Trenian kom i dag =)

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Vad har ni å säjja om nya stänklappen då, funkar den bra eller är de ingen skillnad mot tidigare år? Funderar på å beställa den nya då min gått sönder och lossnat...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har inte testat nån skoter med nya stänklappen men bara det att den går vika upp för att backa med borde ju göra den värd pengarna.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
:-D
Härlig film. Vart måste man för att hitta det där föret?
I kommentarerna till filmen står det norge. Om man söker vidare bland hans andre filmer hittar man en webshop, hellriders.no, som är belägen i Lierne. En grensekommune i höjd med Jämtland.

Sannolikt i Lierne med andra ord. Men notera att filmen belv postad för en månad sen så föret finns nog inte kvar.

Förvrigt så har jag testat en 39:a och den gick väl bra. Men tyvärr kändes den lite oxig. Fast motorn är fantastisk.
 
Last edited:

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag fick testa en 39a idag. Sålänge man var skitförbannad på den så gick den dit jag ville. Känndes som att nya Baldeskidorna skulle behöva en behandling med sticksågen, fotstegen fungerade över förväntan.

Med lite skruvande på fjädringen kan man säkert få bort känslan av för högt skidtryck.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Både jag och polaren som har en ny BD 3700 är helnöjda med Bladeskidorna, funkar hur bra som helst.

Fotstegen är kassa, alltid is på fel ställen....

På tal om is, kommer in hur mycket snö som helst i nosen, den smälter av pipvärmen och rinner ner i framvagnen. Såg i dag att mitt bukskydd lossnat, kan inte bero på annat än att den "fryst loss". Is bildas mellan chassie och plast och pressar loss bukskyddet.

Var för övrigt och bökade på i meterdjup pudersnö i dag, skotern funkar rätt bra i det elementet faktiskt =)
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Har hunnit köra 5.5mil med passagerare med min i helg varav c.a 2.5mil puder ospårat och jag är riktigt nöjd, många klagar på fotstegen, visst snö samlas i fotstegen men inget som stör mig märkvärt bara sparka bort närd e blir för mycket, är ju inkörning så motorn går ju inte rent men blev förvånad över bränslet tagit c.a 15 l på dem milen, lite för å va inkörning ändå tyckte jag.
Har stänklappen en funktion när de går å vika ut den som den ofta hamnar av sig själv när man kört i djupsnö, de visste jag inte, smart liten finess isåfall.
Jämfört med renegaden går den ju hur smiigt som helst i snön å lyder minsta lilla
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det var rätt hårt under snön där jag körde, teorin om skidorna var att eftersom ytterkanten än så hög så skär den inte ner i snön. När jag öste rejält i uppförsbacke gick det hur bra som helst men såfort jag släppte gasen så orkade jag inte styra emot längre för skidorna ställde sig rakt fram. Skidorna styrde riktigt bra iaf.
Tror att jag prickade in precis rätt väder för fotstegen, jag hade mycket mindre snö än kompisen på en freeride 154.

Stänklappen är gjord så för att det ska gå att backa med den.
 

dengamleELANEN

Aktiv medlem
29 jun 2012
68
0
6
Både jag och polaren som har en ny BD 3700 är helnöjda med Bladeskidorna, funkar hur bra som helst.

Fotstegen är kassa, alltid is på fel ställen....

På tal om is, kommer in hur mycket snö som helst i nosen, den smälter av pipvärmen och rinner ner i framvagnen. Såg i dag att mitt bukskydd lossnat, kan inte bero på annat än att den "fryst loss". Is bildas mellan chassie och plast och pressar loss bukskyddet.

Var för övrigt och bökade på i meterdjup pudersnö i dag, skotern funkar rätt bra i det elementet faktiskt =)
Mitt bukskydd har oxå lossnat i framkant bd 3700 -13, trodde de var jag som nitat det dåligt.. Har oxå märkt av isklumpen fram i buken. måste sätta meshtyg i de enorma snögapet som sitter längst fram. pudret väller in pipan smälter sen bygger de is :/
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Tro fan de få bli nya stänklappen, klämde å kände lite på den i torsdags hos ÅF... De som fick mej å tveka lite var att den i uppvikt läge ändå inte hamnade speciellt högt upp, men de kanske är de lilla som gör skillnaden...
Den borde ju hur som helst inte ploga å tryckas in på samma vis vid backning, samt inte hänga sej lika lätt i djupsnön... Är väl de senaste som gjort att jag nu inte har nån lapp alls, den stenhårda saken har brytit av nitarna då man kört fast å den pekat rakt bak/uppåt...
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Kan för övrigt meddela att mitt bukskydd fortfarande sitter perfekt, inga tendenser till att släppa nånstans, och då har skotern gått 275mil... Har ni brickor runt nitarna på insidan upptill mot bågen?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Kan för övrigt meddela att mitt bukskydd fortfarande sitter perfekt, inga tendenser till att släppa nånstans, och då har skotern gått 275mil... Har ni brickor runt nitarna på insidan upptill mot bågen?
Japp, naturligtvis. Nitarna har gått av, inte dragits genom plasten!
Och skyddet har släppt under chassiet också!! Det hängde och dinglade på en främdre nit när jag svängde in på gården i går.....

