracing, den fria trimningen, är borta. En viktig tradition dör. Det är en riktig skam. Det hela blir en riktig mopedklass.

Jag trodde faktiskt inte att framförallt Honda skulle lyckas få igenom detta, det var allt för sjukt, men nu tyder allt på detta. Man kan ju undra vilka som besitter makten i motorcykelvärlden? Det här är nog bland det fulaste jag sett. Svineri är bara föramnet.

Om det inte blir klart för folk NU hur allting hänger ihop, då kommer det aldrig att göra det.
Instämmer helt!