Nu måste jag bara få lämna min kommentar till det här med betalleder. Jag har åkt och blivit stoppad av ledvärdar som funderar på om man ska betala lr inte och jag kan bara ställa en fråga på det "Vad är det du ska betala för"?
Om du har betalt ska leden vara som den strukits av ett strykjärn varenda meter du åker på?
Är det acceptabelt att leden bara sladdas en gång i veckan och du hann ta en tur från stugan och leden va bra resten av veckan du betalt för är den som en puckelpist?
Ska det räcka med att dom slagit ner en pinne med en skoterleds skylt på?
Sen tror jag det här med att betal leder är ett syndrom från storstads syndrom där man ska betala för allt. Det är ett enkelt sätt att få in pengar till klubben vill man så finns det andra möjligheter att få in pengar där betal lederna finns. Som sponsring och olika arrangemang som man kan anordna.
Som ex kan jag ta klubben här där jag bor den har legat nere några år och fick ett upp sving nu. Dom drog in 60 000kr ungefär på ett år. Och en annan klubb i närheten hade dragit in 4 500kr. Så nog går det att klara sej utan betal leder.
Att lämna ett bidrag till den berörda klubben lr ta ut nått öre på soppan man tankar kan se som mer acceptabelt.
Jag gillar iofs inte heller betalleder, men tror att det med en budget på under 100 000:- gör det omöjligt att upprätthålla en perfekt ledstandard på 7 dagar i veckan, om det är ett välbesökt område med mer än 10 mil skoterleder. Och dom Betalledområden jag känner till, så är ju ledsträckorna betydligt längre.
Så jag kan förstå att man vill ha betalt.
Det finns ju inte heller någon direkt bestämmelse som säger att lederna måste köras varje dag, utan det är ju kunderna (Skoteråkarna) som avgör hur framtida ledresurser kan skapas. Så det är lite av moment 22, ju fler nöjda kunder, ju bättre ledresurser kan skapas. Eller tvärt om ...
Jag tror att man som skoteråkande "Betalledhatare", ska välja att besöka områden som inte har betalleder. Är det nog många som tänker så, så lär ju hela ideen falla.