Terrängkörningslagen ska utredas

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Tror inte att miljöpartiet kommer finnas med i någon regering alls efter nästa val. Dom fick chansen att sitta med makten och har bara gjort bort sig hela tiden
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Problemet är ju som jag ser det inte lagen. Utan hur den efterlevs.
Den är ju rätt klar i att man får köra så länga man inte förstör något i princip.

Problemet möjligtvis är ju tolkningen av "om man kan vara säker på att marken inte tar skada" något som kanske gör det lite bökigare, främst för jordbruk då.
Enligt mig ska det mycket till att förstöra en åker om det finns bra med snö. Klart att bränner du runt på nån dm snö så kan då både fräsa upp åkern och få den beryktade isbrännan (som jag faktiskt aldrig själv sett). Men med 1m snö så ska det mycket till.

Efter att ha fått se vad det står för texter i skoterboken nu för tiden så blev jag en aning förvånad.
 

Attachments

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Trist när miljömupparna får ha ett finger med i spelet.

Ja, jag måste nog säga att det som står i boken var det dummaste jag läst på länge.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Utred atv trafiken som samerna bedriver i fjällen under sommaren istället, där är det katastrof
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Kollegans sambo tog kortet i helgen, så det där är från boken hon hade då.
Tänk er om texten varit det omvända...
Det är tillräckligt diskriminerande ändå.
Jag har åkt mycket med samer i fjällen på deras marker. Det stämmer att på rena transporter så är det bara ett spår. Men sen om det spåret går över områden med barmark kvittar.

Största boven i fjällen är ändå alla fyrhjulingar och helikoptrar. Jag kan inte ens inbilla mig hur mycket en helikopter som pressas på låg höjd och i tvära kurvor spottar ur sig.

Lyckligtvis är ändå inte alla samer lika.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Lyckligtvis är ändå inte alla samer lika.
Det är ju det som är grejen. Man kan inte i ett utbildningsmaterial säga att personer från ett visst ursprung beter sig på ett visst vis.
Förhållanden och uppfostran kan göra skillnad i hur du beter dig. Vart din Farfars Farfar var född, not so much.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Otroligt tråkigt om det blir som i norge och finland med körningen nu när både kvinnor och män över hela landet börjat med skoterkörning som hobby.
Jag vill också hävda att påverkan på naturen sålänge man håller sig borta från kalhyggen och åkrar är minimal.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Börjar dem röra i våra friheter till skoterkörning så röstar jag för en mur strax söder om Sundsvall som skiljer Nord och Syd tydligt så folket får bestämma själva hur de vill leva sina liv utan miljöextremister i Rosenbad.
Nu får det vara slut med inskränkningar på friheten och självbestämmanderätten.

Som nämns i tråden, lagen är redan tillräcklig och 99.99 % av skoteråkare från landsdel Nord visar tillräckligt god respekt och hänsyn (I folkmund närmare bekant som bondförnuft!) i sin frihetsutövning - skoteråkning.
Skogsdjuren av olika slag gör betydligt större åverkan!!!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Det är nu som Nationella Snöskoterrådets hårda arbete att stoppa den fria åkningen börjar att ge resultat. Rådet där i princip ingen av rådsmedlemmarna agerar med styrka för att värna om snöskoteråkarnas intressen, inte ens SSCO eller SNOFED gör någonting för att bromsa den förbudsiver som alla de andra i rådet stenhårt jobbar för att uppnå.

Sedan så har vi den minoritet av felnavlade skoteråkare som skiter i alla varningssignaler om konsekvenserna av trimpipor, körning i förbudsområden, idiotgasningar genom skogsplanteringar och över jordbruksmark... Man kan nog lugnt lasta dem för att den här utredningen om terrängkörningslagen kommer nu.

Jag håller definitivt med tidigare inlägg om att fyrhjulingar är ett mycket större problem, men inte bara i fjällvärlden, utan i hela Sverige. De kör sönder naturen någonting för djävligt, och där måste faktiskt en förändring till.
Nu tror inte jag att förändringar i lagar och förordningar kommer att ändra någonting.
Terrängkörningslagen är riktigt tydlig och bra redan idag, men folk skiter i den. Speciellt ATV-förare, med tanke på att man i princip ALDRIG får köra sin hjuling i terrängen. Man har rätt att använda ATV vid viss yrkesutövning. Och jägare får hämta ut skjutet vilt OM MAN INTE GÖR ÅVERKAN PÅ UNDERLIGGANDE TERRÄNG, och den hjulingen som har så släta däck finns inte.

Så tyvärr så kommer ATV-förarnas förstörelse av naturen sommartid att ge åtstramningar på snöskoteråkningen vintertid... En lite dålig men tydlig liknelse på detta är att hjälmtvånget för snöskoter (terrängfordon) infördes p.g.a alla otäcka olyckor på fyrhjuling. Snöskoteråkare hade redan 80-90% hjälmbärare, så för vår del behövdes ingen lagstiftning men vi åkte med på samma sleven när myndigheterna ändå var igång. Risken är mycket stor att mera sånt kommer, fast av otrevligare karaktär.

Som sagt, terrängkörningslagen är bra och hade bara myndigheterna gjort sitt jobb och låtit ordningsmakten få åka skoter hela dagarna och fånga rötäggen som missköter sig, och att böterna för dessa varit kännbara (15-20-tusen typ) så hade inte den här utredningen varit nödvändig för skoteråkningens del.
Hade heller inte varit fel om skogsbolagen fått utse "naturpoliser" med befogenhet att beslagta nyckeln från fordon som kör på föryngringsytor eller andra känsliga områden. På samma sätt som fiskevårdsföreningar får ha fiskepoliser som får beslagta utrustningen från tjuvfiskare.

Det här kommer inte att sluta helt bra är jag rädd, så vi måste försöka att komma fram till något konkret som vi alla kan göra för att påverka den här utredningen i RÄTT RIKTNING! Jag litar inte på SNOFED och SSCO, men just nu är det bara dem som har möjlighet att utöva påtryckningar... vore bra om något mer alternativ funnes.
Kanske är valåret 2018 en möjlighet, men då måste vi komma ihåg det när vi ställer frågor till politikerna.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Tror inte att det kommer ske några enorma förändringar och begränsningar. Snarare förtydliganden av befintlig lag. En massa skattepengar på inget alls i slutändan.

Däremot tycker jag att det vad gäller snöskoter borde införas viktklasser liknande som finns på motorcykel. 16år effekt max 55kw efter tilläggsstudier när man fyllt 18 85-90kw sedan när man fyller 21 kan man ansöka om full behörighet, är man då.prickad på något vis får man förlängd väntetid till t.ex
23år.

Då får man bort en del av dem som kör på fel ställen genom att begränsa kapaciteten. För det är något av ett systemfel när en 16åring kan sätta sig på en maskin med upp mot 200 hingstar och blåsa på helt lagligt.
Så en lätt, mellan och tung klass med utbildning och prov mellan varje tror jag skulle vara vettigt.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
En fundering är ju GPS utrustning, långt ifrån alla som kör med detta och skulle alla som kör i terrängen köra med GPS med karta som förbuds områden uppdaterades i skulle problemen minska.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Känner mig inte bekant med Nationella snöskoterrådets medlemmar, vilket i.o.f visar på klyftan mellan åkare och inflytande. Vilka är dessa, kör dem ens skoter själva? Bor dem där det finns snö? Alla som bor i skoterland vet att nu när snön töar finns inte ett uns till spår av säsongen kvar. Det är precis som att det aldrig funnits någon säsong när man är ute och vandrar i normalt förekommande skoter-marker.

Jag brukar då och då prata med skogsägare om just skoteråkning och hur de upplevt påverkan på Skogsbruket. Det är i regel en axelryckning, ett kort mumlande om att det körs men snabbt konstaterat att det inte är något problem. Alla som är bekant med skogslandet vet hur exempelvis en skördare eller annat arbetsfordon sommartid gör betydligt synligare och märkbara skador på naturen, som också består under lååång tid. Samma gäller djuren i skogen, men det är ju trots allt ganska naturligt :)

Samma fast omvänt gäller 99.99 % av skoteråkarna. Många åker gärna friåkning då upplevelsen av att upptäcka och ibland testa gränser (på vad som är möjligt eller inte) lockar. Samtidigt är dessa 99.99 % också medveten om hur hinder under snön är just Hinder!!!
Finns det ens ett faktiskt exempel på när åkare medvetet åkt runt och siktat på träd, stenar och annan fauna som kan vara aktuellt i sammanhanget? Verkligen siktar, inte misstag. Är det många förare som står och gräver sönder myrar för att de älskar att köra fast i sumpvatten? Knappast....
Jag har själv suttit fast i sumpvatten (misstag) och jag vill för allt i världen inte göra samma misstag igen. Kampen om att få loss maskinen tog en hel dag, 24 liter dricksvatten och muskelvärk som höll sig kvar i ett sekel!!!

Nej, jag vill veta VARFÖR man tycks vilja inskränka på denna frihet.
Ärlig talat märker jag en drastisk minskning av trimpipor bara på utvecklingen de senaste 5 åren. Maskinerna idag är så högpresterande att det inte lockar på samma sätt som förr. Sen har vi tack och lov längre garantier och liknade som gör att modifierat känns mindre lockande. Också är kännedomen bland åkare större nu än förr och en trimpipa är inte välkommet på samma sätt längre. Sen att det finns byggen som människor pysslar med som hobby och liknande har jag inget problem med. Dessa är så otroligt få i sammanhanget att det knappast kan vara störande, och om det nu är störande så är min starkaste rekommendation att skyndsamt söka professionell hjälp för sin bitterhet...

Ska vi dra igång en omröstning på hur vi ser på saken om en utredning?
Förslag på titel och frågeställning till omröstningen mottages glatt!

Kanske kan det utgöra underlag för kommande diskussion med tillhörande "utredning"....
 

zappo

Ny medlem
24 apr 2018
2
0
1
69
Gnarp
Hej,
Som du ser på bilderna så blir det skador och förstörda plantor, när man friåker skoter och råkar komma ut på
en skogsplantering.

MVH

Zappo
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Hej,
Som du ser på bilderna så blir det skador och förstörda plantor, när man friåker skoter och råkar komma ut på
en skogsplantering.

MVH

Zappo
Håller med dig. Idioterna som kör på nyplanteringar förstör väldigt mycket. Blir väldigt irriterad varje gång man ser massa spår över hyggen, hamnar man vid ett hygge så kan man lugnt ta och köra längst skogskanten för att ta sig därifrån. Dom som kör och leker på hyggen förstör inte bara för skogsägarna utan även för skoterförarna som sköter sig vilket nu är en högst trolig orsak till att terrängkörningslagen ska utredas..
 
Reactions: speedo_4 och mas