Studier kring betalområden

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Är det inte så att det är skidanläggningen som gör dessa spår och är i deras budget. De tjänar ju på allt annat och vill tillhandahålla skidspår för folk som hyra deras stugor? Finns väl dock andra exempel på kommuner som tillhandahåller skidspår helt gratis.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Är det inte så att det är skidanläggningen som gör dessa spår och är i deras budget. De tjänar ju på allt annat och vill tillhandahålla skidspår för folk som hyra deras stugor? Finns väl dock andra exempel på kommuner som tillhandahåller skidspår helt gratis.
Det är som du säger. Det är inbakat i det mesta, skidanläggningar, stugor mm. Varför då inte baka in allt?? Varför ska vi snöskoterägare måsta betala för allt? Men vill de tappa turister (pengar) så är det helt rätt väg att gå. Sista gången jag åkte i funäsfjällen var för 3-4år sedan. Leden var i ett sånt bedrövligt skick att jag gav fan i att lösa ledkort. Åkte en liten sväng och klart som tusan att en ledvärd försökte stoppa mig men vad jag vet har de ingen befogenhet att göra det så jag åkte vidare. Kommer aldrig mer att gynna/åka till detta ställe igen. Och jag är inte ensam om denna åsikt heller.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
med den skatten vi har i det här landet så borde de f*n vara gratis att åka på dom pistade lederna, dom borde absolut kunna sponsras av staten, dom sitter nog på en j*kla summa dom kan dela ut till sånna här ändamål.

överallt alla dessa skatter och avgifter

du jobbar ihop pengar, skatt på de
du köper en skoter, dubbel skatt på den (moms + att man måste skatta för att få köra den) + försäkring !
du köper bensin, skatt på den
du ska ut o köra din skoter i moder natur på en preparerad led, nä se på f*n, en avgift där också !

de e ju så att man spyr ..

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
borde de vara gratis att åka på dom pistade lederna, dom borde absolut kunna sponsras av staten, dom sitter nog på en summa dom kan dela ut till sånna här ändamål.

de e ju så att man spyr ..
Visst kan det vara så vid en hastig tanke men att de okontrollerat skulle betala ut t ex 1 500-2 000 kr per ledkm*35 000 km =50-70 miljoner finns inte på kartan (obs, siffrorna betraktas som räkneexempel där 150 000 skotrar á 500 kr ger 75 miljoner årligen.
Svenskt friluftsliv (de som är i finrummet) har t ex efter ett antal år stötanden och blötanden fått uppgiften att fördela statsbidraget på ca 25-30 miljoner till sina 22 medlemsorganisationer (bla båtfolket) med uppemot 2 miljoner medlemmar men ändå betalar dessa åtskilliga kronor ur egen ficka.

De flesta utövare betalar sina egna kostnader, se bara på vad det kostar att ha en båt med föreningsmedlemskap, brygg/hamnavgift osv, där blir det fort tusenlappar även för en rätt medioker båt.

Skulle vi betala 300-500 kr per registrerad skoter skulle det vara billigt och framförallt skulle vi kunna påvisa att vi står för lösningen själva vilket är ett måste för att bevara just den framtida fria åkningen.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Skulle alla som t.ex. bor i njurunda här där jag kör vara med i skoterklubben här hade nog lederna sett mycket bättre ut. Tror problemet ligger mycket där. Ang skidanläggningarna så vore det ju underbart om dem även kunnde gynna skoteråkerna med bra pistade leder. Det är väl dock fler som kommer till fjällen för skidåkning och det är väl det dem satsar på...