Transportera bensin?

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Hallå.
Hur mycket soppa får man transportera i dunkar på ett öppet släp?
Om de är lite dvs under 80 liter får man då transportera det i bilen, inte trevligt men nödvändigt då skotern inte rymmer all jag behöver.

Om någon vet svara gärna, det är ju som vi alla vet påsk snart!

Tack för mig och ta nu vara på det sista av detta skåter-år!

mvh
F
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag har för mej att det är max 10 liter i reservdunk på ekipaget dvs gäller bil o släp annars skall tillstånd o skyltar med farligt gods ,brandfarlig vätska apliseras ,om inget nytt eu tjafs har hänt.givetvis får tankarna på fordonen vara fyllda

enklast e att ringa polisen å höra sig för ,de borde veta :eek:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Om du har bensinen på bilen eller släpet spelar ingen roll, du får ha max 60 liter med dig förutom i fordon(ens)s tankar, och det skall vara i godkända dunkar...
Blir det över det så måste du ha en godsdeklaration och märka upp och sådant...

Det är inte så bra att ha med sig för mkt, en olycka (och bilbrand) händer så lätt...


http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf Klart och tydligt!
 
Last edited:

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
JA, de är 60 liter i dunkar som gäller, men de finns undantag.
Du får ha med dej mer om de är för personligt bruk och de inte finns nån mack där uppe som du kan tanka på, tex.
Dock tror ja endast du fick ha med dej så mycket som du beräknat köra upp, dvs, du får inte köra upp 180 liter för att lagra till senare gånger. Har du däremot beräknat att de kommer gå 180 liter under tiden du ska vara där så är de OK.

Är inte absolut 100% säker, men 95 iaf :D Vet att vi prata om de där på adr kursen.


Sen en annan sak är att polisen ofta inte kan reglerna heller, de kan försöka sätta dit dej även om jag nu har rätt bara för att dom själva inte har 100% koll på alla regler och undantag.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är som "TobbeE 87" säger, polisen känner inte till regelverket runt ADR-transporter.Det är bara när du kör i komersiella (stavningen?) syften, som ADR-reglerna gäller. Så är det för eget bruk så får du köra fri mängd. Men dock givetvis inte mer i vikt än vad bilens/alt. släpens maxlast tillåter.
Har en bekant som blev stoppad av polisen för ett par år sedan med 1000L diesel på släpet. polisen bötfällde han, men han vägrade skriva på och drev fallet vidare. Åklagaren la ner fallet redan innan det blev rättegång.
Så ni som eventuellt åker dit, vägra skriv under böterna, driv fallet vidare så lär ni få rätt.
 

Peter O

Aktiv medlem
17 jan 2005
86
0
6
Borlänge
60 liter bensin i dunk

333 liter bensin enligt ADR-S

999 liter diesel enligt ADR-S

Om man ska hårddra det hela så är inte en jeepdunk med bensin detaljhandelsförpackad försäljning, för macken säljer ju inte en fylld jeepdunk.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
För att röra till det ytterliggare, eller kanske klargöra ?
Enligt ADR-S, 1.1.3 Undantag:
Bestämmelserna i ADR-S gäller inte för transport av farligt gods som privatperson utför, om detta gods är förpackat för detaljhandelsförsäljning och för personligt bruk eller hushållsbruk eller sport och fritid.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det är just det med att det skall vara förpackat för detaljhandelsförsäljning!
Har man sådana femlitersdunkar så är det fritt fram, annars inte!
Det andra alternativet är att ta t.ex ett elverk och bygga en 1000 (eller hur stor man nu vill ha) liters tank, det är också helt ok.
En vanlig privatpersonsnisse får köra 60 liter i godkända dunkar + allt som ryms i tankarna på fordonen på släpet.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är just det med att det skall vara förpackat för detaljhandelsförsäljning!
Har man sådana femlitersdunkar så är det fritt fram, annars inte!
Det andra alternativet är att ta t.ex ett elverk och bygga en 1000 (eller hur stor man nu vill ha) liters tank, det är också helt ok.
En vanlig privatpersonsnisse får köra 60 liter i godkända dunkar + allt som ryms i tankarna på fordonen på släpet.
Det fnns väl även 25L- & 200L-förpackningar !
Rörigt var det.
 

Peter O

Aktiv medlem
17 jan 2005
86
0
6
Borlänge
Granngården sålde Agrols 4- takt miljöbensin (akylat) förut i 25 liters

plastdunkar. Det var detaljhandelsförpackning. Vet inte vilka storlekar

Aspen har på sina dunkar.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Varför skulle man inte kunna köra på dessa bränslen ? :confused:
Jag känner dom som kör på alkylat och Shell V-power.

