Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hjulboggie rules:
Ja, och säkert spöar dom min Ockelbo 600 -70 också, :) Ditt påstående om att 4T spöar SRX700 i alla lägen kommer nog säkerligen att stöta på mothugg snart... Inte från mig dock...

Ja, och om jag ska vara ärlig så tycker jag rent generellt att de Amerikanska tidingarna är bättre än de svenska, oavsett vad det handlar om... Det kan ju bero på skillnad i tillgängliga resurser tex, men för mig är det ett faktum...
Jag menade att SRX700 sjunker som en sten i djupsnö, värre än moderna 4t som Nytro osv skulle jag tro. Trots att 4t ju är sååå tunga...

Motormässigt är nog SRX 700 fortfarande bland det bästa som gjorts alla kategorier...:rock:
 
S

StoxResearch

Jag hittade (preliminära?) marknadsandelar från säsongen 2007-2008 för snöskotrar på DooTalk. Så här ser dom ut,

Ski-doo 51 %
Cat 17 %
Poo 16 %
Yam 15 %

Jag tvivlar inte på att Ski-Doo har ökat, men sååå mycket? Är siffrorna för den globala marknaden?

Om siffrorna stämmer och gäller globalt så är det verkligen dags att de andra börjar satsa stenhårt på 2T, annars gräver dom sin egen grav. Polaris har ju redan förstått det. Arctic börjar också haja, om än i 11e timmen. Men hur är det med Yamaha? Om inte Yamaha kommer tillbaks med 2T och det fort så är dom snart slut.

Yamaha ligger speciellt risigt till nu när BRP attackerar med 4T. Jag kan inte annat än undra ifall inte huvudanledningen till BRPs 4T attack är att mosa Yamaha, alternativt tvinga in dem på 2T banan. Ungefär som man måste läxa upp ett litet barn som inte vill lyda, :)

Här är länken till DooTalk där siffrorna står: http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=214941

I samma källa står det också att 4T totalt har ca 30% av marknaden. 4T revolutionen går lite väl långsamt tycker jag, :) 2T är framtiden, oavsett vad ett fåtal tillverkare, ett fåtal (privat)personer, samt diverse medier tycker om det. E-Tec gör det ännu mer uppenbart. Det har vänt.

Förresten så är jag besviken när det inte kom någon ny Mach Z som jag trodde, :( Det verkar som att det segmentet är så litet så att Arctic tillåts husera ensamt där uppe.
 
Last edited:
4

426H

Lite förvånande att Yamaha inte nått mer än 15%. Särskilt med tanke på att det är ett lågprismärke i usa/canada till skillnad från här i skandinavien där yamaha valt en högprisstrategi.
 
S

StoxResearch

426H:
Om de där siffrorna gäller den globala försäljningen så har samtliga förutom Ski-Doo minskat massor sedan året innan... Ski-Doo har i stället ökat extremt...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Istället för att ställa sig frågan OM siffrorna gäller globalt kan man ju ta reda på saken.

2007 såldes 160.000 snöskotrar över hela världen. Hälften i USA och ytterligare 45.000 i Kanada.

Försäljningssiffrorna verkar sjunka för varje år totalt sett, 1997 såldes det 260.000 stycken. 1971 en halv miljon. Utan att förändra sin försäljning kan marknadsandelarna förändras med andra ord - och ATV har ju sin del av kakan och den delen växer.

Om någon har tid kan man ju luska fram siffror om andelen per märke samt fördelningen 4t - 2t över tid.

Först sedan kan man dra slutsatser - vad någon skriver på ett skidooforum känns ju inte sådär väldigt källkritiskt...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om inte Yamaha kommer tillbaks med 2T och det fort så är dom snart slut.




Yamaha ligger speciellt risigt till nu när BRP attackerar med 4T.


Nog för att du brukar låta religiös och bortse från fakta när det gäller 2t-4t men här emotsäger du dig värre än någonsin.

1. Vad talar för att det är just tvåtaktstekniken som gör att folk väljer bort Yamaha? Har Yamaha minskat sedan man införde fyrtaktare över hela linjen? Är det sämre skotrar nu? Finns det historiska paralleller som stödjer ditt resonemang eller vad grundar du dina slutsatser på?


2. Om du skulle ha rätt i första frågan - vilket ingenting talar för - så ter sig ditt andra stycke som delirium tremens.




Tvåtaktsmotorn är en billig, gammal smutsig teknologi vars enda fördel är pris/vikt kontra effekt. Fyrtaktaren är nästa steg på väg men även den har en mycket begränsad livslängd idag pga miljöproblematiken. Att tro att 2t och 4t skulle ha 50 års utveckling framför sig är helt enkelt inte relevant.

2t är därför av rent faktamässiga skäl inte framtiden (ej heller 4t) och att fortsätta hävda detta får en bara att framstå som löjlig.
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Du gillar inte vad du läser va? :)

Nu är det faktiskt så att jag har följt diverse skoterforum i några års tid. De siffrorna angående marknadsandelar som dyker upp på tex DooTalk på vårkanten brukar oftast vara i rätt kommun. Det som kan skifta är ifall siffrorna gäller globalt eller bara för Nordamerika. Det som stod där gäller just andelen av försäljningen (marknadsandel), den totala spelar alltså ingen roll.

Vi antar nu att siffrorna ovan gäller den globala försäljningen. Då innebär det att samtliga utom Ski-Doo har fallit, mao även Yamaha (vilket är ett trendbrott). Förra säsongen så var det (ca): Ski-Doo 40%, De övriga 20% var. Sett från det perspektivet verkar det rimligt att siffrorna ovan är de globala. Dessutom verkar de rimliga. Ifall Ski-Doo ökat till över 50% är det inte förvånande alls, XPn är ju en revolution. Jag har faktiskt själv trott att dom skulle hamna kring 50%, och det verkar stämma.

För övrigt har jag inga problem alls med ifall siffrorna skulle vara fel. Visa mig dom rätta bara så är jag nöjd. Sanningen är det viktiga för mig, inte vad den innehåller, :) Jag hoppas att den globala snöskoterförsäljningen har ökat massor, det vore bra. Det mildrar ju tex effekten av en minskad marknadsandel.

Ja, jag tänker fortsätta vara löjlig. 2T är framtiden i rekreationssektorn, av en massa skäl. Speciellt nu när fokus skiftar över till CO2 utsläpp.
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
öppenbarligen är ju inte sanningen det viktiga för dig....

du säger ju tex att 2-takts motorn är ett bra koncept men jag vill absolut inte hålla med.
förslitningen är ju det jag främst tänker på.

glidlagrena och olja i motorn funkar ju mångdubbelt mycket bättre än 2-taktarns lager och smörjning.
det måste du hålla med om endå?

det som jag inte gillar med moderna tvåtaktstwins är endå ketchup effekten.
och även när dom peakar så känns dom bara ettriga och slöa.
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Ja, som motorerna är byggda IDAG så är det du säger sant (förutom det där med "slöa"). Jag kan inte minnas att jag någonsin sagt motsatsen. Men det man kan fundera på är ju om inte de flesta vill att motorerna ska vara byggda på det viset, eftersom det ger en massa andra fördelar.

Fundera på följande; Även långt innan 4T kom till snöskotervärlden så hade motorerna kunnat vara uppbyggda på ett helt annat sätt. Vad är det som säger att inte motorerna borde vara byggda som utombordsmotorer? Eller varför inte ännu mer robusta? Svaret är enkelt, folk vill inte att det ska vara så. Varför skulle det bli annorlunda bara för att 4T kommer in på banan?
 
Last edited:

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
finns inga tillförlitliga siffror på den totala/nordamerikanska försäljningen på skotrar.
då det inte utförs en registreringsstatistik i nordamerika så är allt en uppskattning eller en bra gissning,men indikationer/spekulationer från tex kanada så ligger yamaha 2á i försäljning där(4T till trots).men som sagt det är endast gissningar&spekulationer.
till stoxresearch:
sen undrar jag varför yamaha ligger risigt till om dom inte går tillbaks till 2T?
speciellt när BRP nu kommer på 4Tsidan?hur menar du egentligen?eller är det bara jag som inte hajar det helt enkelt?
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Nog för att du brukar låta religiös och bortse från fakta när det gäller 2t-4t men här emotsäger du dig värre än någonsin.

1. Vad talar för att det är just tvåtaktstekniken som gör att folk väljer bort Yamaha? Har Yamaha minskat sedan man införde fyrtaktare över hela linjen? Är det sämre skotrar nu? Finns det historiska paralleller som stödjer ditt resonemang eller vad grundar du dina slutsatser på?


2. Om du skulle ha rätt i första frågan - vilket ingenting talar för - så ter sig ditt andra stycke som delirium tremens.




Tvåtaktsmotorn är en billig, gammal smutsig teknologi vars enda fördel är pris/vikt kontra effekt. Fyrtaktaren är nästa steg på väg men även den har en mycket begränsad livslängd idag pga miljöproblematiken. Att tro att 2t och 4t skulle ha 50 års utveckling framför sig är helt enkelt inte relevant.

2t är därför av rent faktamässiga skäl inte framtiden (ej heller 4t) och att fortsätta hävda detta får en bara att framstå som löjlig.
det skiljer nog inte så mycket i ren tillverkningskostnad för motortillverkarna på en "modern 2T" och en 4T motor som man kan tro.

sen fokuseringen på vikten är ju inte hela sanningen tycker jag utan mer VAR vikten hamnar när sagda motor hamnar i ett chassie,kan säga av egen erfarenhet att det GÖR stor skillnad då jag nu åker en -08ás f8á och tidigare hade en F7 ext,det är ex antal kilon till f7áns fördel men det är då inget som jag har märkt av än,förvisso 2Tskotrar båda två.

en liten fotnot ang yamaha är att titta på deras försäljning i mitten av 90-talet och var den ligger idag så kanske det ger en liten fingervisning.
 
