SUPERREM till 800 e-tec??

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Fick höra från min far av en han känner att 800 e-tecs remproblem inte handlar om variatorsetup. Enligt denne man, som ska ha skruvat skotrar i 20 år och vars dotter tävlar med skoter på vatten, så ska problemen sitta i rem 391. Den skall vara för mjuk. De remmar som dom kör och tävlar med kommer från USA, och är stenhårda, går på ca 5000kr och ska hålla flera hundra mil, "normal körning". Kan detta stämma, att variatorsetup har ytterst liten betydelse, medans om man kör med en "riktig rem", så håller den riktigt länge?? Och att man då är av med remkäkarproblemen??
Vet tyvärr ej vad det är för rem, alls. Men farsan sa att skulle kunna fixa en åt mig, för deras "pris", typ 3000kr...
Mkt skeptisk till denna rem eller teori då jag aldrig sett tillstymmelse till den!
??
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Då borde man ju kunna använda sig av 425 remmen som är till rs-maskinerna. Men jag tror inte de är remmen som är problemet, snarare värmen och att motorn rör sig.

Sen vill man väl inte ha en allt för hård rem, de ger sämre remgrepp och resulterar i remslir och värme
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Din far lider av något som kallas "gammgubbssyndrom" på fackspråk. Det brukar gestalta sej genom mängder av fixa idéer utan faktabakgrund samt en otrolig oförmåga att bedöma tillförlitligheten på de fakta dom ändå tar till sej.

Ett Typexempel på en fix idé som gammgubbs brukar få är att dom brukar tro att bara för att man häller i dyr LE-olja i kedjehuset på sin Bearcat behöver man aldrig byta den sen.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Mhm, mja det var nog något sådant jag misstänkte. Det som grodde som ett korn i bakhuvudet, om att det kanske inte var gammgubbsyndrom, var att det kom "via" min far från någon som skulle ha hållit på som f#n med skruvning på tävlingsmaskiner. Men OM det nu hade stämt, så känns det som att det verkligen vore allmänt känt, att folk körde med dessa remmar och att 391 sålde skit, och inte som idag, 391 = guldgruva för brp.
Nä jag kastar den teorin i "nu ska jag sätta pojken på plats-sopkorgen" och beställer ett v-kit till sommarn.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hur kan remmen på en Nytro med 270hk hålla så "bra" med tanke på att den remmen utvecklade när dinosaurierna bökade runt.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Hur kan remmen på en Nytro med 270hk hålla så "bra" med tanke på att den remmen utvecklade när dinosaurierna bökade runt.
Känner till flera turbomaskiner som äter remmar så helt felfria är ju inte dom heller.
Sen brukar ju körningen skilja på tex en summit som går att köra i djupsnö och böka en hel dag på fullgas mot och dra nån fullgasrepa på isen med en turbomaskin.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Skillnaden är väl att i yamaha så sitter motorn fast ordentligt och rör sig inte så mycket. Har jag hört :)
Japp så är det ju fler cylindrar desto mindre vibrationer = de går stumma motorn mer. En rx1 med 300+ hk med rätt variatorkitt håller i evigheter, samma sak med alla gamla 2 takts tripplar skidoo/Yamaha/Arcticat. Man måste snarare byta rem på dem pga mögel.

Om man sätter dit stummare motorfästen på en twinn och ställer in motorn med nya linjeringsmått dvs mindre förspänd så håller remmar 7 reser bättre. Men de svåra är att veta vart gränsen går i hårdhet innan popnitar och löständer skallrar ur.

Finns det ingen firma som tagit fram kitt typ motorfäste eller antistab stag till era maskiner?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Jo BRP har ju ett, mellan sekundär och motorfäste. Går lös på cirkus 4000kr om jag inte minns fel.
Då skulle jag köpt ett sådant rakt av för den bör betala sig fort. Jag hoppas att de följer med en beskrivning med det staget för jag antar man ska ställa motorn mer rakt då ej lika förvriden åt höger med andra ord.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Då skulle jag köpt ett sådant rakt av för den bör betala sig fort. Jag hoppas att de följer med en beskrivning med det staget för jag antar man ska ställa motorn mer rakt då ej lika förvriden åt höger med andra ord.
Staget har som redan sagts inget med vart motorn befinner sej att göra, det hindrar bara sekundärtornet att röra på sej. Har monterat egenbyggda stag på båda mina tidigare E-tec 800 och även om det gjorde skillnad så är det inte världsavgörande.
Ett av problemen med dessa verkar vara att måna motorer inte är förställda nog, (och/eller linjerade i ordning), en sprilans ny BD 800 en polare köpte i höst stod helt rakt i obelastat läge, blåste tre remmar första helgen. Efter att den förställts några, typ 2-4, mm går det betydligt bättre. Grejen är att förställningen knappt går att ändra utan att plocka fram slipstiften......

Sammanfattningsvis skulle jag nog vilja påstå att problemfördelningen ser ut i grova drag så här:
15% Fast sekundär (är den riktigt galet linjerad så är siffran högre, bra kan den aldrig bli)
25% Motorfästena, (kuddarna belastas i fel riktning och tillåter därför onödigt stora rörelser, dessutom saknas justeringar)
10% Ventilation (saknas pga strikta bullerkrav)
25% Saker och ting rör på sej/flexande chassie
25% TRAn vägrar hålla fast remmen ordentligt och ska inte sitta på nånting som har över 110 kusar!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Polaris är inte problemfria dom heller.
Innan man drevat ner dom och fått till variatorerna vill dom också ha rem vid skogsåkning.
All rolig körning tar rem ovsett märke kan vi konstatera, MEN med vissa åtgärder kan man förlänga remmens livslängd drastiskt.
Dock finns det ju måndagsexmplar av alla märken som verkar äta rem till frukost, har aldrig råkat ut för nån sån själv efter 4 nya brp maskiner och nu en polaris, men då har jag aldrig kört originalvariatorer heller.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Jo du har rätt, staget går på 1990kr, men som skrivits här ovan verkar den inte ens göra någon stor skillnad, då den fästs mellan sekundärtorn och ramen bredvid motorfästet.
Direkt under QRS-staget, i broschyren, hittar man "Qrs-konverteringssats för kort, avlastad axel" för 4490kr. Vad är detta, förutom att man snabbt kan ta lös sekundärn? Blir den även flytande??
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jo du har rätt, staget går på 1990kr, men som skrivits här ovan verkar den inte ens göra någon stor skillnad, då den fästs mellan sekundärtorn och ramen bredvid motorfästet.
Direkt under QRS-staget, i broschyren, hittar man "Qrs-konverteringssats för kort, avlastad axel" för 4490kr. Vad är detta, förutom att man snabbt kan ta lös sekundärn? Blir den även flytande??
Nej inte automatiskt, men du får möjligheten att lägga in en distans så den blir flytande