Studier kring betalområden

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Betalleder = slut på friåkning
Tex i Huså-fjällen bakom Åre har dom infört betalleder och därmed skoterförbud på alla andra ställen.. liknande som i Funäsdalen.
Men det visade sig att det var samma gamla lösa puckelpistled som vanligt... får en känsla att dom väljer att införa betalleder bara för att få möjlighet att lägga skoterförbud på stora områden?
Jag har precis samma tanke. Vågar inte tänka tanken när alla fjällsamebyar får upp ögonen för hur "Bra" det är med Betalledområden !

E

ejwbegysv

Ja det absolut viktigaste är nog att upplysa komunerna om hur mycket pengar skoterturismen egentligen bidrar med i komunkassan.

Den skoterturism jag ser mest av i Gördalen tex är mycket köpstarka herrar (och några kvinnor) från Sverige, Norge och Danmark. Blir det regleringar åker dom till en annan komun och kör där..

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Hur man än gör så finns det en punkt som jag ser som den viktigaste. Håll staten borta!!!
Eftersom grundpricipen för alla statliga skatter och avgifter är att dom aldrig skall vara "öronmärkta" och p.g.a. att administrationskostnaden alltid saknar ett tak så tenderar alla former av utgifter dit att bli omöjliga att redovisa, omöjliga att mätta, missbrukade och får omedelbart en ändamålsglidning.
Det här är ett säsongsproblem för en begränsad del av landets befolkning och bör kunna lösas inom den gruppen.

Vad det gäller nykterhetskontroll så har gemene man redan idag möjlighet att ingripa eftersom det är ett allvarligt brott som ev. begås. Man kan hålla kvar eller frånta nycklar i avvaktan på polis. Men lika lite som att parkeringsvakter får avkräva nykterhetsprov så bör inte heller "ledvakten" få göra det som en del av uppdraget. Inte heller utföra flygande besiktning eller utfärda böter för fortkörning. Att kontrollera ledbevis eller liknande faller under en helt annan lagstiftning.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur man än gör så finns det en punkt som jag ser som den viktigaste. Håll staten borta!!!
Eftersom grundpricipen för alla statliga skatter och avgifter är att dom aldrig skall vara "öronmärkta" .
Grundprincipen med skatt och avgift är ju att skatt INTE går att öronmärka.
Men att avgift är gjort för att just kunna öronmärka summan som betalas in.
Titta på inbetalningskortet till din bilskatt (Om du har bil), där betalar du en summa till vägtrafikskatt, vilket inte är öronmärkt, utan det kan gå till allt annat än vägar.
Sedan så betalar du med samma avi, även en Registerhållningsavgift som går till just det vad det är tänkt att betala.

Det här är ett säsongsproblem för en begränsad del av landets befolkning och bör kunna lösas inom den gruppen.

Vad det gäller nykterhetskontroll så har gemene man redan idag möjlighet att ingripa eftersom det är ett allvarligt brott som ev. begås. Man kan hålla kvar eller frånta nycklar i avvaktan på polis. Men lika lite som att parkeringsvakter får avkräva nykterhetsprov så bör inte heller "ledvakten" få göra det som en del av uppdraget. Inte heller utföra flygande besiktning eller utfärda böter för fortkörning. Att kontrollera ledbevis eller liknande faller under en helt annan lagstiftning.
Att försvåra för folk att köra onykter kan jag av princip inte se som något negativt, vem som än gör det och hur. Men flygande besiktningar och hastighetskonteroller tror inte jag heller är något som ledvärdar ska hålla på med.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ja det absolut viktigaste är nog att upplysa komunerna om hur mycket pengar skoterturismen egentligen bidrar med i komunkassan.
.
Jag tror nog att dom kommuner som helt eller delvis lever på skoterturism, lyssnar på dom näringsidkare som ser till att intäkter strömmar in i kommunen. Och så länge lederna sköts om är alla nöjda, skoteråkarna, näringen, markägarna och då även kommunen.
Men om skötseln av lederna skulle upphöra, så skulle det nog börja köras lite överallt, mycket beroende på att lederna skulle se ut som tvättbrädor. Helt plötsligt skulle nog markägare, skoteråkare, näringsidkare och kommunen bli mindre glada. I en tid då kommunerna upplever en alltmer åtstramning av pengaresuserna, så skulle dom nog försöka få någon annan att sköta om lederna, men vem gör detta, och då i stort sett gratis ?

