Summit 800 tar 5liter/mil

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Är det normalt att dom tar så mycket soppa ? Blev visserligen ledkörning i ganska högt tempo, krypa genom tät skog och leka på en myr (med mycket pumpgasande), men ändå ?

TYckte det verkade mycket, och en bekant med exakt likadan skoter hade kört 7 mil på lite över 20 liter, jag körde ca 5 mil på 24,22 liter.

Skotern är en -01a förresten.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
min skoter tog som mest 4.5l/milen förra vintern och då hade jag kört ungefär som du.
Jag kör en polaris Edge 01- 600cc
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
min 440 drog lika mkt som polarns 600RR vilket är kring 4liter/milen så nej de är inte alls fel:)...du har mkt matta att dra runt..har inte hunnit mäta upp min 600a nu men antar att den inte tar mindre än min 440motor iaf:p
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Min re dricker också som ett soll. Men ska ta och bestycka om den. Gamla enduron tog 5liter/milen, men den var in på jungfalls så bestycka dom om den, vet inte exakt vad dom gjorde men då gick den på 2.5liter/milen hård körning och runt 1.5 - 2liter/milen lugn körning.

Och polares Xp 600rs -09 går jävla billigt, typ 2.5 - 3liter/milen
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Gamla enduron tog 5liter/milen, men den var in på jungfalls så bestycka dom om den, vet inte exakt vad dom gjorde men då gick den på 2.5liter/milen hård körning och runt 1.5 - 2liter/milen lugn körning.
inte tror jag då man bestyckar bort halva förbrukningen om det inte är helt fel bestyckning före, men då borde den gå som att as alt. skära när man bestyckar ner så mycket.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
inte tror jag då man bestyckar bort halva förbrukningen om det inte är helt fel bestyckning före, men då borde den gå som att as alt. skära när man bestyckar ner så mycket.
Tydligen gick det. Tror det var trottelvinkeln o nått skit de ändrade. För satt i samma huvudmunstycke iaf.. Skitskumt
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
3 liter milen hade jag godtagit om den tog, men 5 tycker jag är för mycket. Kostar ju över 60kr/milen att köra. Ska kolla om den går fett nu nåndag när jag är ute.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
3 liter milen hade jag godtagit om den tog, men 5 tycker jag är för mycket. Kostar ju över 60kr/milen att köra. Ska kolla om den går fett nu nåndag när jag är ute.
Skulle säga att 5 liter är i värsta laget och som tidigare sagt, se över bestyckningen - gissar att dina stift är svarta.

Även ett par nya tändstift kan göra skillnad, så vida dom inte redan är nya.

Greja detta och berätta hur det gick.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Min brukar ta 3-4l/mil beroende på körningen.. Nog har jag haft upp den i kring 5 liter oxå. å de e ju bara en 600a..
Min uppfattning är att 800an tar lika eller mindre bensin. Tycker den verkar inte alls snål. Man får väl pina 600 mer.


Max K: Trottelvinkel?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . min pappas frus panter drar mer än så (min pappas fru är min mamma) när min pappa drar ett fullt vedlass.. .OT för f*n, kom igen nu, han undrade över hur era summit 800or fungerande (alternativt intressant enligt mig är alla andra 800or i matchande chasietyp, och självklart rotax under huven).

jag tycker de verkar mkt.
men för att du ska få hjälp, berätta för oss
PJ?
MJ?
sträcka under vilken säsong?
snötyp?
 
E

ejwbegysv

En dunokörning på skotern kommer att bespara dig massor med soppapengar och en trevligare skoter.. rekommenderas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Trottelvinkel? :notrust:
När man bestyckar in en motor väldigt noga så kan man måsta ändra trottelns bakre cuttning. Händer inte offta men kan behövas om man inte får till det med bara munstyckes byte.

Nu när jag plastar mina trottlar (mikuni vm ) så åker jag på att cutta trottlarna mer för att den inte ska dra för hårt ur nålmunstycket på lite gaspådrag och tomgång.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Tror ju knappast för det att det halverar förbrukningen även om jag kan tänka mig att det ger en bättre gång. Nu fick vi ett nytt begrepp: Plasta trottlarna?