Ja okej då, men vanligt folk kör normalt inte på V-power från ett tvåhundralitersfat om de ska till fjällen.
Reglerna är ju ganska så klara.
Vanligt folk får inte ta med sig mer än 60 liter i normalfallet.

Det finns ju en anledning till det, man ska inte lura folk att ha med sig flera hundra liter bensin då dom inte har utrustning eller kunskap om vad de ska göra vid en olycka.

Om ekipaget börjar brinna och brandmän ska släcka o.s.v...
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Ha ha.... vicka lirare en del av er är, om man inte har en aning eller om man sov på ADR kursen ska man inte ge sig på att tala om för andra vad som gäller. TobbeE 87 Stig Larsson mfl. ni har fått undantags bestämelserna helt om bakfoten.
Att man skulle få transportera hur mycket som helst bara man inte har nån mack i närheten och kan övertyga polisen om att man ska köra upp det under fjällresan.....ha ha....fick mig ett gott skratt iaf.

Enkelt kan man säga att max 60l bensin inkl. tank på skoter är vad man får transportera som privatperson. Annars kan man säga att det är max 1000 riskpoäng som gäller innan man måste certifiera fordonet men då ska man ha ADR intyg plus godsdeklaration, brandsläckare mm.

Han som klarade sig med 1000l diesel gjorde det för att det blir precis 1000 riskpoäng vad det gäller diesel, att sen åklagare inte driver till domstol för att ev. brandsläckare eller transportkort saknas är en annan sak. Eller också är det så att polisen helt enkelt trodde att det var olagligt och bötfällde av den orsaken för det är som nån har sagt att polisen rent allmänt inte kan så mycket om ADR då det är ett MYCKET invecklat regelverk som det är få som är riktigt dukriga på.
Riskpoängen för bensin räknas väldigt mycket hårdare men man kan få transportera mer (minns inte hur mycket) om man har ADR, brandsläckare, godsdeklaration mm. Edit: Har nu läst på lite och det som gäller är 333 liter som gäller för bensin (333*3=999 riskpoäng)

Hoppas verkligen att det finns nån kunnig, tålmodig och pedagogisk person som kan skriva här vad som gäller, jag orkar inte börja gräva bland alla papper jag har från olika ADR kurser.
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ha ha.... vicka lirare en del av er är, om man inte har en aning eller om man sov på ADR kursen ska man inte ge sig på att tala om för andra vad som gäller. TobbeE 87 Stig Larsson mfl. ni har fått undantags bestämelserna helt om bakfoten.
Att man skulle få transportera hur mycket som helst bara man inte har nån mack i närheten och kan övertyga polisen om att man ska köra upp det under fjällresan.....ha ha....fick mig ett gott skratt iaf.

Enkelt kan man säga att max 60l bensin inkl. tank på skoter är vad man får transportera som privatperson. Annars kan man säga att det är max 1000 riskpoäng som gäller innan man måste certifiera fordonet men då ska man ha ADR intyg plus godsdeklaration, brandsläckare mm.

Han som klarade sig med 1000l diesel gjorde det för att det blir precis 1000 riskpoäng vad det gäller diesel, att sen åklagare inte driver till domstol för att ev. brandsläckare eller transportkort saknas är en annan sak. Eller också är det så att polisen helt enkelt trodde att det var olagligt och bötfällde av den orsaken för det är som nån har sagt att polisen rent allmänt inte kan så mycket om ADR då det är ett MYCKET invecklat regelverk som det är få som är riktigt dukriga på.
Riskpoängen för bensin räknas väldigt mycket hårdare men man kan få transportera mer (minns inte hur mycket) om man har ADR, brandsläckare, godsdeklaration mm.

Hoppas verkligen att det finns nån kunnig, tålmodig och pedagogisk person som kan skriva här vad som gäller, jag orkar inte börja gräva bland alla papper jag har från olika ADR kurser.
Du har rätt i att 60 liter bensin plus skoterns tank är max vad man får dra utan godsdeklaration. Där gäller INGA undantag. Men vill man dra mer så får man märka upp varje enskillt kolli samt ta med sig en godsdeklaration. Då är man homefree.

Stig Larsson: Att vara en j*vla rättshaverist och förneka varje gång man har gjort fel är inte rätt. Att dessutom förmedla det som en bra ide' på ett seriöst skoterforum där folk sitter för att kanske LÄRA sig göra rätt, det anser jag vara förkastligt.

Sen att säga att polisen inte känner till ADR bestämmelserna....

Suck! Vad vet du om det?

Blir så trött.