tävlingar med nytro

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
är det någon som kan förklara för mig varför en skoter med 1049cc får åka i stock 600 ?

alla snackar om att den går så bra på tävling och allt men den har ju även 450cc mer.
har inte riktigt förstått det.
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Om man ser på SVEMO´s reglemente för MX.
Så förstår man logiken direkt.
250cc 2-takt kör i samma klass som 500cc 4-takt.

Samma gäller i Roadracing och andra tävlingsformer där man använder både 2-takt och 4-takt.

2-taktaren är dubbelt så effektiv att leverera HK i toppregistret
i jämförelse med en 4-taktare, sett ur kubik / hk förhållanden.
UTAN överladdning.
4-taktaren har dock mycket bättre lågvarvs effekt och vinner acc-tester därmed.
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Tycker att det är töntigt av Johan Ericsson att köra i PRO stock när han som är sponsrad av mer företag än vad vissa andra har hästkrafter i sin skoter..

Han har minst 5 gånger så stor budjet som dom andra PRO stock åkarna..

Tycker att han borde byta till PRO open så han kan få lite spö av några 2-taktare:)
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
PRO Stock är precis som PRO Open en klass för PROFFS.
Det är därför man döpt klassen till PRO.
För det finns väl ingen som ens i sin vildaste fantasi skulle kunna drömma om att PRO stod för nybörjare eller gröngöling.

Johan Eriksson´s budget har jag ingen aning om. Men den motsvarar säkerligen namnet i klassen. PRO Stock.
Dom andra Proffsen i klassen måste ju också ha ett rejält välfylld sponsor konto. Annars är man ju i fel klass.

Men nu drar det iväg och blir offtopic.

Att Johan Eriksson skulle gå upp i PRO Open för att få styrk av 2-taktare.
Ja, tyvärr så måste det till ordentligt trimmade 2-taktare för att spöa en stackars original kvalitetsprodukt från Japan.
Men det är synd om Johan Eriksson som måste bli så gammal innan han får nog förstånd och byta från dom där amerikanska sk(r)oter märkena.

LEVE 4-TAKT och YAMAHA (själv kör jag 2-takt Yamaha från 1995) Men jag vill upp på en 4-taktare igen....
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
PRO open är ju mycket hårdare än PRO stock..

Dom bästa tävlar ju i PRO open, men vi kommer ju få se på olika stadioncross tävlingar i år hur det går för 300kgs Yamahan när han får tävla mot alla andra skotrar.

btw, Johans Yamaha är _INTE_ orginal!
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
vet inte hur det är med er men jag tycker att det är mer positivt för nytron och yamaha om den går bra i pro stock än open pga att den skotern i stock är ju mera lik den jag köper än open maskinerna??? eller tänker jag fel?:confused:
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Beror ju på, nytron skulle inte ha en chans mot PRO open skotrarna men han klarar sig bra i PRO stock vilket är bra reklam för Yamaha...

Yamaha har ju också köpt Johan Ericsson för en ***** massa pengar av polaris.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
johan eriksson har deffinitivt förtjänat de sponsorer han har .

stock klassen är nog den tuffaste att vinna nu pga alla otroligt bra förare som huserar där ,i open hade han förfogat över 165 hk nu antar jag att det är 138 i stock.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
va och kollade idag på en tävling som gick i kiruna.
och jag kan då säga dig att Nytro och phazer hade inget överhuvetaget på banan att göra.
nytron låg alltid bland dom 3sista. dom drog inte ens ifrån i starten som alla snackar om.
sen att stock klassen är den tuffaste tror jag inte en sekund på.
kolla på varvtiderna bara finns ingen stock som hade dom 5 snabbaste tiderna alla var från PRO.

