Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Nu ska vi inte låta tråden förfalla tack, :( Alla ska vara snälla och glada... Det är ju trots allt Jul snart, :)

Personligen tycker jag inte heller det är kvantitet som avgör, utan kvalitet... För vissa är det samma sak... Alla är olika, det är därför det finns mer än en skotermodell att välja, :)
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
""Jag skall räkna med ett kolvringsbyte per år.
Efter 2-3 år så skall jag räkna med att byta kolvar på den.
Risk för motor-ras är ständigt återkommande.
Bilen är dock jättelätt, men jag måste förstärka fjädringen så den inte rasar ihop.
Chassit måste också förstärkas så den inte böjs.
Ibland så fastnar gasen på full mutter.
Lamellerna går sönder ca 3 ggr / år.
Sätesvärmarna går sönder då jag provkörde bilen.
Noterar att det läker olja från kardan.
Hjullagren bak började låta konstigt under provkörningen.
Drivaxeln tar i chassit ibland.

Sedan när man kört bilen någon dag så händer detta:
Skärmarna lossnadet då man kör över en trottoarkant.
Instrumenteringen slocknade.
Bensinen hamnar på backen istället för i tanken.
När kardan rengjordes och locket skulle sättas tillbaka så var gängorna nästan förstörda.

""

jag anser att dessa jämförelser inte är relevanta av den anledningen att en 4T är lättad så mycket det går.sanolikt med hålbarheten satt på risk

och att yamaha alltid förr hade de klenaste chassina .
rmk tex är bygd för att vara lätt och och är avsedd för en viss typ av körning inte hopp ,gas häng ,elfel av olika slag kan man få oavsett motor o modell.

men ett faktum är att en tung maskin som hittar något under snötäcket förstör sig skälv pga sin egen vikt .jag har just nu bara yamaha polare o 3 av 5 har hittat något hårt under snön med bärgning som följd.

jag tycker inte att det blir rättvist att prata om chassit för då kan man ju förstärka det på 2T till samma vikt som på en 4T ,50 kilo alu här o där på en 2T skulle antagligen göra det oförstörbart ,för det e inte nå hemskt många förstärknings kilon Blair 7c Morgan o hans kolegor nitar o svetsar dit på deras CROSS maskiner



GOD JUL på er alla
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
yamaha nytro och rc 800 väger ju lika mycket om jag inte har helt fel så det blir inga förstärkningar för din del.

har du en arctic f1000 däremot får du kapa lös en 50 kg alu för att få den lika lätt som en nytro..
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Nu ska vi inte låta tråden förfalla tack, :( Alla ska vara snälla och glada... Det är ju trots allt Jul snart, :)

Personligen tycker jag inte heller det är kvantitet som avgör, utan kvalitet... För vissa är det samma sak... Alla är olika, det är därför det finns mer än en skotermodell att välja, :)

Du föredrar kvalitet men verkar vägra 4takt... Du har skrivit mycket om 2takt med många hästkrafter(Kvantitet) men då försämrar man driftsäkerheten(kvalitet)..:hmmmm2:
Förklara dig är du snäll..

Annars gillar jag idén om 2taktarna som skall komma!!
 
S

StoxResearch

maddafagga:
Jag pratar i det fallet om kvalitet på själva körningen, :) Det är ju likväl nåt som alla bestämmer själva vad det är för något...
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag hoppas att Yamaha fortsätter sin 4-t satsning. Jag hoppas även att Ski-doo fortsätter sin satsning på 2-t.

Framtiden blir nog väldigt beroende av vem som lyckas bäst. Nytron känns jäkligt het men det gör å andra sidan rev XP också ...

Intressant blir det iallafall.

Jo till sist:

Sluta med pajkastningen är ni snäll... roligare med sakliga diskussioner.
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
vet inte om det är en ålders grej eller:hmmmm2: Men det funkar ju faktiskt som så att även om Skidoo s Xp är den lättaste och bästa skotern på marknaden så är det ju bara den som söker just den skoterns egenskaper som tycker att den är bäst. Jag är ingen extrem skoteråkare som ska tävla i skotercross eller spela in filmer med coola hopp, därför har Yamahans (4-takt) egenskaper tilltalat mig. Sen har jag full förståelse att alla inte använder skotern på samma sätt som jag och det är helt ok med mig.
 
