Touring 4-takt (begagnad)

Lari_S

Medlem
13 mar 2019
5
0
1
48
Matfors
Halloj!
Vi börjar med det viktigaste.. jag är skåning och har aldrig ägt en skoter, så ha det i beaktan...=)

Vi bor nu utanför Sundsvall och har grymma skotermöjligheter, men för oss handlar det i nuläget mest om att kunna ta skotern ut på isen en vända för att fiska lite, eller för att åka runt en halvtimme med smågrabbarna efter på pulka.
Vi har inga planer på att ge oss ut på några dagslånga skoterturer (än iaf).

Har hört mig för lite med kollegor som kan lite mer än mig och fått tipset att kika på nån begagnad touring 4-takt.
Jag har väl tänkt mig en maxkostnad runt 30 000:-

Men, för mig då som inte kan något alls om skotrar, vad ska jag söka efter för modeller. Jag har nollkoll på vad de olika skotrarna heter.

Så, hit me med tips på skotermodeller som jag kan söka efter.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
För touringkörning och om du vill ha en 4T så skulle jag titta på Yamaha Rs Venture i första hand.
Yamaha RS Viking lär väl också gå att hitta kring 30tusen, men utan att ha kört den skulle jag säga att den blir mest bara klumpig om man är ovan. Ser egentligen inga fördelar med den, mer än att dynan är bekväm. Men nämner den iaf.
Den är dock tänkt som arbetsmaskin, om den är bra eller inte på det lämnar jag osagt.

Vet inte om det finns så mycket annat för pengarna som kan vara lämpligt köp om det är 4T du vill ha.
Beror ju lite på hur långt du är villig att åka för att hämta en maskin också.
 
Reactions: Lari_S

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag vill slå ett slag för Yamaha Venture Lite och Yamaha Venture Multipurpose (MP), det är samma skoter med minimala skillnader. Jag har haft en MP och bara provsuttit en äldre RS Venture, men min spontana känsla var att man satt bättre på Lite/MP jämfört med den. Lite/MP har en mindre motor (500cc, 80 hk) men den duger gott till. De kan upplevas som tippiga från början men när man väl lärt sig de så är de riktigt trevliga.
 
Last edited:

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Instämmer med Psycho Dave, glömde helt bort den modellen. Inget dumt val alls.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Alla fyrtaktare är bra oavsett märke utom möjligen Polaris fst 750 turbo den kan få motorproblem. Om du vill ha den lättaste smidigaste fyrtaktaren kolla in Yamaha phazer! De är en lätt fyrtaktare på 80 kusar blanda inte ihop den med 80-90 tals tvåtakts 480cc Phazer.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Phazermotorn är precis lagom stark för att orka med bra utan att spinna ner sig , välj med fördel en MTX eller XTX .

Phazer RTX har kort matta och det är lättare för en nybörjare att köra fast med korta skotrar .

Om man är i mitt format ( 190 cm 130 kg ) så blir phazern klen att skjutsa fler på men den är en helt underbar förstaskoter .
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag skulle inte säga att Phazer är en touring, det är Venture Lite/MP som är touring varianten av den. Phazer och Lite/MP delar många komponenter så som motor, vissa chassidelar, kedjehus osv.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Här kan du läsa lite om motorn, inte världens bästa motor men du får göra dig en egen uppfattning.

 

Lari_S

Medlem
13 mar 2019
5
0
1
48
Matfors
Här kan du läsa lite om motorn, inte världens bästa motor men du får göra dig en egen uppfattning.

Ok, tack... då var det inte så intressant.