Transportera bensin?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Såg inte den eminenta länken ovan först, där står ju all man bör veta om transport av bensin. Läs vad som står http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf
och tro inte en massa i fortsättningen.

Och du Vidgren och edvinsjolund mfl. det står faktiskt i pdf filen ovan att det är 60l INKL. tank på ex. skoter (det som utgör last) som gäller och inte plus tank som ni skriver.
Det stämmer inte. Jag var på uppdateringskurs för 3 veckor sen och frågade då, det är 60l + allt som ryms i tankarna på fordonen.
Reglerna för adr uppdateras årligen, det kan vara en gammal regel.

Hursomhelst så verkar ju alla vara överens i allt väsentligt med mig nu om jag har uppfattat saken rätt..
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
har för mej att okq8 säljer alkylat på 200 liters fat.
både vanlig och färdigblandad med 2% olja.

själv så kör jag helst alkylat i min skoter,det kostar vid pump bara runt 2:- mer/liter och nästan all avgaslukt försvinner och om man har någon bakom sig i pulka eller annan skoter så kanske man undviker att ge dom cancer....
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Det stämmer inte. Jag var på uppdateringskurs för 3 veckor sen och frågade då, det är 60l + allt som ryms i tankarna på fordonen.
Reglerna för adr uppdateras årligen, det kan vara en gammal regel.

Hursomhelst så verkar ju alla vara överens i allt väsentligt med mig nu om jag har uppfattat saken rätt..
Ok, en del nytt, blir det ibland bra att få uppdatera kunskaperna lite nu och då iaf. jag tackar för det.
Det bör ju bli ett tag sen jag gick min sista ADR kurs och intyget gick ut för snart två år sen. Sen hoppas jag att man inte möter en så nitist polis så att han börjar mäta på litern vad man har med sig :D
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Oavsett vad adr bestämmelserna säger så dras gränsen vid skoterns/skotrarnas tankar + 60 liter.. Skriva godsdeklaration plus märka kolli tar ju bara några minuter... Förstår inte riktigt diskussionen.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Oavsett vad adr bestämmelserna säger så dras gränsen vid skoterns/skotrarnas tankar + 60 liter.. Skriva godsdeklaration plus märka kolli tar ju bara några minuter... Förstår inte riktigt diskussionen.

Diskutionen gäller troligen vanligt folk utan Adr-behörighet och kunskap och vad de får transportera.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jo men nu har vi ju faktiskt levererat svaret några gånger i den här tråden.

Kändes lite tjötigt bara.