En annan stor skillnad är att Yammans primär kan jag nypa ihop med handen, detsamma gäller sekundären, den kan man trycka isär för hand utan verktyg.Skillnaden är väl att i yamaha så sitter motorn fast ordentligt och rör sig inte så mycket. Har jag hört![]()
Och japp, remmarna håller hur fint som helst, ingen neddreving, inget remslir, inga variatorer man kan steka fläsk på, och 300hk i motorn.
När det gäller Doo så kan man inte rubba någon av variatorerna utan verktyg, så remmen får helt enkelt tokkämpa för att kunna åka ner i sekundären, med våldsam värmeutveckling som följd.
Vet ej hur möjligt det är (kan för lite om Doo), men jag skulle gärna vilja veta hur Yamma-variatorer skulle funka i en Doo, eller om man efterliknade primär+fjäder+vikter kontra sekundär+fjäder+helix som det är på Yamma. Alla snackar bara om att dreva ner och ladda på mer med fjädrarna osv... Kanske helt fel väg att gå...