Trenian kom i dag =)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jahapp, verkar som tomten kom tidigt i år! Och ett stort paket hade han med sej :bigsmile:

Trenian ur kartong.jpg

Och ihopsatt :)

Trenian monterad.jpg
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Plastflärparna sitter där och dom får sitta kvar ett tag i alla fall så får jag se hur det funkar.

Måste konstruera, eller köpa, någon sorts fotstegsförstärkning däremot, man är ju av naturen fullväxt.

Blir ett litet miniprojekt detta, ska montera S36 framvagn, full uppsättning RS-dämpare och lite annat småplock så fort jag bara kommer mej för.

Trenian har annan dyna också än 3700, kortare och lite bredare, har inte riktigt bestämt mej för om jag tycker det är bra eller dåligt....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har du tänkt att göra nåt åt fotstegen?
Ser de ut som på de maskiner som visades i våras lär de samla snö, det fanns ju inte ens ett enda litet hål inne i fotholken...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
I första steget ska jag försöka hitta någon lämplig fotstegsförstärkning och sen köra. Mest troligt kommer den samla snö, dom tidigare BD gör då det. Jag tror däremot att det kommer att komma in mindre snö i själva fotholken i år än tidigare just för att dom är täta under. Hålen som fanns tidigare var så små att snö kom upp men "aldrig" ner.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Hur får du till längden på rs-framdämparna med 36 framvagnen? Distans+nya hål i a-armen eller? Hur mycket går dom att korta eg? Jäkligt fin maskin förresten, bra val!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Dämparna är från en -09 Lynx RS så dom är kortare än dom nyare RS-dämparna från början. Skillnaden i längd, i detta fallet, är ungefär 4 cm, så det blir att både distansa och göra om armarna.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
ok så dom är kortare? Det visste jag inte. Vad är cc måttet? Funderar på möjliga uppgraderingar av det usla dämperiet på Xm:en...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
-09 Lynx RS framdämparne är 460mm cc ungefär, tror samma års skidoo, och senare Lynxar är 480 eller något liknande. S36 framvagnens dämpare är 420. Freeridens och boondockerns är i närheten av 435.

Framdämpare är i regel inte det svåra, det är i boggin jag tror att du får största problemet att hitta något som passar. Fram brukar det inte vara lika petigt på ett par mm hit eller dit.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Var och kikade på 39an i dag, tycker det är synd dom snikade in på boggie skenorna! Var ju faktiskt bra mkt snyggare svarta?!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Var och kikade på 39an i dag, tycker det är synd dom snikade in på boggie skenorna! Var ju faktiskt bra mkt snyggare svarta?!
Hade väl varit snyggt men spelar ingen roll egentligen. Att dom prutat bort fotstegsförstärkarna från i fjol retar mej mer. (och visningsmaskinerna i våras hade dom också)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om de passar så är ju '09 RE-förstärkare ganska stadiga.
Jag kan leda dig till ett par oanvända.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Få se om man ramlar över några vettiga dämpare då. Kommer sakna boondocker fjädringen har jag en stark känsla av :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Inte kört något än, för lite snö här än tyvärr.

Har "byggt" klart skotern i alla fall. RS-dämperi runtom. S36 framvagn, främre och bakre bukskydd, omdrevad, TEAM Tied sekundär och lite andra småsaker. Behöver nu bara en liten liten meter snö!! ... och lite variatorfix
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Inte kört något än, för lite snö här än tyvärr.

Har "byggt" klart skotern i alla fall. RS-dämperi runtom. S36 framvagn, främre och bakre bukskydd, omdrevad, TEAM Tied sekundär och lite andra småsaker. Behöver nu bara en liten liten meter snö!! ... och lite variatorfix
Kör du med nån förstärkning i framvagnen JAAG?