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Men att avgift är gjort för att just kunna öronmärka summan som betalas in.
Helt rätt. Problemet är att det inte finns någon relation mellan vad man tar in och vad man för ut. Just därför kan vägunderhållet bli sämre samtidigt som vägtrafikskatten ökar. Öronmärkta avgifter eller skatter är oftast bara en ursäkt för att snabbt få in pengar i statskassan utan att behöva gå omvägen med att höja grundskatten, alt. att använda som styrmedel för att ändra beteenden(miljöavgifter, värnskatt, biltull o.s.v.). Sedan kan man skapa nya verk och tillsätta överblivna tjänstemän/politiker så att utgifterna vida överstiger inkomsterna och fortsätta höja "avgiften" i det oändliga.

Sedan så betalar du med samma avi, även en Registerhållningsavgift som går till just det vad det är tänkt att betala.
Bra exempel! Hur mycket har den sänkts med införandet av digitala arkiv, avskaffandet av skattemärken o.s.v? Står den i relation till vad du "får för pengarna"? Faktum är att vi själva gör allt mer av jobbet som tidigare utfördes av tjänstemän, precis som med internetbanken.

Kanske börjar komma lite OT nu....

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Bra exempel! Hur mycket har den sänkts med införandet av digitala arkiv, avskaffandet av skattemärken o.s.v? Står den i relation till vad du "får för pengarna"? Faktum är att vi själva gör allt mer av jobbet som tidigare utfördes av tjänstemän, precis som med internetbanken.

Kanske börjar komma lite OT nu....
Kraftigt OT, för nu är vi in på RRV:s arbete.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Helt rätt. Problemet är att det inte finns någon relation mellan vad man tar in och vad man för ut. Just därför kan vägunderhållet bli sämre samtidigt som vägtrafikskatten ökar. Öronmärkta avgifter eller skatter är oftast bara en ursäkt för att snabbt få in pengar i statskassan utan att behöva gå omvägen med att höja grundskatten, alt. att använda som styrmedel för att ändra beteenden(miljöavgifter, värnskatt, biltull o.s.v.). Sedan kan man skapa nya verk och tillsätta överblivna tjänstemän/politiker så att utgifterna vida överstiger inkomsterna och fortsätta höja "avgiften" i det oändliga.
QUOTE]

Det finns alltså inga öronmärkta skatter, dessa kan fara vart som helst. Men avgifter går att styra.
Kanske att det skulle kunna se ut ungefär som avgiften för det statliga jaktkortet, där intäkterna går tillbaka till jägarna för att dessa bland annat ska kunna idka viltvård.

X-lon

Medlem
20 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Nu måste jag bara få lämna min kommentar till det här med betalleder. Jag har åkt och blivit stoppad av ledvärdar som funderar på om man ska betala lr inte och jag kan bara ställa en fråga på det "Vad är det du ska betala för"?

Om du har betalt ska leden vara som den strukits av ett strykjärn varenda meter du åker på?
Är det acceptabelt att leden bara sladdas en gång i veckan och du hann ta en tur från stugan och leden va bra resten av veckan du betalt för är den som en puckelpist?
Ska det räcka med att dom slagit ner en pinne med en skoterleds skylt på?

Sen tror jag det här med att betal leder är ett syndrom från storstads syndrom där man ska betala för allt. Det är ett enkelt sätt att få in pengar till klubben vill man så finns det andra möjligheter att få in pengar där betal lederna finns. Som sponsring och olika arrangemang som man kan anordna.

Som ex kan jag ta klubben här där jag bor den har legat nere några år och fick ett upp sving nu. Dom drog in 60 000kr ungefär på ett år. Och en annan klubb i närheten hade dragit in 4 500kr. Så nog går det att klara sej utan betal leder.

Att lämna ett bidrag till den berörda klubben lr ta ut nått öre på soppan man tankar kan se som mer acceptabelt.

E

ejwbegysv

Varför inte låta den lokala macken ta typ 20 öre extra/liter för skoterfolket och ge detta till den lokala skoterklubben!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu måste jag bara få lämna min kommentar till det här med betalleder. Jag har åkt och blivit stoppad av ledvärdar som funderar på om man ska betala lr inte och jag kan bara ställa en fråga på det "Vad är det du ska betala för"?

