Lynx Yeti V-1000 Köpråd.

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Hej.

Jag är grymt sugen på en Lynx Yeti med V-1000 motorn. Hur är denna maskin med denna motorn? Hur upplevs den på och utanför led?
Har försökt letat information på nätet men hittar inget av värde.

Maskinen ska användas till lite diverse. Led, ospårat, dragning av skidspår, familjeutflykter osv.

MVH
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jadu, börja med att fråga dig varför det inte finns så mycket skrivet om den...

Det var BRP-s första fyrtaktsförsök och av alla BRP-s både mer och mindre lyckade modeller så står nog denna ut som en av de värsta ur alla avseenden. En vanlig snöskoter som man hinkade ned en tung och svag ATV-motor i, toppade med ett helt oprövat elsystem och prototypmontering.

Trevligt ljud och inte helt otrevlig att åka på så länge den funkar underlaget är jämnt och hårt. Efterföljaren V-800 är bättre i alla avseenden och sedan lades den ned i tysthet. Jag skulle tro att de står på skrotar, i lador eller köpts tillbaka av tillverkaren via tröstinbyten.
Flera statliga verk såsom Polisen, Tullen, Kustbevakningen etc hade dessa. De vill inte ha den igen, inte ens de gånger de fungerade...

Glöm den.
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Jaha är den så illa. Vad tråkigt att höra. Men en 800 är alltså att föredra isåfall? Jag vill ju såklart ha en pålitlig maskin som startar och går utan bekymmer.

V-1000 i Ski doos maskiner är väl samma snurra? Vad är "Vanligast" fel på motorerna?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nja det var väl så att BRP kände pressen från AC och Yamaha och försökte mecka ihop en egen fyrtaktare trots att de inte hade någon lämplig motor.

Felen var många. Saker vibrerade loss, oljeläckage från motor, batteriet drogs ur oförklarligt, den är svår att köra i terräng pga hög vikt och låg effekt osv osv. Kom ihåg att på denna tid byggde BRP fortfarande snöskotrar som påminner mer om snöslungor och åkgräsklippare än om fordon. Elsystemet är rudimentärt, passningarna bedrövliga osv.

Köp en vanlig Yeti eller en modern fyrtaktare istället och glöm dessa - gäller även V1300 och V800 egentligen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Det mesta som hjulboggi skriver ska du ta med en stor nypa salt, hen är väldigt enkelspårig när det gäll vad som anses bra (yamaha). Har träffat många som är jättenöjda med sina v800!
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Har skruvat en del på en kompis v1000.
Allt kring laddning verkar vara en svag punkt på dem. Både generator och driften för generator kan haverera och beroende på hur man löser detta så kostar det 5-20tkr.

Förutom ovanstående så har kompisen varit jättenöjd och han använder den till familjetouring med pulka.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag hade en v1000 i 5 år och jag hade inga problem med den förutom att jag fick byta variator en gång efter att jag dragit lite för tungt med den eftersom variatorn inte riktigt är dimensionerad efter vridet.

Men den är väldigt tung och utanför led så kan den vara lite bångstyrig och i lössnö så blir den lätt ubåt.

Just v1000 kanske inte är bästa valet eftersom den var lite pilotprojekt så ta en v800 eller v1300 istället.
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Ok Tack för tipsen. Är helt klart en 4taktare som gäller iaf. V1300, dom ser man inte ofta till försäljning?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
De fanns väl bara ett år och de är ännu tyngre.

Kikar du på billig fyrtaktare i denna klass så kolla hellre på en Bearcat 660t i så fall. Eller på en tidig RS Venture/Viking


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Finns en yetin v1000 i släkten, och förutom att lyset gett upp på den och blivit ersatt med en liten ledsamt bakom rutan så har det inte varit ett enda problem. Jämförde mot en rs viking och vikingar var sämre på allt, går dåligt i snö, den gick fan inte nå bättre då vi tävlade över en sjö, var jämnt mellan dom fast det på pappret skulle skilja 30 hk? till Yamahans fördel.

Yetin är tung och asig och far ofta dit den vill i ospårad lössnö, precis som alla såna maskiner, men den går fantastiskt bra i snön, tar det stopp framåt backar man lös och testar på nytt. Efter led är den riktigt mysig då den går mjukt och fint och mullrar lagom mycke, betydligt skönare ljud än tex yamaha
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Ja det är svårt det där. Gillar ljudet av twinen. Samtidigt så gillar jag RS Vikingen. Som sagt den ska bara ticka och gå. Självklart följa Service intervallerna. Kommer gå en del till fjälls osv med familjen. Där jag bor är det halvtaskigt med snö periodvis. Man får lasta och åka dit snön finns. Så det kommer inte bli åka av jätte mycket hemma om kring. Pålitligheten är A och O.