tuffaste och lätt bästa är ju PRO säger man att stock klassen är tuffast att vinna? nja det tror jag inte på och tror inte många som ser skotercross säger så
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Var på hillclimb o Skellefteå igår dock annan typ av tävling men nytron vart tyvärr efter en del. Men hyffsat grymt ljud iaf :)
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
va och kollade idag på en tävling som gick i kiruna.
och jag kan då säga dig att Nytro och phazer hade inget överhuvetaget på banan att göra.
nytron låg alltid bland dom 3sista. dom drog inte ens ifrån i starten som alla snackar om.
sen att stock klassen är den tuffaste tror jag inte en sekund på.
kolla på varvtiderna bara finns ingen stock som hade dom 5 snabbaste tiderna alla var från PRO.

tuffaste och lätt bästa är ju PRO säger man att stock klassen är tuffast att vinna? nja det tror jag inte på och tror inte många som ser skotercross säger så
Lyssna på han som vet något era blinda Yamaha älskare.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
sen att stock klassen är den tuffaste tror jag inte en sekund på.
kolla på varvtiderna bara finns ingen stock som hade dom 5 snabbaste tiderna alla var från PRO.
Vad har snabba tider med konkurrensen på banan att göra?
Maskinerna är ju slöare, men kanske konkurrensen hårdare..;)

Säger inte att nytron är bästa crosskotern etc. vilket jag inte tycker, IQn är fortfarande min favvo runt banorna.
Men tycker man inte ska smutskasta bara för att yamma vill ta upp sattsningen lite hårdare igen.. Är väl bara kul med mer fabrikat runt banan?
Eller kanske bara jag som tycker det =/

//Rasmus
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
haha, jag fattar inte... varför ska skidoo ägarna racka ner så mkt på yamaha hela tiden?..

finns det nån som helst anledning egentligen?.. det går väl som det går, oavsett hur mkt olyckskorparna kraxar.

var och en har valt sin skoter utifrån budget, intresse, individuella val och användningsområde.

det är väl ingen ide att snacka skit om nåt märke, för alla går väl mer eller mindre bra på banan annars hade dom inte kört i den klassen.

bra att yama satsar, bättre än att stå brevid och göra tv reklam istället.

var glad att dom satsar, annars hade sporten tappat sponsorer, åskådare, förare och i slutändan kvalitet, mångfald är det som är viktigt.

sen vem som vinner, det kan man juh hejja på och tycka att vissa saker är mer eller mindre bra... men att stå och hacka på samma saker hela tiden det hjälper juh inte forum nivån direkt.

dessutom har jag alltid haft skidoo, sålde min rev så sent som för 1.5 månad sen, en kanonskoter, men yamaha är inte kattskit det heller kan jag lova... och vad gäller nytron så får väl den som lever se hur det utvecklar sig både på banan och vanliga marknaden till nästa år.

trevlig helg.
 
Last edited:

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
va och kollade idag på en tävling som gick i kiruna.
och jag kan då säga dig att Nytro och phazer hade inget överhuvetaget på banan att göra.
nytron låg alltid bland dom 3sista. dom drog inte ens ifrån i starten som alla snackar om.
sen att stock klassen är den tuffaste tror jag inte en sekund på.
kolla på varvtiderna bara finns ingen stock som hade dom 5 snabbaste tiderna alla var från PRO.

tuffaste och lätt bästa är ju PRO säger man att stock klassen är tuffast att vinna? nja det tror jag inte på och tror inte många som ser skotercross säger så
hur stort är starfältet i PRO stock vs PRO open :confused:
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
pro stock är ju större men det varierar ju klassen på åkarna ganska rejält.
pro open är helt klart hårdare fast mindre folk.

yamaha_nisse : ja vad har snabba varvtider med konkurens att göra ?
jag klankar inte ner på nytro jag säger bara att den inte har nått på banan att göra men och utanför banan verkar den helt klart vara klockren.

700DeepSnowSpecial : ja det finns folk som bara vill se samma märke på banan jag tycker det är kul om alla hade haft ungefär samma tider hade det varit roligt men när ett märke eller 2 ligger 3-10sekunder efter i varja tävling så är det inte så kul.
det drar bara ner allt det spännande på tävlingen.
därför vill folk se samma märken som kör "lika" fort.