Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

130fi:
Det är ju ungefär det jag var inne på också, fast på ett annat sätt, :)
 
B

Biosteel

kan inte den här tråden bara dö oxå får ni se om 2 taktsmotorn e framtiden om 1 miljon år eller så ;)
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Nänänä, så bra ska inte 4T anhängarna få det... Det gäller att ligga på som en iller tills segern är vunnen, :p

Kan förresten någon övertala Yamaha att släppa en DI 2T trippel till snöskotrar ungefär genast? Nästa år kommer nog inte att bli ett bra år för dom, isf så blir jag förvånad på riktigt.
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Alla har vi våra egna teorier. Vi får väl se om ungefär ett år hur det egentligen gick.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Biosteel:
Nänänä, så bra ska inte 4T anhängarna få det... Det gäller att ligga på som en iller tills segern är vunnen, :p

Kan förresten någon övertala Yamaha att släppa en DI 2T trippel till snöskotrar ungefär genast? Nästa år kommer nog inte att bli ett bra år för dom, isf så blir jag förvånad på riktigt.
Eh, Yamaha lyckas alltid på något sätt sälja sin andel :D
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Dito som till Biosteel ovan. Till nästa år tycker helt enkelt jag att samtliga de övriga märkena är mer innovativa. BRP släpper dessutom två nya motorer som är direkta hot mot Yamaha.
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Yamaha har under en rad av år släppt i princip splitt nya maskiner. Det här är första året på ett tag som det inte sker. Modellerna du nämner är ju inget som förvånar precis. Verkligheten kom nog ikapp till sist. Med den takten på nylanseringarna har man troligen svårt att tjäna pengar i en sådan liten branch. En sådan taktik kan bara användas en begränsad tid när man har andra mål, som tex att knocka ut konkurrenter eller öka sin marknadsandel snabbt. I mina ögon börjar dessutom tex RX1/Apex vara riktigt out-of-date nu. Men det är bara mina egna funderingar.

Jag har iaf noterat att framförallt Yamahas sportmaskiner tenderat att sälja riktigt bra endast första året de släppts. Upphausade? Överdrivna förväntningar? Nytron har sålt helt fantastiskt bra i år, tror inte att de klarar att hålla de fina siffrorna nästa säsong. Låt mig förvånas.

Av samma skäl tror jag att tex Ski-Doo kommer att ha ett riktigt lugnt 2010, med inte mycket nytt. Det är dyrt att släppa nya modeller och motorer hela tiden. Om jag ska vara ärlig tror jag inte heller att BRP klarar att hålla den marknadsandel dom har på sikt. Polaris och Arctic Cat börjar komma igång igen nu, det tycker iaf jag.

Jaja. Såna här diskussioner är spekulationer som man faktiskt aldrig kan avgöra förrän man har facit i hand, :) Vi får väl vänta och se helt enkelt.
 
B

Biosteel

hörru stoxx... när du säger att 2 takt är framtiden när menar du då?
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Ehhh. Kan du berätta nästa gång du bli skitnödig, :) Precis. Samma sak här, det går sakta men säkert framåt och på slutet går det riktigt fort, :p
 
Last edited:
B

Biosteel

men hur kan du då påstå att det är 2 taktsmotorn som är framtiden om den motorn har suttit i ett skoterchassi dom senaste 50 åren?. och sen säga att 4 takt e värdelöst när dte har beprövats i ett skoterchassi i bara 5-6 år .. nej nej nej FYRTAKT är framtiden dom kommer att ta större marknads andelar allt eftersom tiden går :)
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Jag kan också påstå att vedmotorer är framtiden, om och om igen. Men det gäller ju att ha något att basera det på också, :)

2T motorer har en mängd fördelar. De absolut viktigaste för en snöskoter som jag ser det är att dom är mindre, lättare och riktigt bränslesnåla. Sen är dom billigare att bygga. Till det så ser DI nu till att röken och lukten nästan försvinner, samt att dom drar extremt lite bränsle. Kvaliteten på 2T motorerna blir dessutom allt bättre år från år.

HUR ska 4T kunna vinna mot något sådant? Det hjälper inte ens att dom plockar färdig teknologi från hyllan.
 
Last edited:
B

Biosteel

men varför jämför du teknologi som är beprövad i 50 år som alla vet fungerar nu och säger att det är framtiden när fyrtakt knappt har suttit i ett skoterchassi och knappt har hunnit prövas.. nej du stoxx där är du helt fel ute. låt fyrtakt få fotfäste och det sprider sig snabbare än malaria.
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Jaha, så vi ska alltså vänta på att 4T motorer kommer inom ett ton ifrån 2T och har mindre fysisk volym än en kubikmeter, :p Vi får allt vänta länge då. Speciellt med tanke på att Nytro motorn är den kanske bästa 4T motorn som sitter i ett rekreationsfordon, motorcyklar inkluderat. Med undantag av MX/Enduro förstås och dit vill nog ingen.

4T har funnits i snöskotrar förr. Dom var kassa då. Dom är kassa nu. Dom kommer att förbli kassa också, :)

Dagens 2T motorer går inte ens att jämföra med de gamla. Det är en helt ny teknik. Speciellt DI som helt separerar luft- och bränsleflöde, :) 2T DI är inte 2T med lite knorr, utan en fullstädigt revolutionerande motortyp.
 
Last edited:
B

Biosteel

sätter ingen fart på utveckligen med 4 takt i en skoter så förblir dom ofulländade