Svårtstartad RX-1

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Tjena. Köpte mig en RX1 billigt häromdagen, lite grisen i säcken. Saken är den att den är väldigt väldigt svårstartad, får stå i säkert 20 minuter innan den smäller igång.
Däremot så går den som en klocka när den väl startat och startar direkt då man vrider på nyckeln efteråt.

Har hållit på och undersökt lite ikväll men inte blivit så mycket klokare. Satt in nytt batteri, bytt stift och har klockren gnista på alla, plockat isär och rengjort förgasarna, blåst ur munstycken, undersökt membran osv.
Fortfarande samma sak.

Dock tycker jag den verkar mata fram dåligt med bränsle då efter dagens 15-20 minuter av provstarter fortfarande hade endast lite lätt fuktiga stift.
Plockade bort en bränsleslang från pumpen och körde på starten och verkade väldigt vekt tryck tycker jag.

Någon som har någon koll på vad det ska vara för bränsletryck i dessa? Eller någon som har några andra ideer? Tacksam för hjälp.
 
Last edited:

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
kanske taskiga pumpmembran eller skitigt filter i tanken. kolla så inte ventilations slangen till tanken är tät.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Är det lika magert tryck från båda pumparna?
Sitter vakuumslangen fast ordentligt både i pumparna och i insugen?

Är den helt stendöd tills den tänder eller håller den på och halvtänder tills den dunkar igång?
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Tanken verkar inte vara tät iallfall. Jo provar med choke, fullgas och allt möjligt, men verkar inte trycka fram soppan ordentligt, tog upp stiften en gång till efter ännu ett startförsök och dom var inte alls fuktiga som jag skrev utan helt torra, men small igång till slut.
Pumpat ur all gammalt bränsle och hällt i nytt.
Jajemän båda pumparna pumpar lika dåligt, den undre lite sämre till och med.
vakuumslangarna sitter ordentligt.

Lite olika, ibland är den helt död men ofta är det som den halft vill tända.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, lurt. Det sitter någon form av filer i båda slangarna som går ner i tanken.
Ett långskott är ju att de har blivit igensatta.

Alternativt så kan du kolla så att pumparna inte läker. Kolla membranet genom att testa att ta lös slangen från insuget och sedan suga i slangen då går till pumpen. Det skall inte komma in luft där (obs, inget tryckluft). Och förväxla inte med slangen som går till gasarna för då får du en sjujäkla sup.

Sedan kan du testa pumparna genom att dra nya slangar direkt ner i en jeepdunk och sedan dra på starten. Kommer det mer soppa då? (Kan ju ta ett litet tag innan pumparna sugit upp soppan)
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Hra en Viking i skoterklubben som brukar vara tjuriv man det beror på att soppan som glider tillbaka i slangen. Så ja skulle kollar bränsletillförseln.

Den startar direkt om du kör lite startgas i filltret va?=)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om bränslet 'rinner tillbaka' så är det pumpen/arna som inte mår så bra.
Vakuumpumpar har backventiler för annars så fungerar de inte öht.

Och jo, jag är också inne på att det är något Mulle Meck med pumpen/arna.

Månne om man kan byta bort vakuumpumparna och langa dit en singel elpump istället?
Får ju inte ha alltför högt tryck för då kan gasarna inte kan stänga tillförseln.
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Ska kolla upp lite slangar och grejor. Men är ju som sagt som att bränslet rinner tillbaka.
När man väl fått igång den startar den lätt efteråt, men får den stå över natten tar det ett jävla tag att få fram bränsle till cylindrarna.
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Varit upp med pumparna och det såg ok ut, inget verkar trasigt eller så. Glömde skriva det. Inte kollat slangarna än dock, ska kika imorrn.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ser ok? Kan vara svårt att se om pumpmembranen håller tätt.

Prova att suga på ingående bensinrör till pumpen. Det borde inte komma luft då.
Kommer det luft är backventilen dålig med resultat att den pumpar dåligt samt att bensinen rinner tillbaka till tanken. Då blir den lite trilsk att starta.
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Har nu varit lös med tanken och rengjort den, plus rengjort filtren och blåst ur alla slangar. Bytte även ut båda bränslepumparna mot bättre begagnade som garanterat är ok. I med ny bensin, men fortfarande samma fel.

Kopplade in en hävertpump och matade fram soppa till den pump som verkar kärva och tog ett jäkla tag innan bränslet nådde fram.

Kan det vara nåt vakuum fel? Slangar och så är ju hela men något annat?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ruskigt långskott men testa att flytta så att pumparna tar vakuum från gasare 2 och 4 istället för 1 och 3, eller vilka som nu den tar ifrån original.
Kommer inte hur det är på min, ehm numera frugans Dino-RX.

Har maskinen originalslangarna för soppa? Om inte, kolla efter eventuella veck eller liknande, också långskott.
Enda gången jag får gnugga 10-20 sekunder med frugans DinoRX är efter sommaruppehållet då gasarna är lite tomma.

Förresten, gnugga inte för länge på starten åt gången, du kan bränna startmotorn... Jag brukar köra i max 5sek intervaller.