Svartnäs/Ryssjön

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag satt i ett möte så länge idag så jag hann inte dit. Ska visst komma en skaplig snödämp i våra trakter imogon. SMHI lovar 28-30mm imorgon, sedan fortsatt snöfall ända fram till tisdag. Så jag avvaktar med att kolla nu, ev. åker jag ock kollar mitten nästa vecka.
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Jag satt i ett möte så länge idag så jag hann inte dit. Ska visst komma en skaplig snödämp i våra trakter imogon. SMHI lovar 28-30mm imorgon, sedan fortsatt snöfall ända fram till tisdag. Så jag avvaktar med att kolla nu, ev. åker jag ock kollar mitten nästa vecka.
Ja ska snöa och blåsa ordentligt, uppemot 20 m/s! Åkte mellan Bollnäs och Falun på nyårsdagen och på höjderna där var det nog minst 1,5 dm medans det var nästintill bart i övrigt.. Borde vara nå liknande i Ryssjön.
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Det är uppemot 50cm på sina ställen men det är bara puder.

Vi i Linghedsskoterklubb kommer att försöka hinna trampa lederna nästa helg.
Ni som kommer hit och och åker nästa helg och som inte är medlemmar får gärna stödja klubben och köpa ledmärke för 100kr för hela säsongen. Kommer att vara representanter vid skoterparkering mellan Vintjärn och Ryssjön på lördag och söndag morgon som säljer dessa.
 

Power82

Välkänd medlem
6 feb 2014
146
0
16
Solna
Vi kommer troligtvis ett gäng på söndag och jag betalar gärna för mig det är kubben värd
Uppdatera gärna senaste läget innan helgen ni som är i trakterna.
 

Power82

Välkänd medlem
6 feb 2014
146
0
16
Solna
Åk förbi crossbanan ca 5-10 min så finns det parkeringsfickor (om du koller från ockelbo)
Och leden ska vara 100-200m ifrån
Skriv gärna hur snöläget är för vi ska upp på söndag
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ca 40 cm några meter in i skogen. Åkte förbi med bil idag och stannade till mellan Ryssjön och Svartnäs då jag behövde "måla snön gul". Temp runt +-0 och det såg ut som lite tungt före för de skotrar jag såg från bilen.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Tänkte åka upp imorgon! Någon som vet vart man ska parkera och vart man ska åka? :)
Du som kommer från Falun passerar Vintjärn, några km efter byn finns det på vänster sida en stor upplogad parkering med direkt anslutning till led. STOOOR skylt några hundra meter innan som talar om att det är skoterparkering.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Efter att ha läst denna tråd bestämde jag mig igår kväll för att prova Svartnäs idag då det inte är så långt från Borlänge. Väl där bjöds det på finfin ledåkning och med mina mått helt ok snötillgång. Det höll dock på att sluta illa då jag var ensam, med ny skoter, på ny plats. Fram till lunch var det bara skoj och bus men på väg tillbaka körde jag fel i någon korsning och åkte vilse. Det blev en rejäl omväg innan jag visste var jag var igen och då insåg jag att jag hade alldeles för lite soppa kvar. Med x km eller ca 20 minuters promenad kvar till bilen dog skotern, soppatorsk (drygt 5 mil på full tank 32 liter!!!!). Som tur var hade jag en dunk i bilen men 20 min till bilen blev ungefär 35 min uppför tillbaka till skotern. Rejält svettig och trött tog jag mig hem och nu står skotern hemma i garaget igen. Det blir garanterat fler Svartnäsbesök, men inte ensam och inte utan extradunk bakpå.
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Efter att ha läst denna tråd bestämde jag mig igår kväll för att prova Svartnäs idag då det inte är så långt från Borlänge. Väl där bjöds det på finfin ledåkning och med mina mått helt ok snötillgång. Det höll dock på att sluta illa då jag var ensam, med ny skoter, på ny plats. Fram till lunch var det bara skoj och bus men på väg tillbaka körde jag fel i någon korsning och åkte vilse. Det blev en rejäl omväg innan jag visste var jag var igen och då insåg jag att jag hade alldeles för lite soppa kvar. Med x km eller ca 20 minuters promenad kvar till bilen dog skotern, soppatorsk (drygt 5 mil på full tank 32 liter!!!!). Som tur var hade jag en dunk i bilen men 20 min till bilen blev ungefär 35 min uppför tillbaka till skotern. Rejält svettig och trött tog jag mig hem och nu står skotern hemma i garaget igen. Det blir garanterat fler Svartnäsbesök, men inte ensam och inte utan extradunk bakpå.
Hade du helsvarta kläder? Du var inte vilse redan då vi med tre ski-doo åkte om dig då du stod i korset vid Gryfsen?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja usch för att åka vilse och speciellt när det börjar eka i tanken. Varit riktigt nära soppatorsk jag också, men genom något slags under tagit mig tillbaks på ångorna i tanken. Reservdunk med sig på skotern är inte helt fel.
Men hallå, har du en V8 a i skotern. Ca 5 mil ledåkning på 32 liter. Det är ju över 6 l/milen det.

Du vet väl att du kan ladda ner en preliminär ledkarta här: http://linghedsskoterklubb.se/Leder.html Och riktig ledkarta + ledbevis kan du köpa på Gulf i Enviken. (Gamla Shell).
Kör sedan förbi Envikens kyrka, genom Enviksbyn och Linghed fram till Böle där du svänger vänster och hamnar då på Svartnäsvägen.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Helsvart hade jag nog idag när jag tänker efter, nya kläder är beställda. Nä, när ni passerade stod jag bara och läste på skyltarna och velade vart jag skulle. Hade jag varit vilse hade jag stoppat er och frågat. Det verkar inte ha varit många ute idag, såg enbart er samt ett gäng Yamahaåkare. Vid 14-tiden var det tomt på parkeringen när jag kom gående för att hämta dunken.