Summit 800 tar 5liter/mil

FXR_89

Medlem
6 mar 2006
10
0
1
Tycker min Ski-doo 600rs -08 tar sanslöst mkt soppa, iofs var det bara pumpgasning efter diken.. 8-9 l/mil räknade jag ut på ett ungefär.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Måste ju varit nåt fel på den innan. Varför gör inte tillverkaren en annan vinkel direkt så den tar hälften. Bra säljargument.
Säg det.. Jag har ingen aning vad tillverkaren gör med maskinerna när de plockar ihop dem.. Kan mycket väl ha varit ett så kallat måndagsexemplar.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Tydligen gick det. Tror det var trottelvinkeln o nått skit de ändrade. För satt i samma huvudmunstycke iaf.. Skitskumt
Jag har oxå hört att just på de där Lynxarna så brukade de ändra vinkeln på trotteln. kanske bara var just på dem som det var någon konstig vinkel. På de nya RS :arna sitter det trottlar med 4,0 ventuirvinkel el. vad det nu hette. Även på ski-doos pro 800: or. Sen gör ett snäpp på nålen ungefär 1 dl /mil på en 600.

Kan ju vara något samband med en synkning, ändra vinkeln,snäppa nålen,justera flottörnivån som i slutändan gav ganska mycket tillsammans. Sen gör det ju något fruktansvärt mycket vilket före det är och typ av körning. Min RE-600 -07 drog runt 2,5l/mil hård led i bra tempo. lek i puder o djupsnö 4l/mil direkt.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Har inte haft nån möjlighet att ta tag i detta ännu, men nu verkar jag ha lyckats övertala farsan om att få låna garaget :)

Körde en sväng idag, glömde kolla mätarn innnan jag for så vet inte hur långt, men min skoter tog iaf 26 liter, och kompisens tog 11. (visserligen kör han en 550f men sån extrem skillnad ska det ju ändå inte vara ?)
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
550 brukar ju vara nog så törstiga, tycker inte att din ska behöva ta så mke mer.
Min förra Rave ville ha rejält med sås, 4-5 liter milen. Medan min nuvarande vill ha 2-3.

Vad jag och mrballz har kommit fram till är att skotern tar avsevärt mindre soppa med VF3. Lite konstigt tycker jag men vi har testat både orginal och VF3. Detta är väl ingen vetenskaplig undersökning dock.

Din bestyckningen är 17,5 på lågfarts och 520 på hög orginal va?
På H.O. på är det 17,5 och 380 eller 400 orginal (kommer inte ihåg). Varför main är så pass mke lägre vet jag inte, men man kanske kan bestycka ner "vanliga" 800an rejält då?
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
På 800an ska huvudmunstycket vara 500, och lågfarts 17,5. Jag har dock inte rört en enda skruv på den här motorn, så vad som sitter i just min har jag ingen aning om.

Förhoppningsvis kan jag öppna ena förgasaren imorgon, sitter det orginalbestyckning så kasnke jag hör med Jungfall och ser vad han säger.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
du är inte ensam att en 800a drar mycket:afraid:
så fort man öppnar trottlarna lite öser de in soppa...:shocked::yawn:
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Jovisst, det känner jag till, men går det 5-6 liter/mil så måste det ju ösa in för mycket.

Det blev tyvärr inte som planerat, ska ut på måndag och kolla tändstiften, då jag helt glömde bort det under gårdagens tur.
 

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Har kört min Mach-Z LT på drygt 8 liter milen på samma slags körning som du har beskrivit så för mig är det inget speciellt, då med bruna stift och utan tjuvluft såklart. Visserligen en trippel men ändå, ska man leka får man väl betala? :D
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Ska jag vara ärlig så brukar inte betalningen vara nåt problem (oj vad snobbigt det där lät;)) men däremot vill jag kunna köra på långturer på ca 10 ml iallafall.

Kompisen hade kollat att vi kört 4 mil ungefär, lite mindre och det gick 26 liter, alltså tog den lite över 6,5 liter/mil.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Var ute idag och skulle kolla stiften, men unfefär hur länge bör man hålla full plugg när man kollar sånt ? Jag körde väl några sekunder iaf.

Tog några bilder på ena stiftet, men verkade totalt omöjligt o få en bra bild på just stiftet.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
NU står skotern i garaget så imorgon, kasnke redan ikväll blir det o skruva.

Farsan kände nån som skulle komma med munstycken och lite annat som kan vara bra.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Posta gärna när du vet siffrorna på dina munstycken. Och får du inte till de ikväll så är de som folk säker, en dynokörning må kosta, men du får ju justera in grejerna ordentligt iaf. och såvitt jag vet har du en hos Jungfall?
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Jo jag ska nog prata med Jungfall, för jag tror ju inte förbrukningen kommer halveras bara av några munstycken, om den nu inte är helt galet bestyckad, men då borde den ju inte gå så bra som den gör.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
kanske inte halveras, de har ju som sagt med tumregleringen att göra, underlag osv. Nu har jag en annorlunda version av "samma motor", men jag tog mig nästan under 2L/min ifjol så jag hadde damen med mig bakpå och liite packning. Och vi Tourade inte, de var sista färden för den säsongen och jag försökte verkligen köra såpass att jag skulle släcka min törst för hela sommaren..
Men som sagt, hårt underlag, slackmatta, bra motor.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
500as munstycke satt i.
Dom största som farsans kompis kom förbi med var 420, så jag satte i dom, for en sväng helt säker på att den skulle skära redan på provturen. Men det visade sig att den ändå går för fett!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
kan vara lite skit i munstycket som stänger när flotörhuset är fullt?
ifall den aldrig stänger helt pressas för mkt soppa in och den flödar...