Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Biosteel:
Som jag skrivit några gånger nu; Nytromotorn är kanske den bästa 4T motorn som finns. Yamaha befinner sig redan på okänd mark vad gäller motorer i massproduktion, :) Det ÄR så state-of-the-art det kan bli.
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Svår tvist, 2-takten slänger upp allt dom har på bordet tydligt o klart för omvärlden att se, men vi hör ingenting om 4T.
Inte fan sitter yamahas ingenjörer och rullar tummarna hela dagarna, dom sitter nog o klurar vad dom ska göra för att ta igen o förbättra 4T! Dock tror jag dom har en mer låg profil en tex. Ski-doo som ofta är snabbt ute o visa sina modeller i inte ens sista stadiet av utvecklingen.

Så jag personligen sitter här o rullar tummarna och väntar på yamahas modell program till 2011-2012. Då jag förhoppningsvis får se en uppföljare till APEX'n.
Eller till de lancerar några nya idéer.

Men som du sa Yamaha säljer satan första året, men vilka nya skotrar gör inte det..? Kolla tex. XP'n den vart slut såld tidigt på året, men nog tror jag många byter bort den snabbt.

Ajaa, känns som en spekulations diskution detta. vi få helt enkelt vänta o se.

:hello:
 
S

StoxResearch

Tänkte bara berätta exakt hur reglerna i Motocross kommer att ändras framöver. MYCKET viktigt för att demoralisera 4T anhängarna ytterligare, :p Så här har jag förstått det iaf, rätta mig om jag har fel.

-------------

Det här har FIM (styr över reglementet i bla Europa) beslutat ska gälla från 2010:

65 (Junior): 1 cyl, 2T, 65ccm
85 (Junior): 1 cyl, 2T, 85ccm
125 (Junior): 1 cyl, 2T, 125ccm

MX1: 1 cyl, 2T/4T, Cylindervolym diskuteras ännu (troligen 350ccm).
MX2: 1 cyl, 2T/4T, 250ccm
MX3: 1 eller fler cyl (godtyckligt?), 2T/4T, 650ccm

Viktgränserna diskuteras också fortfarande, vet inte om dom kommer att skilja mellan 2T och 4T.

--------------

Det hela innebär alltså (som jag har förstått det) att i de mindre instegsklasserna så är det ENBART 2T som gäller. Honda kan alltså skrota sin 150ccm 4T de utvecklat trots varningar. I de tre största klasserna så blir det SAMMA CYLINDERVOLYM för 2T och 4T. Japanerna har alltså ett år på sig att utveckla konkurrenskraftiga 2T modeller. Alternativt så kanske 4T räcker till numera, om inte annat genom att justera viktgränserna mellan 2T och 4T.

Ett av de gudomligaste företagen som finns, nämligen KTM, stödjer givetvis regeländringarna fullt ut! Undrar hur glada japanerna (framförallt Honda) är för detta? Här står det om reglerna och vad KTM tycker,

http://www.motorsportsjournal.com/archives/2007/12/ktm_welcomes_fi.php

Själv är jag strålande glad att vansinnet får ett slut 2010! :) Sannerligen på tiden. 4T skinnar mänskligheten, men det hela går uppenbarligen att rädda.
 
Last edited:
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Ja, jag har också sett det. Står på DooTalk och Snowest sen ett tag tillbaks. Det är ju faktiskt riktigt imponerande, men jag föll i sömn iaf, :p Knappast effekten som 4T Turbo har haft problem med någonsin. Det blir som ingen skillnad om dom så plockar ut 2000 hk. För övrigt så påstås det att Glenn Hall har 450 hk i sin Arctic Cat 1200 Turbo (2T Twin) numera. Det skickar mig också till sömnens rike, :) Ingen av dessa maskiner är någonting som Medelsvensson har råd med/vill satsa på, eller ens behöver/vill ha. Dessutom är det racemotorer som går på svindyr racesoppa. Slaget 2T vs. 4T avgörs inte vid 400 hk, utan vid 70-160 hk.

Personligen så räcker det om jag har rappa 200 hk, i ett smidigt paket. Redan 200 hk är svårt att använda fullt ut vid normal körning, och man kan använda den effekten extremt sällan. Om man nu inte aktivt ligger och pressar på havet det enda man gör förstås.

En sak till värt att notera är att många av dem som diskuterar Ski-Doos 1200 Turbo redan kör Yamaha Turbo. Kan det vara så att många av de som vill/velat ha 4T Turbo antingen har eller har haft det redan? Tror knappast att det blir någon 4T Turbo explosion nu. Den hade vi för några år sedan. Blir på sin höjd lite omförflyttningar i gruppen. Nä, min teori är att både Yamaha och BRP försämrar sin lönsamhet pga Ski-Doos 4T satsning.