Om du har betalt ska leden vara som den strukits av ett strykjärn varenda meter du åker på?
Är det acceptabelt att leden bara sladdas en gång i veckan och du hann ta en tur från stugan och leden va bra resten av veckan du betalt för är den som en puckelpist?
Ska det räcka med att dom slagit ner en pinne med en skoterleds skylt på?

Sen tror jag det här med att betal leder är ett syndrom från storstads syndrom där man ska betala för allt. Det är ett enkelt sätt att få in pengar till klubben vill man så finns det andra möjligheter att få in pengar där betal lederna finns. Som sponsring och olika arrangemang som man kan anordna.

Som ex kan jag ta klubben här där jag bor den har legat nere några år och fick ett upp sving nu. Dom drog in 60 000kr ungefär på ett år. Och en annan klubb i närheten hade dragit in 4 500kr. Så nog går det att klara sej utan betal leder.

Att lämna ett bidrag till den berörda klubben lr ta ut nått öre på soppan man tankar kan se som mer acceptabelt.
Jag gillar iofs inte heller betalleder, men tror att det med en budget på under 100 000:- gör det omöjligt att upprätthålla en perfekt ledstandard på 7 dagar i veckan, om det är ett välbesökt område med mer än 10 mil skoterleder. Och dom Betalledområden jag känner till, så är ju ledsträckorna betydligt längre.
Så jag kan förstå att man vill ha betalt.
Det finns ju inte heller någon direkt bestämmelse som säger att lederna måste köras varje dag, utan det är ju kunderna (Skoteråkarna) som avgör hur framtida ledresurser kan skapas. Så det är lite av moment 22, ju fler nöjda kunder, ju bättre ledresurser kan skapas. Eller tvärt om ...

Jag tror att man som skoteråkande "Betalledhatare", ska välja att besöka områden som inte har betalleder. Är det nog många som tänker så, så lär ju hela ideen falla.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Varför inte låta den lokala macken ta typ 20 öre extra/liter för skoterfolket och ge detta till den lokala skoterklubben!
för då tankar vi någon annanstans! vi skoteråkare har en benägenhet att tänka ungefär tills där näsbenet slutar. Många gör väldigt lite eller inget för att förbättra ledsystemet vi brukar men har inga problem att modda skotern för X tusen varje år.

"fråga inte vad skoterklubben kan göra för dig utan vad du kan göra för skoterklubben!" ;)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur kan mackägaren skilja på hur bensinen ska användas när folk med dunk kommer och tankar ?

Jag vet att det fungerar ungefär så i nordamerika, men då tar man ett påslag på alla kunder, rätt av.
Men i Jantelagens Sverige så lär ju dom som inte ens kan bidra med ett frivilligt ledbidrag, ta med sig bensin hemifrån.
Och många skidåkande besökare lär ju skrika högt om dom är med och sponsrar skoterklubben, genom att tanka lokalt.

E

ejwbegysv

Hur kan mackägaren skilja på hur bensinen ska användas när folk med dunk kommer och tankar ?

Jag vet att det fungerar ungefär så i nordamerika, men då tar man ett påslag på alla kunder, rätt av.
Men i Jantelagens Sverige så lär ju dom som inte ens kan bidra med ett frivilligt ledbidrag, ta med sig bensin hemifrån.
Och många skidåkande besökare lär ju skrika högt om dom är med och sponsrar skoterklubben, genom att tanka lokalt.
Allt går bara man vill :) Nej det är ju ingen enkel fråga att lösa...

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Hur kan det komma sig att alla skidspår i tex funäsdalsfjällen, vemdalen mm pistas dagligen utan avgifter?? Nånstans finns en oerhörd orättvisa framförallt när man tänker på hur snåla den genomsnittliga skidåkaren är. Där kan vi vara överens att det är det folk som spenderar minst i dessa turistorter. Jag har lessnat totalt på dessa ställen. Vart man än åker och hur än bra man sköter sig möts man av sura blickar.

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Jag tycker då hela det här ämnet spårat ut totalt...
Tvinga på skatter/avgifter för hela landets skoter nyttjare där du har ingen aning om vart pengarna delas ut, om Reinfelt tar hela kakan eller om pengarna far till fjällen där många som betalar avgiften aldrig upplevt eller har råd/möjlighet att fara till?
Man kan ju istället beskatta båtfolket som inte betalar en spänn! varken förarbevis (om du nu inte har en 12m lr större båt) eller försäkringar(trafik) etc.

