Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Vi får väl se, vi får väl se, :) Alla har sina egna teorier, även jag och du...
 
S

StoxResearch

Ganska så frän motor! Det som oroar mig mest är ifall den rektangulära (!) kolven orsakar större värmeförluster och därmed ger en lägre verkningsgrad jämfört med vad man får med en traditionell "rund" kolv.

http://www.engine.fuelnews.co.nz/
 

jihe

Medlem
27 mar 2008
8
0
1
Funderar lite kring det här med direktinsprutade tvåtaktare; Behöver de expansionskammare? Som jag förstått det så pumpar sprutet när avgasporten stängt, och då borde det väl inte behövas?

Det öppnar ju upp för lite kompaktare avgassystem också i så fall. Kanske också tystare?
 
S

StoxResearch

jihe:
Expansionskammare behövs fortfarande med DI... Iaf om man vill behålla liknande effektnivåer... Uppgiften som en expansionskammare har är ju att

a) Hjälpa till att tömma motorn från gamla avgaser
b) Öka fyllnadsgraden i förbränningsrummet genom att trycka tillbaks luft/bränsleblandning som redan åkt ut i avgassystemet

Skillnaden mellan DI och tex Förgasare är att förutom avgaserna så är det som åker ut genom avgasporten (och sedan förhoppningsvis trycks tilbaks igen) ren luft i en DI motor men bränsleblandning i en Förgasarmotor.

Du har helt rätt i att det är mycket allvarligare i en förgasarmotor när bränsleblandningen åker ut genom avgasporten. Däremot så har detta inget med en expansionskammare att göra. Man kan göra en motor snål helt utan expansionskammare, motorn behöver bara designas annorlunda. Utombordare tex saknar nästan fullständigt expansionskammare men är hur rena och snåla som helst iaf. Så kan man göra ifall man är beredd att tappa toppeffekt. Däremot så har en utombordare ett fruktansvärt brett register. Nu är ju dagens utombordare snart uteslutande DI, men jag tänkte bara visa att det mesta kan fås att fungera.
 
Last edited:
S

StoxResearch

Ehhh... Jag vet inte, men jag sätter då en slant på att den sugmatade maskinen med 1200 kitet är billigare, :) Och bättre såklart...
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Nä, så där brukar det ofta se ut... Tvåtaktaren sticker direkt medans 4T Turbon behöver nåt dygn på sig innan den får snurr på både Turbon och fläsket, :) Gissa vad jag föredrar, en som man kan använda rakt fram för lakeracing eller en som är bra på lite allt möjligt, :) Sen om man sätter Turbo på 2T, tja...
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Ehhh... Jag vet inte, men jag sätter då en slant på att den sugmatade maskinen med 1200 kitet är billigare, :) Och bättre såklart...
Kolla upp det,du kan bli överraskad:ciao:

Big bore kit är inte precis gratis,varken här eller i Usa.
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Kolla upp det,du kan bli överraskad:ciao:

Big bore kit är inte precis gratis,varken här eller i Usa.

Standard turbokit till en rx1 apex springer lös på 43 000:- hos mc xpress.

Så har ju tikka ett turbokit till rotax 800, dock vet jag inte vad det kostar..
 
S

StoxResearch

130fi:
Om du har varit på min hemsida nån gång så vet du att jag har iaf lite koll på vad saker och ting kostar, :)

Max_K:
Utan montering förmodligen.
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
En 1250 sats till doo sdi 1000 kostar 4400 dollar.
Enligt test i bänk ger denna sats med dubbla pipor och boondockerbox 228 hp@7700 rpm.

inkl frakt och moms ger detta ett ca pris på ca 35000 sek.
(plus box och pipor)

Turbo är billigt till 4t i jämförelse.
 
S

StoxResearch

Skotte:
DÄR är du. Jag har saknat dig, :) Jag håller låda här för mig själv numera, :p

Och jo. Big Bore kit med nya större cylindrar är dyrt, delvis eftersom man oftast behöver nya pipor och en ny topp också. Men Turbo är också fantastiskt dyrt. Smakar det så kostar det.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
alla priser på mcx är utan montering.

med tanke på vad man får när man köper ett mcx turbokit så är det bra pris.
blir inte många hundringar per hästkraft om man jämför mot att trimma en två-taktare med påhängsgrejjer.tex pipor,reeds och allt vad det heter.men är man kunnig och kan tillverka grejjorna själv så behöver det ju inte nödvändigtvis bli så dyrt på en två-taktare