En till teori jag har är att varken Arctic Cat eller Ski-Doo hade satsat alla pengar på att utveckla sina nyaste 4T modeller i dagens läge. Nu släpps dom bara för att man vill ta igen pengar från de enorma investeringarna som gjorts. Men det är bara mina egna funderingar det. Andra hävdar ju att BRP släppt E-Tec 600 av samma skäl. Vi får väl se vem som har rätt. Behöver jag nämna att jag inte ens är orolig? :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Ett stycke Tysk motorhistoria har väckts till liv!

Recept:
5-växlad Zündapp motor, alla lager, packboxar och packningar bytta
28 mm förgasare, Keihin Flatslide
65ccm cylinder, Athena
Tändsystem, Racing med minimalt svänghjul
Honda MB 5 ram, sänkt både fram och bak samt rensad från diverse onödigt krafs

Mål:
20 hk på utgående drev, minst
130 km/h toppfart, minst

Idag startades hon för första gången. Endast en kort stund stillastående utan avgassystem, men hon lever! Motivationen har flammat upp igen på allvar.

Vad har detta med debatten 2T vs. 4T att göra undrar ni kanske? Tja, jag uppmanar de som känner för det att slå målen ovan med en encylindrig fartvindskyld 4T på 65ccm. Speciellt med en motor som är ca 30 år gammal. Varsågoda! Eller förresten, jag är snäll. Ni kan ta en splitterny toppmodern vätskekyld motor om ni känner för det, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

REVare:
Helvete vad den där gick, :) Så där ska det se ut!

Premiärtur med Zündappen idag. Bestyckningen helt åt fanders, men det verkar lovande det hela, :) Törs nästan garantera att den går tresiffrigt redan nu. Vänta bara när jag börjar fixa och fila!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
hur kan du säga att det e en yamaha det där teamet kör med rotax:eviltongue::bootyshake:

http://www.dneperformance.com/Services_Engine.htm
Ahopp, då har man väl läst fel fakta. Men förut hitta jag länkarna på TY och att motorn var baserad på en V-max 4 med PRICE cylindrar och massa annat lull lull..

Sen är de ju rätt komiskt att dom har en V-MAX 4 affiche på väggen:rolleyes:
 
S

StoxResearch

Sådärja. Ett till brutalt tvåtaktsmonster bänkat. Rotax 1104 Trippel. Registret är det bredaste jag sett, tom Polaris Watercraft trippeln jag lovprisat tidigare ligger troligen i lä. Resultatet ligger på hemsidan.

Fattar inte var folk får svamlet ifrån att 2T skulle ha ett smalt register. Visst, det är fullt möjligt att få ett smalt register, men det är då fan ingen naturlag, :)
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sådärja. Ett till brutalt tvåtaktsmonster bänkat. Rotax 1104 Trippel. Registret är det bredaste jag sett, tom Polaris Watercraft trippeln jag lovprisat tidigare ligger troligen i lä. Resultatet ligger på hemsidan.

Fattar inte var folk får svamlet ifrån att 2T skulle ha ett smalt register. Visst, det är fullt möjligt att få ett smalt register, men det är då fan ingen naturlag, :)
Har suttit o studerat dessa dyno diagram och summerat följande.

Rotax 1104
Max HP (249.7) @ ~9340RPM
Max Torque (144.4) @ ~9000RMP
HP ~1300RPM innan peak 200HP = 49.7HP Gain sista 1300RPM
Torque ~1300RPM innan peak ~130ft-lb = 14.4ft-lb gain sista 1300RPM

Arctic Cat Tripple 1119
Max HP (251.2) @ ~9200RPM
Max Torque (143.2) @ ~9200RMP
HP ~1300RPM innan peak 190HP = 61.2HP Gain sista 1300RPM
Torque ~1300RPM innan peak ~127ft-lb = 16.2ft-lb gain sista 1300RPM

Polaris Watercraft 1240
Max HP (278.8) @ ~9250RPM
Max Torque (159.4) @ ~9100RMP
HP ~1300RPM innan peak ~233HP = ~45HP Gain sista 1300RPM
Torque ~1300RPM innan peak ~150ft-lb = ~9.4ft-lb gain sista 1300RPM

Måste nog säga att Arcitcen har lite Brantare (smalare) register. Men blir slagen av Polarisen still :evil:

Att tillägga bygger detta enbart i slutet av registrena. (ungefär av vad man fick se)
Skulle vara kul och se registret från botten. Dvs Idle to Peak. Går de kanske och fixa?

(sorry för min svengelska, men ibland är det lättare på engelska o ibland på svenska :stupid:)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har suttit o skramla ihop lite gamla videoklipp samt en o annat man skrivit här under åren.

Kolla inte om du kör ski-doo och är 2T förespråkare;
http://www.youtube.com/watch?v=38OhTAEFO84

Vet inte om detta hör till diskutionen men var någon faktabaserad teori som visar att varje hästkraftstal har sitt bestämda vridmoment;

Öhh, tror inte du har riktigt koll på vad du snackar om.:confused:
En motor som utvecklar 35 hp vid 10000 rpm har alltid 50 Nm i vridmoment. Gäller oavsett om det är en 2T eller 4T. Det finns nämligen ett matematiskt samband mellan varvtal, effekt och vridmoment. Se här tex: http://sv.bsrab.se/faq/107/
Det som är intressant när man jämför motorer är därför effekt (hästkrafter), eftersom vridmomentet alltid kan ökas till önskvärt värde genom att växla ner.
Nu lägger jag mig i och bråkar igen, eftersom jag tror ganksa mycket på fakta så tänkte jag fråga hur du ska förklara detta nu?