S

StoxResearch

Vidgren:
Ja, man får ju se hur det går... Folk vet ju vid det här laget vad jag tror iaf, :)

Liten anmärkning; Nåt som jag tycker är himla kul är när folk svamlar att Ski-Doo måste börja med 4T för att inte "tappa marknadsandelar till Yamaha", hur nu det kan vara möjligt när Ski-Doo är större än nånsin, hahaha... Hur vore det om Yamaha i stället började med 2T för att hindra Ski-Doo från att sticka? Jag brukar fnissa för mig själv varje gång jag läser det och avfärdar det mest som en vild önskan att få till stånd ett 4T krig innan Yamaha börjar tappa igen...

Prickskytt:
Så är det... Alla har olika önskemål...
 
Last edited:

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej på er skoternördar!

Har läst igenom hela tråden nu och kan inte annat än förundras över att det finns så många konservativa, angående 2t.

Man måste på något sätt kunna ta emot det nya som gynnar våran hobby och där tycker jag att 4t är det största som hänt på sistone. Men vi har väntat länge, för länge enligt mig, varför skall vi få vänta så länge med nya innovationer på skotersidan? Ta tex. bränsleinsprutning på skotersidan. På bilar slog det igenom i mitten av åttiotalet, efter 10 år satt det på alla bilar, pga. av skärpta avgaskrav. Men hur gick det då på skotersidan? Jo, Polaris och AC provade redan i början på nittiotalet med insprutning, men de lyckades inte riktigt då det inte alltid ville funka i kylan också var man ju tvungen att ha ett fräscht batteri vilket inte alla förstod? Så det gick i stöpet vilket jag tycker var lite synd. Detta pga. att rekreationsidan inte hadde/har sådana miljökrav på sig, vilket jag tycker är synd då det gangnar alla. I slutet av nittiotalet tog åter AC upp det här med bränsleinsprutning och det blev allmänt accepterat, mycke pga. det nu inte behövdes något batteri och så var det stabilare helt enkelt!

Som ni märker är jag en person som gillar snöskotrar och teknik, men även att vara i naturen utan motorer, så det här är inte svart eller vitt för mig utan jag måste kompromissa som ni förrstår!

Det var någon i inlägget som rent förkastade 4t och hoppades på att denna typ av teknik skulle försvinna från sportmaskinerna, dröm, dröm kan jag ju bara säga. Kanske kommer de mest extrema tävlingsmaskinerna ha kvar 2t ett tag till, men när fler och fler börjar inse fördelarna med 4t så kommer denna teknik att dominera. Jag säger därmed inte att 4t är det bästa som finns, men i dagsläget är det den bästa, skulle gärna se en utveckling av wankelmotorn:)
Varför finns det bara en utombordstillverkare som förespråkar 2T då resten av fältet väljer en annan väg? Nu är jag lite stygg mot BRP.....är det inte dom som bygger/byggde Dash 8-400? Kunde inte hålla mig:hahaha:

Tänkte försöka göra en lista över fördelarna med 4t vs. 2t. Ni får gärna kommentera, ifrågasätta, lägga til!

# Bättre driftsäkerhet gentemot 2t. Vem vill skruva efter leden, eller dra hem skotern vilket är vanligt med 2t. ialla fall om maskinen har några år på nacken.

# Jämnare och stabilare gång, går bättre att trimma då den inte är så känslig för felaktig bränsle- luftblandning. Turbo verkar ju bevisserligen funka bra på denna typ av motor.

# Lägre driftskostnad då denna motortyp i nästan alla fall drar mindre bränsle. samt inte förbränner någon olja som 2t.

# Miljövänligare.

# Hållbarare då 4t bla. har ett trycksmörjsystem till bla. vevaxellager.

# Bättre vridmoment på låga varvtal.

# Kräver inget motstånd i avgassystemet vilket gör att man kan välja ett enkelt avgassystem till 4t.

# Har en tystare gång som inte irriterar omgivningen lika mycket som en 2t.

# Man slipper den sk. "2t lukten" i kläderna också är det ju bättre för dom där bak i pulkan om man drar en sådan.

Jag eller ni kanske kommer på något mer!

Obs jag är inte med i Miljöpartiet eller Greenpeace

Mvh Ola Olofsson
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Det som får mig att välja 2t framför 4t, är att 2t är mer lättskruvat. Jag skulle inte vilja köpa en 4t som har gått 500-1000 mil. Det kan bli en väldigt dyr renovering. Visserligen drar inte 4t lika mycket olja, men 2t känns ändå smidigare. Jag hoppas att både 2t- och 4t-teknologin fortsätter!
 
S

StoxResearch

Ola:
Oj, vilket långt inlägg, :)

Det konservativa är inte att vissa inte vill acceptera 4T som framtiden... Det konservativa är att vissa vägrar att släppa gamla "sanningar" och lära sig att det finns ny teknologi som slår 4T på fingrarna som är framtiden; 2T DI. Det som gör den teknologin överlägsen är att den behåller största delarna av 2T motorns traditionella fördelar, men lägger till en massa nya; Låga utsläpp, Låg bränsleförbrukning, mindre/eliminerad lukt, jämnare gång... Ja listan kan göras lång... Tyvärr finns det en del som fortfarande 2008 vill backa in i framtiden med ålderstigen teknologi som har sett sin bästa tid...

Jag tänker vända på ditt resonemang; När fler och fler inser att 4T inte är så bra som dom hade hoppats så kommer folk att vända dom ryggen... Där har du "dröm dröm", :)

Visst förespråkar BRP 2T på vissa marknader... Och jag förutspår att det kommer att bli fler marknader...

Du säger dig värna om oss snöskoteråkare... Tja, då är bästa sättet i mina ögon att verka för att undvika fördyringar... Fördyringar är det som dödar oss... Och en fördyring är tex allt miljöskit som skakar marknaden... Finns ingen anledning att införa utsläppskrav på rekreationsfordon då de står för en minimal del av kakan... Stoppa detta elände om du verkligen vill hjälpa oss snöskoteråkare...

Ska även svara på en del av dina påståenden... Alla inlägg kommer jag anta utgår från dagens snöskotermotorer, EJ vad som är möjligt att konstruera... Jag tror att det mesta av det redan dragits tidigare i tråden men, :)

"Bättre driftsäkerhet gentemot 2T" = Tung!

"Jämnare och stabilare gång" = Tung och dyr!

"Lägre driftskostnad då denna motortyp i nästan alla fall drar mindre bränsle. samt inte förbränner någon olja som 2t." = Ej sant i många fall. Allt fler 2T modeller drar lite bränsle. För en normalförbrukare är det årliga oljebytet till en 4T dyrare än vad det är att köpa Semi-syntet 2T olja på 20 l dunk...

"Miljövänligare. " = Absolut inte. Yamaha Phazer klarar tex inte EPA 2012. Det finns det många 2T som klarar.

"Hållbarare" = Tung och dyr!

"Bättre vridmoment på låga varvtal" = Tung och dyr!

"Kräver inget motstånd i avgassystemet" = Dåligt. Man kan alltså genom att öppna upp avgassystemet tjäna effekt. Detta låter fantastiskt högt.

"Har en tystare gång" = Designfilosofi. Stämmer inte för alla modeller heller.

"Man slipper den sk. "2t lukten"" = Var är fördelen? :)

Så. Det var mina svar. Vilka är fördelarna med 4T? Jag är inte med riktigt...

