Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Här är en man som "puts his money where his mouth is"

Detta är inte tyckende, utan en affärsman som satsar sina pengar på 2t för att E-tech har lägre förbrukning och lägre emmisioner/lukt än 4t.

"De ger inte ifrån sig lika mycket illaluktande avgaser som fyrtaktsmotorerna "
http://www.vk.se/Article.jsp?article=222843

Va detta spiken i kistan för denna tråd?, Verkar som Stox fick rätt!

//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Nu börjar det verkligen spridas till de breda massorna också, :) Satan. Det här går verkligen alldeles lysande. Kolla kommentarerna under artikeln, hahaha. Det finns ännu många som behöver räddas, men det kommer. Bollen är i rullning.

Hoppas att Länsstyrelserna nu även ger upp sina fucked up stöd till bolag som bara gäller inköp av 4T modeller. DET blir ett svårt slag i nacken för 4T isf.
 
Last edited:

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Här är en man som "puts his money where his mouth is"

Detta är inte tyckende, utan en affärsman som satsar sina pengar på 2t för att E-tech har lägre förbrukning och lägre emmisioner/lukt än 4t.

"De ger inte ifrån sig lika mycket illaluktande avgaser som fyrtaktsmotorerna "
http://www.vk.se/Article.jsp?article=222843

Va detta spiken i kistan för denna tråd?, Verkar som Stox fick rätt!

//
Tihihi :D
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Läste en av kommentarerna på VK i länken ovan och denna sanning fanns att läsa.

"Dom nya DI 2-taktarna är ruggigt effektiva. Går inte att konstruera en 4-taktare med samma verkningsgrad.
Dessutom blir ju skotern minst 50 kg lättare med 2-takt."

Skrivet av Alf Sundström dessutom, kan det vara "den" Alf som kommit till insikt månne? Själv skrattade jag gott en stund iaf. då jag så signaturen
 
4

426H

Läste en av kommentarerna på VK i länken ovan och denna sanning fanns att läsa.

"Dom nya DI 2-taktarna är ruggigt effektiva. Går inte att konstruera en 4-taktare med samma verkningsgrad.
Dessutom blir ju skotern minst 50 kg lättare med 2-takt."

Skrivet av Alf Sundström dessutom, kan det vara "den" Alf som kommit till insikt månne? Själv skrattade jag gott en stund iaf. då jag så signaturen
LOL. Tror nog det är nån som skojar med den gode Affe!:D
 
S

StoxResearch

Ahhhh. Dags att komma med lite RIKTIG information från forskningens värld igen. Jag släpper lite grann då och då så att ingen glömmer exakt HUR bra 2T är, :)

Detta kommer från boken "The Two-Stroke Cycle Engine" av John B. Heywood och Eran Sher, sidan 360. Boken är det som motsvarar Bibeln i religionen "Tvåtaksdomen", :p

"Because losses due to flow restrictions in the intake manifold in two-stroke cycle engines are small compared with the crankcase compression work, the pumping losses usually decrease at partial loads, whereas they increase in four-stroke engines."

Fotnot: "Partial load" betyder "Litet gaspådrag".

Vad betyder ovanstående svammel i praktiken för vanliga dödliga? Jo, det betyder att ju lugnare man kör, desto mindre bränsle drar 2T i jämförelse med 4T. Det kan nog många som varit ute på en mysig söndagstripp med tex en SDI 600 intyga. Nya E-Tec 600 kommer att växla till 2an och öka försprånget.

Halleluja! :)
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Kul för dom som är ute och fisåker då! Jag är definitivt inte en av dom. Det är ju just när man fisåker som SDI drar lite soppa, ut i lössnön och stumma så drar den som vilken 2t som helst.
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Där ger jag dig helt rätt! Kör man riktigt hårt och riktigt snabbt långa perioder så drar 4T mindre soppa. Iaf vad gäller dagens motorer. Om 2T ska kunna konkurrera med 4T på fullgas behövs (troligen) lägre litereffekter. De konkurrerar på utombordare, bara för att ge en hint om vad som kan behövas. Å andra sidan, om 4T ska kunna konkurrera med 2T på delgas behöver de designas annorlunda de med, tex som Yamaha Genesis 120 och Rotax V-810. Enligt mig så har inte 4T råd att sänka litereffekterna, men 2T har kanske råd att backa lite. Behövs inte mycket heller, några kg extra på varje motor skulle (troligen) göra enorm skillnad.

Men som tur är så är det snittet över en vinter som räknas. Medelsvensson, tex jag, kör inte stumt hela tiden. Ibland är det lite transportsträckor där man tar det lugnare. Ibland har man helt enkelt inte lust/ork att köra omkring som Hibbert, utan vill bara fisa omkring lite och njuta av körningen. Tror att E-Tec 600 kommer att bli en riktig hit i Touringmaskiner, så fort folk förstår vad det handlar om.

Det jag skrev ovan om minskande pumpförluster på delgas för 2T är för övrigt anledningen till att även stora 2T motorer kan gå riktigt snålt, tex SDI 1000. Förbrukningen är ofta i paritet med mindre motorer. Man kan helt enkelt gasa ännu mindre vid en viss hastighet och därmed sänka pumpförlusterna. Dessutom så sjunker varvtalet vilket minskar friktionen.

En 4T motor däremot mår bara bättre och går snålare (relaterat till effektuttaget) ju mer man gasar. Om man vill få riktigt låg förbrukning på en 4T så är det mycket gas (mindre pumpförluster) och ganska låga varv (mindre friktion) som gäller. Det är ungefär så jag kör omkring med min bil också; Höga växlar och mycket gas. Behöver jag nämna att min gulliga Toyota är riktigt snål, :) En 4T Touringmaskin mår alltså bra av relativt aggressiv variatorkalibrering.
 