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/yamaha/phazer4t/ingemars/m-performance-mulle-mora146.jpg

Turbo kittad yamaha Phazer som M-performance i mora bänkat
Den visar 60Nm vid 80hp Samt 62.6Nm vid 146.4hp

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/polaris/-05/polsw800slp-05.jpg

En Polaris switchback 800 med SLP pipa
Den visar 95.70Nm vid 140.20Hp

Effekt = vridmoment*varvtal/7025
Så enligt den formeln skulle
12300*62.60/7025 = Effekt
Effekt = 109.6hp Enligt formeln
Effekt = 146.4hp Enligt Bromsbänken

Detta på Phazer med MCX turbo
samma sak med polarisen då..

7700*95.70/7025=Effekt
Effekt ~ 104.90hp
Effekt = 140.2hp Enligt bromsbänken.

Eller har jag tänkt fel någonstans? Sent och trött..
Vad jag sett på bromsningar av tex Rx-1 kommer hästarna i en flakare vinkel än tex du har en 2-takt då de brukar bli "spikar"..

Alltså från inslagsvarv till max effekt...
Som grafer på M-performance.

Thunder 1000 '02
Inslag = 55HP
Max = 163HP
Inslag c:a 5000RPM Max 8350RPM = 3350RPM att "köra" med
Rx-1 '04
Inslag = 80HP
Max = 130HP
Inslag c:a 6000RPM Max 10100RPM = 4000RPM att "köra" med

Så tappar du 1000RPM från max effekt på A/C tappar du 20HP, sjunker du ytterligare 1000RPM har du tappat hela 60HP
Tappar du 1000RPM på Rx-1an så tappar du ynka 10HP och ytterligare 1000RPM så är du nere på en 20HP förlust!
Menar att även om du tappar varv så tappar du inte lika mkt effekt som med 2-taktarn..

Förstår du bättre vad jag menar nu?
Basserat på bänkningar av M-Perfomance! :beer:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Huffa vad du alltid postar mycket på en gång, :p Vid en snabb titt ser jag flertalet fel i din analys rent matematiskt. Om jag ska vara ärlig är jag inte ens helt hundra på vad analysen består i, :) Återkommer senare.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Huffa vad du alltid postar mycket på en gång, :p Vid en snabb titt ser jag flertalet fel i din analys rent matematiskt. Om jag ska vara ärlig är jag inte ens helt hundra på vad analysen består i, :) Återkommer senare.
Kan mycket väl stämma då jag satt o skrev de 4 imorse. Men granska o kommentera gärna dom.
Ev. så att jag misstolkat vad "brett register" innebär. Enligt min åsikt är det effekt förlusten från Peak till Inslag. Sam torque.

Juste glömde ta mina svar på vridmoment vs. HP uträkningen med 1.35. Då får man rätt svar, skrev mina svar i ft-lb men ska ju självklart vara newtonmeter!;)

Lite mer filmer från tube
Turbo disel ;http://www.youtube.com/watch?v=4di5dRLXPsc&feature=related
2.8 liter rak 6a 2T; http://www.youtube.com/watch?v=Lg_PmKmMCHI&feature=related
 
Last edited:
S

StoxResearch

Bänkningsresultat från Rotax 800R utan och med diverse tillbehör kommer inom kort.

Värsta motorn att bänka jag har stött på hittills. Samma teknik som numera gör 2T ännu mer överlägset, :), gör skiten också extremt svår att förstå sig på. Man fattar helt enkelt knappt vad elektroniken har för sig. Den verkar vrida tändning och justera bränsle lite hur den känner för det. 800R motorn kan tappa/få en massa hästar lätt bara mellan olika bänkningar. Och det är i en datorstyrd bromsbänk som gör på samma sätt varenda gång. Original verkar den gilla att avgassystemet är så varmt så det nästan knäpper från det. Varm motortemp verkar den inte gilla heller, då rasar effekten ner i källaren.

Motorn är helt galen. Den är designad att gå så på gränsen till haveri så det är rent ut sagt imponerande. Stiften är kritvita hela tiden oavsett om man bestyckar om den flera steg upp eller ner. Jag har inte kollat, men det är troligt att motorn går så magert på delgas så det är helt sjukt. Jag är grymt imponerad av 800R. BRP har byggt en imponerande motor! Det enda som skulle göra den ännu bättre vore ifall den vore slidmatad, :p

Yamaha_nisse:
Återkommer med diverse förklaringar. Blir lite långt bara så jag gör det när jag känner för det, :)
 
Last edited: