Summit 800 böar vid gas

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Startar bra, går bra på tomgång, går bra med gas i 2-3 sekunder sen börjar han böa tills man släpper gasen, väntar 2 sekunder och han går bra igen i 2 sekunder. När jag hade startat han och han var kall så kunde han gå bra lite längre tid än 2 sekunder.

Choken hade hängt sig, men jag tror jag fixade det. ifall det ska ligga på så ska det vara väldigt lite! Jag tog loss förgasarna och skulle rengöra dem, men när jag upptäckte att choken hängde sig så fixade jag bara det.

Vid dpm saknas det en slang som ska sitta framifrån till cylindern på avgassidan, men har gått bra utan den förut.

Det är cylindern på variatorsidan som lägger av (tror jag, eftersom den släcker stift där).

Komp 8,6 och 8,6
Nya kolvar sen Ca. 30mil
Höjden kan ha ändrats för jag har nu skotern i Arjeplog, vet inte vilken höjd Arjeplog ligger på men den gick bra här uppe ett tag.


Har sökt och hittat många trådar med samma problem och väldigt många olika förslag på lösningar, men tråkigt nog så är det nästan ingen som förklarar vad problemet var när dom väl fixat det.
Hjälp mottages med ett stort tack, och när jag väl fixat det så skriver jag vad problemet var! :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag såg över allt och en slang var monterad fel. Använd sprängskiss och se så att allt sitter där det ska.

I mitt fall var det slangen den tog luft ifrån ( den som sitter på luftburken) som satt monterad på oljetankens avluftning.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Dpm:en har ju 5 slangar och en kontakt. två grövre, som sitter nerifrån dpm:en och i förgasarna långt nere. En grov till luftburken och två tunnare framifrån dpm:en som ska sitta längre upp på förgasarna. Vad har de tunnare respektive de grövre för funktion? Det är en av de tunnare slangarna som är borta, och hur ska det påverka skotern? Vad har dpm:en för funktion överhuvudtaget?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Summit 800 böar vid gas

Dpm "bestyckar" om förgasarna genom att ändra trycket i flottörhuset. Testade en 800R i bromsbänken med respektive utan Dpm. Skilde 12 steg på munstyckena........
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
DPM ställer trycket i förgasarna för att öka och minska bränslet beroende på temepratur och Höjd, Tidigare så fick du ju bestycka om dina förgasare om du t.ex. for från kusten upp till fjällen och körde på högre höjd där luften är tunnare, Med DPM så slipper du det eftersom DPM kompenserar för den tunnare luften genom att öka respektive sänka trycket i förgasarna. Kolla din chocke igen hade på min Summit 01 fel med att den var paj, såg ut som dom gick tillbaka helt men den läkte soppa därigenom ändå vilket gjorde att den surade ner sig rejält om jag gasade till tomgång gick bra men så fort du gasade så böa den och dog, sen svår som satan att starta igen + massa soppa i kröken. Fick byta förgasare då blev det bra.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
DPM ställer trycket i förgasarna för att öka och minska bränslet beroende på temepratur och Höjd, Tidigare så fick du ju bestycka om dina förgasare om du t.ex. for från kusten upp till fjällen och körde på högre höjd där luften är tunnare, Med DPM så slipper du det eftersom DPM kompenserar för den tunnare luften genom att öka respektive sänka trycket i förgasarna. Kolla din chocke igen hade på min Summit 01 fel med att den var paj, såg ut som dom gick tillbaka helt men den läkte soppa därigenom ändå vilket gjorde att den surade ner sig rejält om jag gasade till tomgång gick bra men så fort du gasade så böa den och dog, sen svår som satan att starta igen + massa soppa i kröken. Fick byta förgasare då blev det bra.
Jag har djävulskt mycket soppa vid kröken! :/
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Tar isär förgasaren och rengör, kan vara att choken hakat upp sig på ena förgasaren eftersom det är på ena cyllen den får för mycket soppa. testade att ta bort stiftet på ena sidan och starta, gick bra på avgassidan med inte på variatorsidan.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Skulle det kunna gå att koppla ur choken på ena förgasaren och bara ha choke på en?
Hur blir det då när man ska kallstarta den?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Summit 800 böar vid gas

Det går att starta med en choke, men den blir svårare att starta och går ojämnare på choken.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
frågan är om man kan plugga ena choken tror på TM 40 att om du tar bort den så är den fullt öppen, dvs du chokar konstant. Prova om det är ålventilen genom att ta lös gasarna , vänd dom sedan upp och ner(töm ur soppan först) blås sedan i anlutningen där soppan kommer in, är det stumt så håller ventilen tätt, då är det chocken, ta lös försiktigt och rengör sätt tillbaka bra inte åt plast muttrarna för hårt då går dom av, vet av egen erfarenhet, se om det blir bättre om inte finns det beggade på blocket för runt 1000 lappen
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
frågan är om man kan plugga ena choken tror på TM 40 att om du tar bort den så är den fullt öppen, dvs du chokar konstant. Prova om det är ålventilen genom att ta lös gasarna , vänd dom sedan upp och ner(töm ur soppan först) blås sedan i anlutningen där soppan kommer in, är det stumt så håller ventilen tätt, då är det chocken, ta lös försiktigt och rengör sätt tillbaka bra inte åt plast muttrarna för hårt då går dom av, vet av egen erfarenhet, se om det blir bättre om inte finns det beggade på blocket för runt 1000 lappen
:,( snyft. jag råkade dra åt den för hårt och den gick av...
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
jag blåste där förgasarna sitter i insugsgummit (mot cylindrarna). Och så satt jag en tejp bit i "chokeöppningen" och jämförde med eller utan tejpen. Ifall det var något skillnad så märkte jag inte av den, kanske jätte lite.

Och på choken så är det en kanal imellan "innan trotteln" och "efter trotteln" som ska öppnas när choken används, som jag ser det ?? Men hur ska det funka?

Edit: satte tillbaka allting, men när jag blåste i förgasaren så bildades fukt som sedan frös till is...
jag hällde i T-Röd i tanken, men när jag gasar över 4,000 så dör han, inte bara böar, utan han vill stanna direkt. Ifall jag har jämn gas så kan den böa och gå bra varannan sekund.
Varför gör han så? :(
 
Last edited:

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Om det nu är så att choken ligger på, skulle jag kunna kompensera det med att gå ned i högfarts munstycket på ena förgasaren? Så jag slipper köpa en ny..
Har 520, så hur mycket skulle jag behöva gå ner?