Jajja, nu har jag "pluggat" igen nosen så jag får se om det klarar sej bättre nu.


Mindre snö på fotstegen på en BD än en Freeride???? Min förra skoter var just en FR 154", och dom fotstegen är MYCKET bättre i alla fören. Dom har i alla fall taggar lite här och där så man får lite fäste. Lynxfotstegen är ju snudd på spegelblanka....
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Japp, naturligtvis. Nitarna har gått av, inte dragits genom plasten!
Och skyddet har släppt under chassiet också!! Det hängde och dinglade på en främdre nit när jag svängde in på gården i går.....

Jajja, nu har jag "pluggat" igen nosen så jag får se om det klarar sej bättre nu.


Mindre snö på fotstegen på en BD än en Freeride???? Min förra skoter var just en FR 154", och dom fotstegen är MYCKET bättre i alla fören. Dom har i alla fall taggar lite här och där så man får lite fäste. Lynxfotstegen är ju snudd på spegelblanka....
Maila Blingfactory så lär dom fixa fotsteg åt dig, desssutom är dom ju billiga på dom. Så här ser dom ut till XP, kankse passar rakt av på lynxen också.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
3900 har ett annat bukskydd! Det följer med original. På 3700 är det det vanliga bukskyddet man sätter dit och där är det bättre hål för att smällt snö ska rinna ut. Har inte kollat så noga på 3900 men det bukskyddet sitter tajtare och därav problemet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
3900 har ett annat bukskydd! Det följer med original. På 3700 är det det vanliga bukskyddet man sätter dit och där är det bättre hål för att smällt snö ska rinna ut. Har inte kollat så noga på 3900 men det bukskyddet sitter tajtare och därav problemet.

Jag har inte orginalbukskyddet, (det som följde med), jag köpte dit det "vanliga" istället.
Däremot så har jag även det bakre skyddet, vilket innebär dubbla plastlager mitt under chassiet och det kan ju påverkat nitningen på något sätt även om jag använde längre nitar.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Jag har inte orginalbukskyddet, (det som följde med), jag köpte dit det "vanliga" istället.
Däremot så har jag även det bakre skyddet, vilket innebär dubbla plastlager mitt under chassiet och det kan ju påverkat nitningen på något sätt även om jag använde längre nitar.
Okej så pass. Märkte idag att mitt också lossnat från en av dom främre nitarna. Dom två yttersta nitarna sitter under skummgummit på insidan märkte jag. Är det bökigt att ta bort pipan? Kommer inte åt att få dit brickorna. För trångt. Hur gjorde ni?

Angående att plugga igen fronten. vad har ni för tips där? Meshtyg? Hur fäster man det lättast?
tacksam för svar
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det går få dit brickor utan att ta bort pipan, det är bara aningens jävligt =)
Ta bort pipan är hyfsat enkelt om du har ett bra fjäderverktyg, men du måste ta ut slutburken först.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Det går få dit brickor utan att ta bort pipan, det är bara aningens jävligt =)
Ta bort pipan är hyfsat enkelt om du har ett bra fjäderverktyg, men du måste ta ut slutburken först.
Men brickorna sitter under skummgummit :p tar du bort dom med?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Brickorna sitter knappast under skumgummit, man sticker genom niten och trycker på brickorna och håller in dom medans man drar ihop niten.

På denna skotern har jag dock ryckt ur allt skum ur nosen. Binder bara vatten och Boondockern behöver inte bli tyngre....
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Okej tack för svaret =) Jaha du tänkte så.. Vilken funktion har egentligen skumgummit? Att inte buken ska smälta? Men där blir det ju knappast så varmt att det skulle hända..