Last edited:
S

StoxResearch

Jag noterar att Ski-Doos "Limited-Edition 50th Anniversary Model" är en 600 E-Tec. Varför är inte denna specialmodell som ska fira Ski-Doos 50e födelsedag en 4-Tec 1200 månne?

:)
 
S

StoxResearch

Har idag varit på personligt samtal med en person som varit verksam i motorbranchen i decennier. Nämner dock inget namn just nu. Så här sa han (ej ordagrannt, dock ungefärligt innehåll): "Jag tror att tvåtaktsmotorn har stor potential till utveckling. Fyrtaktsmotorn är väldigt mycket utvecklad redan.". Är inte det vackert så säg, :)
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Kul för dom som är ute och fisåker då! Jag är definitivt inte en av dom. Det är ju just när man fisåker som SDI drar lite soppa, ut i lössnön och stumma så drar den som vilken 2t som helst.
den drar precis som alla andra skotrar i snön.
4t är även inräknat där.

denna tråd kommer hålla på hur länge som helst med vilken skoter som drar minst.
så kan ingen sätta igång och göra ett test så får vi verkligen slut på denna tråd?
 
S

StoxResearch

Skotte:
Hahaha. Satan, den var bra, :p

Återkommer med lite citat från nyaste SnowTech snart.
 
S

StoxResearch

Citat från SnowTech Oct/Nov 2008, s 50 + s 52:

"Our test riders have always been keen to how a sled acts and reacts on the snow. One of the biggest factors is weight; how heavy a sled feels and responds to the rider's inputs. ... One thing that has given us trouble is the four-stroke sleds. ... We go to our scales, and measure the actual sled weight, and again, you don't quite get the same picture as what we "feel" out on the snow. Yamaha factory reps have long told us that we are far more in-tune to actual sled weights than most any consumer rider. They would tell us that we could detect differences that barely any consumer would be able to detect. ... We kept saying they felt heavy, but with each year their sleds would show a weight loss. Two things happened this year that really explained it all. First was our expanded use of four-point scales (Edit: Man använder tre vågar istället för en). ... Second was the introduction of the under-500 pound Ski-Doo MX Z TNT 1200. ... Compared to an Arctic Cat F8 two-stroke, the four-stroke MX Z TNT 1200 should weigh something to the tune of 30 pounds less. But, ride the two sleds back to back and you would swear, beyond the shadow of a doubt, that the Arctic Cat weighs 30 pounds less than the Ski-Doo four-stroke. ... The difference is in the weight bias, or distribution. A four-stroke (generally) carries more of its weight over the skis. ... The distribution of weight, front to rear, on a four-stroke explains why, despite total weight numbers, the four-strokes consistently respond and feel heavier than they actually are, because they have a greater percentage of their weight up front than a two-stroke."

Hur åtgärdar man detta? Jag vet hur. Man stoppar in 2T i dem, :)
 
S

StoxResearch

Citat från SnowTech Oct/Nov 2008, s 104:

"Proven in BRP's Evinrude outboard engines, the E-TEC 600 H.O. uses 15% less fuel and half the oil of the 600 H.O. SDI it replaces. At 21 mpg, fuel economy is as good - or better - than four-strokes. Plus, there's virtually none of the two-stroke smoke and smell. If this sounds too good to be true, believe it. SnowTech riders were able to log almost 2000 miles on a TNT E-TEC late last winter and we can verify the fuel economy and oil consumption are better than any two-stroke snowmobile, period. Fuel economy was at least 5-6 mpg better than other 600s, and oil consumption was silly low. Maybe not as low as what we first were led to believe, but the E-TEC doesn't smell, doesn't smoke, and barely uses any oil whatsoever. ... Depending on the snow conditions and how hard you're pushing it, you're going to see the likes of 15-22 miles per gallon, where most other sleds will be getting 9-16 miles per gallon. The closest sled we had in terms of fuel economy was our TNT 500SS, which was never that far off the E-TEC, much to our surprise. ... Side by side with a Yamaha Apex, the E-TEC always took less fuel. The 800 PowerTEK and the Apex where typically neck and neck for fuel, both being 150 HP class sleds."

Ja, precis sådana sätter man in i chassina i inlägget ovan, :)
 
4

426H

Citat från SnowTech Oct/Nov 2008, s 50 + s 52:

"Our test riders have always been keen to......
När jag såg titeln på den där artikeln: "Real Weight vs. Perceived Weight" eller på svenska: "Verklig vikt vs upplevd vikt", så trodde jag den skulle handla om hur väl yamaha/skidoo lyckats dölja vikten på sina 4t-skotrar. Fast innehållet var ju precis tvärtom. :D
 
S

StoxResearch

426H:
Ja, :) Det är vad jag hävdat jag vet inte hur länge; 4T lider inte bara av vikten, utan även av viktfördelningen. Ett smått mirakel att någon tidning har satt det på pränt. För SnowTech verkar det ha blivit helt uppenbart hur det ligger till när det kom en 4T modell som är betydligt lättare än en existerande 2T modell, men ändå känns tyngre.

Jag vet inte vad som har hänt SnowTech, men något är det. De två sista numrena tycker jag de har varit betydligt frispråkigare och "radikalare" än tidigare. Man kan bara spekulera vilt.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
kanske lite ot... men snowtech är klart bästa skotertidningen man kan köpa enligt mig! intresanta artiklar och det verkar som att dom törs skriva vad dom verkligen tycker mer än andra tidningar gör. inte bara ösa beröm över precis alla skotrar dom testar.