Jag kör snöskoter i princip enbart runt Gråträsk (~9mil från Piteå - ~4mil från A-Jaur) och cirkus 2ggr / år tar man sig en längre tripp till Arvidsjaur och blir bemött av de mest underbara lederna jag påträffat, detta ger mig åtminstone den känslan att har man gjort något sådant rejält så bör man få belöning.
Så trots att jag väldigt sällan kör i Arvidsjaur så är jag ändå medlem så att de få gånger jag besöker A-jaur för att tanka och sedan ta en korv och köra hemåt alltid bli bemött med så fina leder.

Vid ev. snöskoter"skatt" vem kontrollerar att föreningar/klubbar gör det som krävs/bestämts (ledens skick, maximalt si å så djupa gropar osv samma som en bilväg?).
Blir ansvarig skoterförening/klubb ersättningskyldiga om skotern går sönder av stenar stubbar osv pga ledens skick? (samma som bilväg).
Jag kommer då kräva något liknande om skoterskatt blir obligatorisk för en snöskoter i trafik.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur kan det komma sig att alla skidspår i tex funäsdalsfjällen, vemdalen mm pistas dagligen utan avgifter?? Nånstans finns en oerhörd orättvisa framförallt när man tänker på hur snåla den genomsnittliga skidåkaren är. Där kan vi vara överens att det är det folk som spenderar minst i dessa turistorter. Jag har lessnat totalt på dessa ställen. Vart man än åker och hur än bra man sköter sig möts man av sura blickar.
Jag tror att det beror på att det är "Finare" folk som åker skidor. Vi som kör snöskoter är ju ansedd vara av en annan art. :eyebrows:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tycker då hela det här ämnet spårat ut totalt...
Tvinga på skatter/avgifter för hela landets skoter nyttjare där du har ingen aning om vart pengarna delas ut, om Reinfelt tar hela kakan eller om pengarna far till fjällen där många som betalar avgiften aldrig upplevt eller har råd/möjlighet att fara till?
Man kan ju istället beskatta båtfolket som inte betalar en spänn! varken förarbevis (om du nu inte har en 12m lr större båt) eller försäkringar(trafik) etc.

Jag kör snöskoter i princip enbart runt Gråträsk (~9mil från Piteå - ~4mil från A-Jaur) och cirkus 2ggr / år tar man sig en längre tripp till Arvidsjaur och blir bemött av de mest underbara lederna jag påträffat, detta ger mig åtminstone den känslan att har man gjort något sådant rejält så bör man få belöning.
Så trots att jag väldigt sällan kör i Arvidsjaur så är jag ändå medlem så att de få gånger jag besöker A-jaur för att tanka och sedan ta en korv och köra hemåt alltid bli bemött med så fina leder.

Vid ev. snöskoter"skatt" vem kontrollerar att föreningar/klubbar gör det som krävs/bestämts (ledens skick, maximalt si å så djupa gropar osv samma som en bilväg?).
Blir ansvarig skoterförening/klubb ersättningskyldiga om skotern går sönder av stenar stubbar osv pga ledens skick? (samma som bilväg).
Jag kommer då kräva något liknande om skoterskatt blir obligatorisk för en snöskoter i trafik.
Du är en önskeskoteråkare, om alla tänkte och agerade som du så är problemet löst. :bigsmile:

Jag har sagt det förut och säger det igen, OM det ska införas någon slags obligatorisk skoteravgift, så tror inte jag på en kontrollapparat där en massa avlönade eller oavlönade personer ska åka omkring och kolla hur ledstandarden ser ut.
Utan det bästa sättet är att den enskilde individen, själv styr mycket av vart avgiften ska gå. Då lär ju klubbar/företag som skiter i ledunderhåll få allt mindre personer som kör där, vilket får till följd att intäkterna även lär minska.

Last edited:
E

ejwbegysv

Södra kungsleden som går genom Gördalen får klubben betalt för att sladda varje vinter, då ålägger sig klubben att sladda x-antal gånger månaden.. samt så är länstyrelsen på besök ibland och inspekterar.

Ett statligt "stamnät" (alltså större hårt trafikerade leder) av leder skulle kanske vara najs, kan ju administreras av tex länstyrelsen..