För de som är intresserade finns här EPA certifieringsdata för en massa fordon, bland annat snöskotrar, :) Enjoy!

http://www.epa.gov/otaq/certdata.htm#snowsi<br />
 
Last edited:

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Jag köper hellre en 4takt som gått 1000 mil än en 2takt som gått lika långt... en 4takt som gått 1000 mil behöver inte renoveras alls, men på 2taktarn är det åtminstonde ett kolvringsbyte på g.
 
S

StoxResearch

Casy/maddafagga:
Personliga val kan man inte strida om, :) Man kommer ingen vart med sånt...
 
S

StoxResearch

maddafagga:
Ja, vissa tror att 4T kan spöa 2T INNAN dom har köpt en... Sen vet dom bättre... Förutom på sjön då förstås där det kan funka...

Det var det du menade med "förutfattade meningar" va?
 
Last edited:

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Tycker dessa motargument är rätt så svaga:

Bättre driftsäkerhet gentemot 2T" = Tung!

"Jämnare och stabilare gång" = Tung och dyr!

"Hållbarare" = Tung och dyr!

"Bättre vridmoment på låga varvtal" = Tung och dyr!

"Man slipper den sk. "2t lukten"" = Var är fördelen?

Enligt många är det en fördel, för 2t avgaserna är inte nyttiga även om de kan lukta gott i många näsor.

Mvh Ola Olofsson
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jag köper hellre en 4takt som gått 1000 mil än en 2takt som gått lika långt... en 4takt som gått 1000 mil behöver inte renoveras alls, men på 2taktarn är det åtminstonde ett kolvringsbyte på g.
Om vi tittar över på motocross-sidan så bör kolv i en 450 (55hk) bytas var 50-100 timme. Jag vet inte hur mycket det motsvarar i mil, men det blir en hel del kolvar (med ringar och kolvbult) som ska bytas. Glöm inte vevlager, vipparmar, lager till vipparmar, kamkedja, kamdrev, ventiltätningar, ventilstyrningar. Tro mig, du vill inte äga en 4t-maskin när den "stora servicen" är på ingång!
I en 2t-maskin är det bara kolv, ringar och kolvbult från cylindern och uppåt. + att det är mer lättskruvat. Förvissa sliter en 2t-maskin flera vevlager än vad 4t gör, men du kommer ändå inte upp i samma kostnader i en 2t som i en 4t.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Du säger dig värna om oss snöskoteråkare... Tja, då är bästa sättet i mina ögon att verka för att undvika fördyringar... Fördyringar är det som dödar oss... Och en fördyring är tex allt miljöskit som skakar marknaden... Finns ingen anledning att införa utsläppskrav på rekreationsfordon då de står för en minimal del av kakan... Stoppa detta elände om du verkligen vill hjälpa oss snöskoteråkare...
Och vilken väg tror du politikerna tar :rolleyes: Den väg som 9 av 10 väljare "tror" är bäst för miljön (dvs 4T även om det inte i alla lägen är sant) eller den väg som förespråkar lätta maskiner i tävlingsklass med ettrigt knattrigt ljud (;)) som skall trängas med alla skidåkande turistande sörlänningar som drar norröver i flykt från snöfria vintrar. Buller och lukt är starka argument här...... Och jag vet.....en RX-1:a med öppna spjäll låter säkert mer än många 2T men faktum är att många sport 2T anses förhatliga på många stora turistorter och buntas samman av politiker och andra med makt under benämningen "skotrar med trimpipor" och är något som bör bannlysas från skoterlederna. Blir spännande att se varthän det barkar.......Stox mfl har säkerligen helt rätt vad gäller utvecklingen på 2T-sidan men frågan är om politiker och skidturism-intressenter hänger med i svängarna......jag är skeptisk :D

Men å andra sidan.......svenska marknaden är ju bara en piss i havet......det är kontinenten västerut som styr.......och där är ju synen på skoteråkning ofta liberalare och lätta, effektstarka och rena 2T kanske kommer att efterfrågas....vi får se.....spännade är det i varje fall och svårt att sia vart "marknaden" tar oss i denna fråga :confused:

Med dästa julhälsningar (för mycket julmat som vanligt) :beer:

/Matti