TRIBORON! de funkar riktigt bra.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Om man vill blanda 1% direkt i tanken, kan man bara tömma oljeburken och köra med den tom? Eller ska den kopplas bort på nåt sätt?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Beror på, många skotrar har smörjning till vattenpumpdrevet och det går sönder om man bara slutar fylla olja.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Beror på, många skotrar har smörjning till vattenpumpdrevet och det går sönder om man bara slutar fylla olja.
Jo jag läste just på annat ställe att det kan vara vevaxelsmörjning på detta sätt också. Riskabelt...

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
När min 2t olja är slut till SXR'en så blir det triboron. Var skeptiskt till det tidigare men det ska tydligen vara riktigt bra. Finns ju både för injektion och att blanda direkt i tanken.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
SMP i luleå har bromspapper på att triboron ger högre effekt. dom bromsade en sno pro 600 och fick 3 hästar tror jag samt att den hade bredare effektpeak.

finns även att beskåda hos BSA.

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Jag har nu köpt en flaska Triboron, den för direktinblandning i tanken. Kommer testa detta på skotern inom kort. Funderar dock att börja med 1,5-2 % inblandning...och se hur maskinen beter sig. Och ser allt bra ut efter några tankar gå ner mot 1% inblandning. På min rev har jag skruvat bort oljepumpen och pluggat hålet. Dock så har jag den separata oljebehållaren kvar som får smörja "vattenpumpsdrivningen och inre ramlagren".

Finns det några fler "officiella" tomstående tester/utlåtande som utkommit senaste tiden kring Triboron?

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
nik77 kör hela tiden på 2-2.5% blandning! de fick ja rådet om att köra på när ja prata med triboron i fjol. 1% är för lite sa dom.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Det var nåt sagt om varmgång med triboron stämmer det ? och hur ska man få till 2%inblandning när man kör med injection när den varianten är utblandad eller har dom höjt andelen av det som e bra i dom till 2%? någon som vet ?

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
jag körde med att blanda i tanken då är de lättare att hålla koll vilken% de blir! men ska man köra med injection så har ja ingen aning om hur man gör.

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Jag har nu köpt en flaska Triboron, den för direktinblandning i tanken. Kommer testa detta på skotern inom kort. Funderar dock att börja med 1,5-2 % inblandning...och se hur maskinen beter sig. Och ser allt bra ut efter några tankar gå ner mot 1% inblandning. På min rev har jag skruvat bort oljepumpen och pluggat hålet. Dock så har jag den separata oljebehållaren kvar som får smörja "vattenpumpsdrivningen och inre ramlagren".

Finns det några fler "officiella" tomstående tester/utlåtande som utkommit senaste tiden kring Triboron?
Har inte hört om några fler "officiella" tester, vet bara att fler och fler "ledåkare" börjar använda Triboron, samt de crossåkare som kör på det:
Dessan "Fransson" numera Stolt #88 Damklass Cross
Emma Karlsson #5 Damklass Cross
Fredrik Eriksson #143 ProStock Cross/Backe(Sm-vinnare-09)
Robin Ottosson Vilhelmina (Vann Ungdom ifjol tror jag, och dominerar i år)
Roger Karlsson #95 Borlänge ProStock Cross/Backe
.....och möjligen fler, med dessa VET jag kör end. på Triboron. :hello:

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
jag körde med att blanda i tanken då är de lättare att hålla koll vilken% de blir! men ska man köra med injection så har ja ingen aning om hur man gör.
Triboron-flaskan för separatsmorning står det på hemsidan är sammansatt så att det ska bli rätt mängd olja utan att justera pumpen, den är alltså inte lika koncentrerad, därav lägre literpris. Börjar man blanda 0,5-1% i tanken blir ju det klart billigare ändå i slutändan (förutsatt att grejorna håller...)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Förutsatt att grejjerna håller så nej, de är inte billigare, men Triboron biter helt klart av några av de punkter som 2-T får kritik för..

Jag kör på Statoils 2T olja, 12x1L och de e bra grejjer de.
här är en lista från *********, där de e bra briser på de mesta!!

Pris ex.
20L bensin, literpris 11,69

-------------------kostar----Lpris---Blandning---oljekostnad--kostn.färdigbl.
Statoil 1L, -----------89:------89-----2%----------35,6-------269,4
Statoil 12x1L, --------699:----58,25---2%----------23,3-------257,1
Triboron Master 0,5L,-249:-----498----1%----------99,6-------333,4
Triboron Mega 1L, ----199:----199-----2%---------79,6--------313,4

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Är ju intressant detta då jag ska börja köra på någon annan olja än original är tanken. Kan man Blanda Triboron direkt i den äldre 2 taktsoljan eller måste man tömma behållaren innan man fyller på triboron. Verkar helt klart som ett spännande alternativ till vanlig 2 takts olja.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Körde Yamahan på triboron hela förra vintern utan problem och det var bara att gå från vanlig olja, från början blev det blandat triboron och olja.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Är ju intressant detta då jag ska börja köra på någon annan olja än original är tanken. Kan man Blanda Triboron direkt i den äldre 2 taktsoljan eller måste man tömma behållaren innan man fyller på triboron. Verkar helt klart som ett spännande alternativ till vanlig 2 takts olja.
annars om du har en Swedol butik i närheten så rekommenderar jag starkt Q8sprint racing som dom säljer för sjukt bra pris typ 40spänn litern... Har kört den i alla mina maskiner...

Ps. Vad ligger triboron på för pris? Ds.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
annars om du har en Swedol butik i närheten så rekommenderar jag starkt Q8sprint racing som dom säljer för sjukt bra pris typ 40spänn litern... Har kört den i alla mina maskiner...

Ps. Vad ligger triboron på för pris? Ds.
Har du en länk på den oljan så man kan titta på den? Swedol butiken är inte för långt borta.