tävlingar med nytro

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
En vinst? Johan vann hela sm kval serien!
Men s***t samma, i din värld så kommer Yamaha ändå vara kassa, även om dom vinner allt!
vinner yamma allt som går att vinna eller om dom vinner när det väl gäller som en SM eller VM final.

då kan jag börja säga att det är en skoter att satsa på inte före.
 

Bulten

Välkänd medlem
24 mar 2007
108
0
6
Morjärv
www.bultensfoto.se
ska bli ruskigt roligt att se mattias kjellin på en nytro :D vi får hoppas att hans nytro kommer att hålla bättre än ski-doon :D och att hans axel är i topp trim :D ska även bli roligt att se johan eriksson i crossen och mattias "råttan" lönn i backe :D jag tycker de är väldigt possitivt att yamaha kommer in i skotercross bilden igen.

Mvh//Rickard "Bulten" Johansson
www.bultensfoto.pixbox.se
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jo jag måste säga att jag hoppas det blir bättre år för yamma iår på bana.
roligt med nya förare för yamma.
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
det ni snackar om att nytron inte har en chans i PRO open är nog inte sant ja man får trimma skotrarna men då får man ju trimma nytron ochså och då blir det samma resultat igen Yaman vinner spela roll om den väger 300 kg. sen så går det rykten om en Nytro med nya apex motorn som då ochså ska ha 165 hl standard vet inte om det är sant men har stått det på många ställen får väll se i februari.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
är det någon som kan förklara för mig varför en skoter med 1049cc får åka i stock 600 ?

alla snackar om att den går så bra på tävling och allt men den har ju även 450cc mer.
har inte riktigt förstått det.
En tråd som spårade ur direkt, illa.
Varför en skoter på över en liter kör i 600-klassen kan ingen förklara.
Yamaha tar ut 128 hk ur R6 (600cc båge) så det är inte där det hänger. Lite mer kubik kan dom ju få ha med nästan dubbelt så mycket är riktigt illa.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En tråd som spårade ur direkt, illa.
Varför en skoter på över en liter kör i 600-klassen kan ingen förklara.
Det är ju förklarat. Flera gånger till och med.

Yamaha tar ut 128 hk ur R6 (600cc båge) så det är inte där det hänger. Lite mer kubik kan dom ju få ha med nästan dubbelt så mycket är riktigt illa.
Det är enligt reglerna och de i sin tur utgår ungefär från de teoretiska förutsättningarna. Rotax tar upplysningsvis ut dryga 90 hk ur 250cc tvåtaktare. Men det har lika lite med detta att göra som R6.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det intressanta är ju att det för fyra år sedan inte var någon som trodde att fyrtaktarna någonsin skulle ha på en crossbana att göra... om tre-fyra år är tvåtaktarna utkonkurrerade skulle jag tro. Talat i absoluta varvtider.

Frågan är vad man kommer att skylla på då?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det är ju förklarat. Flera gånger till och med.
Det är enligt reglerna och de i sin tur utgår ungefär från de teoretiska förutsättningarna. Rotax tar upplysningsvis ut dryga 90 hk ur 250cc tvåtaktare. Men det har lika lite med detta att göra som R6.

Man kan inte utgå från från teoretiska förutsättningar, däremot från verkligheten. Nog kan du väl hålla med om att det är underligt?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tycker inte alls att det är underligt. Skulle turbo och icketurbo tävla i samma klass?

Att man utgår från de teoretiska förutsättningarna är ju självklart eftersom utveckling är tillåten. På så sätt blir skotrarna bättre och bättre och konkurrensen hårdnar vilket alla tjänar på.

Annars är det ju entypsklass och i princip ingen utveckling sker.
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Skulle vara roligt att se vad som händer ifall Arctic, Ski-doo, Lynx och Polaris också skulle hinka in 4-t motorer i sina maskiner och kasta ut de på racebanorna...

Yamaha är inte snabbast och bäst på alla sätt, men det ingen är som slår de på fingrarna när det gäller att bygga bra snöskotrar med 4-t motorer.
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Självklart ska väl en nytro få ställa upp i pro stock? Dom mäter ju hästar per kilo. Som alla redan vet är ju 4 taktare snäppet tyngre, tyngre att jobba med i kurvor också för den delen. Jag tycker det är jävligt bra av svemo att göra så. Eftersom det lockar mer 4 taktare till banan, å att det verkligen går att köra bana med dem. Folk börjar bli less att ständigt se brp på banorna nu. Varför inte döpa om skotercross.en i sådana fall till Brp race? Nu tycker jag det är riktigt roligt att det går bra för arctic också, nu när Viktor stenman knep första platsen på arctic cat cup osv. Roligt att se andra märken i topp också. Sen har jag ett svar till J.Nilsson varför skidoo klankar ner på yamaha hela tiden. Det är därför på andra sidan pölen råder ett tyst förtryck mot japanerna.. "låt nu inte yamahan komma fram, tryck den av banan så fort du bara kan." Detta beror dels på rädslan att japanerna ska ta över i usa också. Hur var det t.ex med bilindustrin i usa tidigare? Sen kom japanerna med i spelet och totalt konkurrerade ut de feta jänkarna. Visst jag tycker skidoo gör fina maskiner, men för h*vete var inte så negativa direkt det kommer in något nytt märke i spelet!!!!!

Sluta vara så märkesfientliga!
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
PRO open är ju mycket hårdare än PRO stock..

Dom bästa tävlar ju i PRO open, men vi kommer ju få se på olika stadioncross tävlingar i år hur det går för 300kgs Yamahan när han får tävla mot alla andra skotrar.

btw, Johans Yamaha är _INTE_ orginal!
vadå inte orginal? Tror du han har trimmat den eller?
Nytron är väl bland dem mest racefärdiga std maskinerna som säljs
idag. Plus att det är en 4 taktare, som ses som en
gubbtouring i många ögon!
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
I dagens tävling så han mest bedrövad ut när han krängde runt med Nytron på banan.
Till och från depån såg det ut att fungera fullgott, men på banan verkade han inte alls vilja vara med skotern.
 

mackan#188

Medlem
16 jan 2008
14
0
1
Östersund
PRO open är ju mycket hårdare än PRO stock..

Dom bästa tävlar ju i PRO open, men vi kommer ju få se på olika stadioncross tävlingar i år hur det går för 300kgs Yamahan när han får tävla mot alla andra skotrar.

btw, Johans Yamaha är _INTE_ orginal!
hur fan vet du att hans nytro inte är orginal??:S har du pratat me han el hans mekaniker eller kollat på hans skoter under huven??? om du inte gjort det ska du fan inte snacka heller!
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
hur fan vet du att hans nytro inte är orginal??:S har du pratat me han el hans mekaniker eller kollat på hans skoter under huven??? om du inte gjort det ska du fan inte snacka heller!
skotern är INTE helt orginal det behövs inte många indianer i kanoten för att förstå det.
visst det är små saker men små saker gör ändå att maskinen INTE är orginal.
 

mackan#188

Medlem
16 jan 2008
14
0
1
Östersund
skotern är INTE helt orginal det behövs inte många indianer i kanoten för att förstå det.
visst det är små saker men små saker gör ändå att maskinen INTE är orginal.
Näe men jag känner folk som har pratat me han och hans mekaniker och sett skotern nerplockad dan innan ACC och den var helt orginal då. Ända som gjort är dämpare, matta, drivhjul.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Näe men jag känner folk som har pratat me han och hans mekaniker och sett skotern nerplockad dan innan ACC och den var helt orginal då. Ända som gjort är dämpare, matta, drivhjul.
Är den original då? Om jag sätter på sjuttontumsfälgar, diffbroms och byter dämpare på en volvo 142 är den då original?