S

StoxResearch

ilves:
Yamaha vägrar helt enkelt använda 2T av någon konstig anledning. Vi får väl se vad som händer framöver. Ski-Doos drag fattar jag inte alls. Uppenbarligen så klarade dom sig fint redan innan. Dom har väl svårt att växa mera och har blivit giriga helt enkelt, :) Att Ski-Doo börjar med 4T är väl knappast något som är bra för Yamaha, eller? Det är ju bättre att ha ett i-praktiken-nästan-monopol än konkurrens.

Man får ju tro på dom där siffrorna om man vill eller ej. Jag gör det iaf. Ski-Doo är helt groteskt stora, oavsett om man gillar det eller ej. Ska man lyckas så ska man göra som dom.
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
ilves:
Yamaha vägrar helt enkelt använda 2T av någon konstig anledning. Vi får väl se vad som händer framöver. Ski-Doos drag fattar jag inte alls.

Yamaha gjorde de sannolikt bästa tvåtaktsmotorerna men valde själva att gå över till 4t över hela linjen, i alla segment. Visa gärna på ett exempel där japanerna gått bet på ett strategival...

SkiDoo lanserar en helt ny 4t-serie, trots att de redan har moderna tvåtaktare. Och trots att de hävdar tvåtaktsteknikens framsteg. Eller är det så att de investerat fast sig i DI och vill ha mesta möjliga payback innan de går över?



Är det verkligen så svårt att se vad det handlar om? :hello:

EDIT: http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=11977&PN=311 En gammal tråd men argumenten var ungefär desamma för två år sedan. (och fyra år sedan) med den enda skillnaden att 4t har levererat i en grad ingen hade väntat sig medan tvåtaktarna fortfarande står och stampar på samma fläck som man gjorde för tio år sedan. Utveckling?
 
Last edited:

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
investeringen brp gjort i di-tekniken är nog ganska överkomlig då det är en befintlig teknik från båtmotordivisionen om jag förstått det rätt,då den bara behövts anpassas endel till snöskoter.

men kanske det är så att di tekniken har sina begränsningar med tanke på motorstorlek/motorvarv och kylning mm kanske.
då en 150hp båtmotor inte varvar lika högt som en 150hp skotermotor sen är det ju skillnad på CC oxå och att en båtmotor har obegränsad tillgång till "kallt" kylvatten mm.

är kanske helt ute och cyklar men det är mina funderingar i detta med 2T DI vs 4T.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
investeringen brp gjort i di-tekniken är nog ganska överkomlig då det är en befintlig teknik från båtmotordivisionen om jag förstått det rätt,då den bara behövts anpassas endel till snöskoter.

men kanske det är så att di tekniken har sina begränsningar med tanke på motorstorlek/motorvarv och kylning mm kanske.
då en 150hp båtmotor inte varvar lika högt som en 150hp skotermotor sen är det ju skillnad på CC oxå och att en båtmotor har obegränsad tillgång till "kallt" kylvatten mm.

är kanske helt ute och cyklar men det är mina funderingar i detta med 2T DI vs 4T.

Tja, det var väl det jag skrev för fem sidor sedan. ;) Kolla slagvolym och vikt på en 2t 150hk DI - och kolla sedan priset...
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Visa gärna på ett exempel där japanerna gått bet på ett strategival...
:hahaha::laugh:

:hahaha:
Naturligtvis blev konceptet omedelbart avlivat av tvåtaktare:rock:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Länk, källhänvisning, tack.

//
Nu är vi OT så det räcker... Puch hade flera tvåcylindriga motorer på samma släng men jag minns inte vad de hette. 150 och 250cc om jag minns rätt.

För övrigt har Triumphs tvåcylindriga Bonneville samma koncept.

Du får väl googla. ;)
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Nu är vi OT så det räcker... Puch hade flera tvåcylindriga motorer på samma släng men jag minns inte vad de hette. 150 och 250cc om jag minns rätt.
Dessa var tvåtaktare, och hade TVÅ kolvar på en y formad vevstake.
Inga likheter alls.

För övrigt har Triumphs tvåcylindriga Bonneville samma koncept./QUOTE]
Helt fel, Triumph, liksom många andra två cyl 4t är är paralell tvinnar.
Det vill säga att TVÅ kolvar följs åt i rörelsen upp och ned.

Bilden jag visade är en ovalkolvsmotor som Honda trodde dom kunde spöa tvåtaktarna med i GP 500 road racing. (MC)
Det gick inte, därav mitt konstaterande att Japaner inte är immuna mot val av felaktig teknik, så som påstods.

Vad gäller googlande, bra att veta din inställning om du undrar något någon gång.

//