Trenian kom i dag =)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Freeriden klarade sej då utan, den har visserligen starkare chassie än dom vanliga XP... med tanke på vad trenian väger så hoppas jag att den också har det =)
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Hehe okej =) Sant! Dom väger ju bra mycket mer än summit & freeride så nånstans måste dom lägga dom där extra kilona. Troligtvis på robust chassie får man hoppas! Handlar ju trots allt om 16-18 kg?! Det är bra mycket! Nån som vet vart dom lägger alla kilona? Lär väl vara rätt många i boggien iaf..
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Boggien väger mycket, mer ingående än så behöver vi nog inte vara.
iaf tidigare år har lynx haft en tyngre drivaxel.
tror att bladeskidorna väger mer än ds2
chassiet är tyngre men om det är starkare är ett samtalsämne som hör hemma på puben. s-modul, e-modul och allt småplock är lika på ski-doo/lynx
fotstegen på summit xm är betydligt starkare än folk tror
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
JAAG
inga onödiga påfrestningar på framvagnen med längre dämpare?
 

Valt3r

Ny medlem
28 okt 2011
2
0
1
Någon som slängt på fotstegsförstärkare? Vilka?
Tänkte själv sätta förstärkarna som man sätter under fotstegen, samma som rs. Vad tror ni?
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Någon som slängt på fotstegsförstärkare? Vilka?
Tänkte själv sätta förstärkarna som man sätter under fotstegen, samma som rs. Vad tror ni?
Tveksamma om de kommer att passa tyvärr. RS tunnelförstärkningarna som sitter under fotbrädorna sitter även på insidan av tunneln, med andra ord så bygger de innåt. Risken finns då att mattan kommer ta i förstärkningarna.

Har mattan samma bred på 39:an (vilket jag tvivlar på), som på Rave maskinerna borde det däremot inte vara några som helst problem. :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sluta chansa.
16" matta på Rave liksom Boondocker.
Förstärkningarna sitter i närheten av främre infästning för boggien, och om mattan tar i förstärkningarna så är boggien lös eller borta och föraren bör omedelbart stanna fordonet.
Ta en titt på hur boggien är designad, så lär du dig nog.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Var fel ute. Ber om ursäkt för det. :) Var samma matt dimension på Rave 800 e-tec och Boondocker 3900. Jag insåg sen att jag kollade på Rave 600 e-tec som tydligen hade andra mått..

I sådana borde de inte vara några som helst problem.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nån som har kört lite avancerad djupsnöåkning och kan tala om för/nackdelar mot de andra tillverkarnas lössnöare? M800, Summit X, Pro Rmk...

Nyfiken på om finnarna fick till en fullträff eller inte...
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Tycker att den känns framtung, väger man så är den inte det. Därför måste det vara inställningen i boggin som gör den känslan. Någon som har provat och lyckas förändra karaktären på maskinen???
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har några mil på den nu, känns rätt lik Freeride 154" jag hade innan. Om något så känns den kanske liiite "oxigare" men det kan vara för att man är ovan tidigt på säsongen.

Vad gäller fjädring kan jag inte riktigt uttala mej, finns knappt en pinal på min som är standard. (framflyttad styrstång, S36 mm, mm)
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Har några mil på den nu, känns rätt lik Freeride 154" jag hade innan. Om något så känns den kanske liiite "oxigare" men det kan vara för att man är ovan tidigt på säsongen.
)
Har du kört något mer med den? Har ändrat på fjäderspänningen på alla dämpare och fått den mycket bättre. Tycker ändå att den inte är så smidig som jag vill...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Lite till har jag kört, vi blir bättre och bättre vänner. Misstänker att känslan i början nog mest berodde på "tidigtpåsäsongenovana"

Går rätt skapligt i snön tycker jag, kanske inte riktigt som nya Summiten men det var det väl ingen som trodde heller.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Fick en fråga på PM om hur besvärligt det är att flytta fram styrstången.

Möjligen rev jag loss lite mycket men jag tog loss, (eller hade redan tagit loss), pipan, Lysbula, plasten runt styrstången, dynan, bakre "Rören" på pyramiden. (+ styrstag samt även förmodligen bukskydd om man har det monterat)
Sen lossade jag och lyfte en aning på övre luftburken så gick styrstången lyfta ur.

Vad som gör detta till ett lite större projekt än det skulle ha behövt vara är att man måste lyfta ur styrstången helt och "runda" toppen på pyramiden då höger och vänster sida på pyramiden sitter ihop mellan styrstångens främre och bakre läge.

Skumplasttätningen runt styrstången kommer inte att passa efter detta så köp en sån från en 3700a eller någon annan släde med framflyttad stång.