Svårtstartad RX-1

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Provat och flytta vakuumslangarna, ingen skillnad. Även gått igenom slangarna noga ännu en gång men inga veck eller dyl.

Fyllde lite bränsle i slangarna efter pumpen och den small igång direkt.
Så jäkla märkligt fel, börjar slita hår snart.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmmm....
Har du testat att koppla egna slangar från pumparna ner till en jeepdunk som låtsastank och dra på starten tills den startar, sedan slänga av...vänta så den normalt inte startar snabbt, provstarta igen.
Obs, inte dra upp slangarna från dunken.

Du kanske redan testat det...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Provat det, med genomskinliga slangar. Är tydligt att pumparna inte hänger med då dom inte ens orkar pumpa upp sås från dunken. Vad är det för flöde på originalpumparna? Borde väl gå att plugga vakuumet och köra elpump?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Känner du någon som har en DinoRX (dvs med gasare)?
Isf, låna pumparna från den maskinen för test, är ju inget som kan gå sönder rent elektoniskt.
Tar väl typ 2 minuter att skruva lös pumparna och då är en slurk kaffe inräknat i tiden.

Samt också tvärtom, testa dina pumpar i hans maskin.
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Känner du någon som har en DinoRX (dvs med gasare)?
Isf, låna pumparna från den maskinen för test, är ju inget som kan gå sönder rent elektoniskt.
Tar väl typ 2 minuter att skruva lös pumparna och då är en slurk kaffe inräknat i tiden.

Samt också tvärtom, testa dina pumpar i hans maskin.
Har förgasare på min, är en -03a.

Edit: Tänkte du om jag bara skulle skifta mellan en som funkar så har jag redan gjort det, köpte ett par pumpar från en som startade och gick men skulle skrotas, men går ej ändå.
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ah, då börjar ideerna ta slut. :(
Man skall iaf undvika att hålla full mutter när man drar på starten, blir sämre vakuumpulser till pumparna då spjällen hålls öppna, även om vakuumtrottlarna är nere.

Det som bör kollar är att vakuumnipplarna inte är igensatta, vakuumslangarna är hela och sitter fast ordentligt. Vilket jag vill minnnas att du redan gjort.
Detsamma att soppaslangarna och speciellt slangarna i tanken är hela och även filterhistorien i tanken är fel.

Du skrev något om att om man har soppan i självtryck mot gasarna så startar den omgående så då kan man räkna bort att någon fepplat med bränslenivåhöjden i gasarna (kan ställa till med oreda).

Blir det någon skillnad om du har smäckfull tank?
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Ingen skillnad med full tank :( Men nu verkar pumparna ösa på för fullt, satte dit backventiler på slangarna och nu verkar dom pumpa ordentligt :confused:

Däremot så verkar det inte göra saken bättre, fortfarande lika svårstartad.
Men en liten hutt i varje gasare och den smäller igång nästan direkt.

Så förgasarfel då kanske? Har ju varit upp och kikat å rengjort munstycken och kollat membran osv. Nått mer man ska kolla?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jadu, svårt fall. Hade väl önskat att din maskin var hos grannen. :)
Det jag skulle fantisera om är väl isf bränslenivån i flottörerna så de ligger korrekt.

Annars, om du som jag sa tidigare med pumparna, låna hela förgasarpaketet från en annan gasar-maskin och testa på din. Är ju typ 8 slangskruvar och nån slang och sedan skifta för test.
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Jadu, svårt fall. Hade väl önskat att din maskin var hos grannen. :)
Det jag skulle fantisera om är väl isf bränslenivån i flottörerna så de ligger korrekt.

Annars, om du som jag sa tidigare med pumparna, låna hela förgasarpaketet från en annan gasar-maskin och testa på din. Är ju typ 8 slangskruvar och nån slang och sedan skifta för test.
Hehe hade ju varit smidigt :) Ska plocka lös och kolla upp det! Ja det hade ju varit bäst, men känner ingen som har en likadan :wondering: