En annan stor skillnad är att Yammans primär kan jag nypa ihop med handen, detsamma gäller sekundären, den kan man trycka isär för hand utan verktyg.Skillnaden är väl att i yamaha så sitter motorn fast ordentligt och rör sig inte så mycket. Har jag hört
Och japp, remmarna håller hur fint som helst, ingen neddreving, inget remslir, inga variatorer man kan steka fläsk på, och 300hk i motorn.
När det gäller Doo så kan man inte rubba någon av variatorerna utan verktyg, så remmen får helt enkelt tokkämpa för att kunna åka ner i sekundären, med våldsam värmeutveckling som följd.
Vet ej hur möjligt det är (kan för lite om Doo), men jag skulle gärna vilja veta hur Yamma-variatorer skulle funka i en Doo, eller om man efterliknade primär+fjäder+vikter kontra sekundär+fjäder+helix som det är på Yamma. Alla snackar bara om att dreva ner och ladda på mer med fjädrarna osv... Kanske helt fel väg att gå...