tävlingar med nytro

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ju större klass desto mindre chans att man tar sig till final pga att i kvalen kan allt hända ,är klassen liten kan du ju faktiskt komma till final även om du bryter ett heat

jaha en renodlad märkes klass då eller,vem ska betala arangörerna att göra det klubbarna skälva eller branchen (en tävling är inte gratis att genomföra),och vilka dagar under vinterhalvåret ska man klämma in det på ,läs igenom race kalendern det finns bara ett begränsat antal dagar att köra på tyvärr.

men du kanske menar sm i skidoo ,sm i yamaha etc:argh:

det skulle definitivt döda skotersporten o utveklingen
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
yamaha_nisse : ja vad har snabba varvtider med konkurens att göra ?
jag klankar inte ner på nytro jag säger bara att den inte har nått på banan att göra men och utanför banan verkar den helt klart vara klockren.

Ja, vad har det med det att göra?
Det är ju en som kan vara "underbarn" ligga 3-4sek före i varje tävling medan resten kämpar som satan över resten av platserna.
Tänk sörenstam på hennes storhets tid, hon låg avsevärt före sin konkurenter, men bara för det så var ju konkuransen stenhård även om hon var överlägsen.:)
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
BowmorE: Skriver att han kollat på SM-kval tävlingen i Kiruna.

Här menar han att värstaklassen är PRO Open.
Men jag vill mena att värsta klassen är PRO Stock.

I Pro Stock vinner Emil Johansson med snabbaste varvtiden på 1,39 minuter. Tvåan Jocke Strandberg åkter 1,5 sekunder saktare är bästa Pro Open förare.
Men skillnaden ligger längre ner i resultatlistan. 3:e till 12:e plats där skiljer BARA 4 sekunder i bästa varvtider.

I Pro Open vinner Hannu Toppola Med snabbaste varv på 1.36.2
Medan tvåan Emil Öhman åkt som snabbast på 1.36.0
Trean och Fyran har en snabbaste tid som är (3) tre sekunder långsammare. (På deras snabbaste varv.)

5:an - 10:an har en tidsdifferans på FYRA - ÅTTA sekunder sämre. Bästa varvtid.

Med andra ord, skulle PRO Stock förarna placerat sig 6:a till 13:e plats i PRO Open.

Men skillnaden är mycket liten mellan 16:e plats och 45:e plats. Det skiljer bara några 10 - talet sekunder mellan dessa förare.
I Pro Open skiljer det mer än 30 sekunder PER VARV mellan bästa och sämsta föraren. som parkerar på en 29:e plats. PRO Stock har ett startande antal på det dubbla. I varje tävling.
Det är tuff konkurrens...................


Vilken klass är då tuffare att medverka i.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Har sett nytro på banan, ständigt sist. Såg ut som om förarna inte ville trycka fullt, inför hoppen så släppte dem gasen och i kurvorna vete tusan vad dem sysslade med:hmmmm: Man har ju läst om Eriksson om hur han körde så bra med nytron och man hoppades ju att äntligen skulle yamaha visa vars skåpet skall stå. Men vilken besvikelse man fick..... Hoppas verkligen de var förarna de berodde på och inte skotern för nytron verkar vara en fullträff annars från Yamaha :D
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
BowmorE: Skriver att han kollat på SM-kval tävlingen i Kiruna.

Här menar han att värstaklassen är PRO Open.
Men jag vill mena att värsta klassen är PRO Stock.

I Pro Stock vinner Emil Johansson med snabbaste varvtiden på 1,39 minuter. Tvåan Jocke Strandberg åkter 1,5 sekunder saktare är bästa Pro Open förare.
Men skillnaden ligger längre ner i resultatlistan. 3:e till 12:e plats där skiljer BARA 4 sekunder i bästa varvtider.

I Pro Open vinner Hannu Toppola Med snabbaste varv på 1.36.2
Medan tvåan Emil Öhman åkt som snabbast på 1.36.0
Trean och Fyran har en snabbaste tid som är (3) tre sekunder långsammare. (På deras snabbaste varv.)

5:an - 10:an har en tidsdifferans på FYRA - ÅTTA sekunder sämre. Bästa varvtid.

Med andra ord, skulle PRO Stock förarna placerat sig 6:a till 13:e plats i PRO Open.

Men skillnaden är mycket liten mellan 16:e plats och 45:e plats. Det skiljer bara några 10 - talet sekunder mellan dessa förare.
I Pro Open skiljer det mer än 30 sekunder PER VARV mellan bästa och sämsta föraren. som parkerar på en 29:e plats. PRO Stock har ett startande antal på det dubbla. I varje tävling.
Det är tuff konkurrens...................


Vilken klass är då tuffare att medverka i.
det var så insikts fullt skrivet så jag tror nästan vi känner varandra ,vi tänker då lika i denna fråga..
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Var på hillclimb o Skellefteå igår dock annan typ av tävling men nytron vart tyvärr efter en del. Men hyffsat grymt ljud iaf
Vilken tävling var du på?
nytron gick vassare än pro600an
sen har det ju inte bara med maskinen att göra eller hur?
 

monk

Ny medlem
9 feb 2008
2
0
1
men snälla ni! hur kan man på fullt allvar mena att nytron har misslyckas på banan? nytro med förare har hittils i år seger i stora tävlinga som articcatcup och finländska crosstävlingen i rovaniemi. johan ericsson placerade sig på en fjärde plac tror jag i norge. du har flera topplaceringar i staterna samt kanonresultat av både mattias lönn och göthesson i backe. har dessutom en rad riktigt fina placeringar med mindre kända förare. lägg därtill att nytro och yamaha är ganska kraftigt underrepresenterade!

har väl sällan läst så mycke bs och påhitt på ett forum.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
men snälla ni! hur kan man på fullt allvar mena att nytron har misslyckas på banan? nytro med förare har hittils i år seger i stora tävlinga som articcatcup och finländska crosstävlingen i rovaniemi. johan ericsson placerade sig på en fjärde plac tror jag i norge. du har flera topplaceringar i staterna samt kanonresultat av både mattias lönn och göthesson i backe. har dessutom en rad riktigt fina placeringar med mindre kända förare. lägg därtill att nytro och yamaha är ganska kraftigt underrepresenterade!

har väl sällan läst så mycke bs och påhitt på ett forum.
WORD:beer:
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Monk Håller helt med! Det har gått grymt bra för Nytron...

Sen är det ju så att Nytron i pro Stock är som alla vet STOCK!!! Dämpare, matta, skidor å variatorgrejjer är inte std men annars är det ju en maskin vem som helst köper över disk!!!

Alla andra märken har en RACE maskin, lättad och förstärkt med en helt annan motor än det du kan köpa över disk (ca 130hk jämfört med de 120-125hk på produktionsmaskinerna)! Att påstå att nån av dessa är mer standard än Nytron på banan är ju en rent svammel! Dom har dessutom åxå andra dämpare, matta, skidor och variatorgrejjer på sina maskiner.. Alltså vill man tävla i Pro Stock och inte får tag i nån av dessa racemaskiner så är man genast ganska långt efter...

Ska sägas att Lynx hade REn och Skidoo hade XRSen ifjol som i princip var raceklar men i år är det ingen som har en racereplica... (RRen räknas inte för den har ju 10hk mindre än racepolarisen plus en del andra grejjer som skiljer)
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
j. nilsson/ haha, jag fattar inte... varför ska skidoo ägarna racka ner så mkt på yamaha hela tiden?..

Jag äger en ski doo och jag hatar YAMAHA!:aetsch:hehe
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Yamaha är bäst inse det:)
johan pissade på dom andra på arctic cat cup.. det säger väl en del om både nytron och föraren..
Och jag tror fortfarande det är svårare att vinna i stock.. för kolla bara på antalet anmälda.. det är sjukt mycket mer anmälda i stock..

:bootyshake:
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Nytron gick ju sjukt bra i USA där ett tag med rätt förare, det är en enormt trevlig skoter och den är i mina ögon precis lika vass som dem andra. Men nytron är enormt startsnabb faktiskt, mycket vass i starten :D
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vet inte om jag håller med att Yamha är bäst på cross :) Dom blir bättre. Men det finns bara en som kan det här med rejäl fjädring. LYNX men Yamaha kanske närmare sig med Nytro RTX SE.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Yamaha är bäst inse det:)
johan pissade på dom andra på arctic cat cup.. det säger väl en del om både nytron och föraren..
Och jag tror fortfarande det är svårare att vinna i stock.. för kolla bara på antalet anmälda.. det är sjukt mycket mer anmälda i stock..

:bootyshake:
då har jag fått klarhet det är lättare att vinna formel 1 än att vinna ett folkrace, det är ju trotts allt mer anmälda i folkracet.
men kom igen vakna.!!!!

tillbaka till nytron.
jag bryr mig inte om nytron är bra eller bäst "där borta" utan jag vill veta vad den är på svenska banor och inget annat.
och vad jag tycker har den inte prestera så bra.
visst en vinst men vad gör det på det stora hela?
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Det är väl positivt om nu Yamaha börjar vinna lite. Nu måste ju Arctic ,Lynx, Polaris och Skidoo utveckla nya snabbare och bättre maskiner med konstruktioner som sedan hamnar i konsumentmaskiner. Jag ser utveckling som nå't bra för mig, men det gäller att kunna glädjas med konkurrenterna för att just mitt märke ska motiveras att bli ännu bättre. OK visst svider det när ens märke inte alltid vinner men den sanne vinnaren är den som kan ta en förlust bättre än den vinnare som pekar finger åt tvåan, tänk på det.