Studier kring betalområden

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Rent generellt ser jag det som självklart att betala för det man utnyttjar. Antingen genom skattsedeln, som medlemsskap eller på plats. Problemet börjar väl kanske uppstå när det hela blir kommersiellt. Turister ler och betalar men lokalbor drabbas desto hårdare.
Sedan gillar jag inte det sista i dokumentet, med böter och nykterhetskontroller. Jag vill inte möta fyllskallar på leden men inte heller privatpoliser som inte har bättre för sig. Polisen skall sköta polisiära uppgifter, ingen annan. Jämför med SL:s kontrollenter som kan begära att se färdbevis och som kan utfärda avgifter men absolut inte har några polisiära befogenheter.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Helt rätt att vi skall betala för oss på ett eller annat sätt, sedan kommer säkert en framtida fördelning av pengar skilja mellan olika områden beroende på leders status och nyttjamde, kust, inland eller fjällområde osv.

Utvecklingen av snöskotertrafiken till dagens nivåer gör att de pengar vi (dvs 25-35% av skoteråkarna) som idag betalar via medlemskap i skoterklubbar inte på långa vägar räcker till för att hålla leder i vettigt skick, visst det finns positiva undantag där delaktighet från lokalt näringsliv och många ideella timmar gör sitt till men i det stora hela över våra vinterlän är ju nivån på både sommar och vinterunderhåll för låg då varken idealitet eller resurser räcker till.

Något nytt måste alltså till för en dramatisk ökning av medlemskapen i klubbarna lär knappast ske över en natt, och säkert är det så att många fler än idag vill betala men kanske inte vara medlem/delaktig i en skoterklubb.

Rättvist är då att att införa en årlig obligatorisk avgift för alla registrerade snöskotrar där pengarna (efter förhoppningsvis små administrativa kostnader) fördelas till i huvudsak skoterlederna men även till säkerhetsarbete mm.

Formerna för detta, kostnader för nya och äldre snöskotrar, hur eventuellt lokalt boende och lokala markägare hanteras och hur ett system där de som underhåller våra leder efterhand får betalt för fasta och rörliga kostnader, efter ledstatus mot över landet likformig kravspecifikation kräver en och annan tanke men en hel del går säkert att kopiera från liknande system i någon av Nordamerikas stater.

Egentligen är nog det mesta diskuterar sedan många år, nu gäller det att komma till skott med detta så snart som möjligt, bättre att vi själva gör det än att någon annan gör det.

Kostnaden då?, inte mycket sett mot övriga kostnader för skoteråkandet, om alla är med och betalar så räcker 300-500 kr bra mycket längre än de pengar som kommer in idag.

"Poliser" borde inte behövas, om dagens polismakt gör sitt och beivrar fyllekörningar och de värsta avarterna av busåkningen kring bebyggelse och åkermark så räcker det sedan med att vi själva tittar snett på de som inte betalar och kanske t o m inte kör tillsammans med dessa , en liten klick kommer säkert aldrig att betala men de utmärker sig säkert även på annat sätt i samhället så de kan vi skita i.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hellre en obligatorisk skoteravgift, än betalleder.
Betalleder är nämligen början till slutet för den "Fria körningen", om det börjar sprida sig över hela Sverige.
Som tur är har det inte hittat till norra Sverige (Ännu).:evil:

Tyvärr med "Facit" i hand, så behövs det nog även "Poliser" efter lederna, liksom det i det övriga samhället behövs t.ex. biljettkontrollanter, fiskepoliser mm.
Vad dessa "Ledpoliser" får för befogenheter återstår att se. Men jag misstänker att dom knappast får sådana polisiära befogenheter som att t.ex. kvarhålla, gripa, omhänderta eller kroppsvisitera folk. För inte ens dagens naturbevakare har dessa befogenheter (även om det TYVÄRR kanske är befogat ibland).

Givetvis så ska dom givetvis ha befogenhet att stoppa skoteråkare för att kontrollera färdbevis och nykterhet.
Blir man ertappad att köra utan giltiga ledbevis/ledavgift, så är det ju självklart att dessa "Ledpoliser", ska kunna rapportera saken till riktiga poliser, som sedan utreder saken.
Men att även tvinga påtagligt fulla snöskoteråkare att lämna utandningsprov eller ta av dom nycklarna eller på annat sätt förhindra dom att fortsätta köra, anser jag vara en självklar arbetsuppgift att utföra för en "Ledpolis".

För min del har jag inga problem med att bli stoppad av en "Ledpolis" (Ledvärd, eller vad dom nu skall kallas ?), för att visa upp ett godkänt ledbevis etc. och/eller lämna ett utandningsprov. Ser egentligen inte problemet, bara dom är ordentligt utbildade och genomgått en urvalprocess som sorterat bort avarterna.

Last edited:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Kul med ännu mer avgifter. Jag är med i skoterklubben trots att jag kör minimalt på led, jag tycker att det borde räcka.
Uppfostra ungarna istället.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kul med ännu mer avgifter. Jag är med i skoterklubben trots att jag kör minimalt på led, jag tycker att det borde räcka.
Den "Fria åningen" är ju hotad från många håll. Så även den som inte kör en meter efter leder, har sannolikt stor "Nytta" av att där det finns leder, och att dessa sköts om så att en frivillig kanalisering av snöskotertrafiken kan upprätthållas. Det värsta scenaroit är ju att all ledskötsel upphör, och vi återgår till hur det var på 60- & 70-talet, inga skoterleder, vilket fick till fäljd att folk körde hur som helst och var som helst. Det som räddade situationen då, var väl att det var så få snöskotrar jämfört med idag.
Med dagens mängd snöskotrar och inga skoterleder, det borde var och en kunna räkna ut hur det skulle bli, och vad följderna sedan skulle bli ???

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Den "Fria åningen" är ju hotad från många håll. Så även den som inte kör en meter efter leder, har sannolikt stor "Nytta" av att där det finns leder, och att dessa sköts om så att en frivillig kanalisering av snöskotertrafiken kan upprätthållas. Det värsta scenaroit är ju att all ledskötsel upphör, och vi återgår till hur det var på 60- & 70-talet, inga skoterleder, vilket fick till fäljd att folk körde hur som helst och var som helst. Det som då räddade situationen då, var väl att det var så få snöskotrar jämfört med idag.
Med dagens mängd snöskotrar och inga skoterleder, det borde var och en kunna räkna ut hur det skulle bli, och vad följderna sedan skulle bli ???
Visserligen, men problemen beror ju inte till största delen på att det är för dåliga eller för få skoterleder.
Jag ser poängen med det hela, det är inte det.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Betalleder är nämligen början till slutet för den "Fria körningen", om det börjar sprida sig över hela Sverige.
Självklart, vart en tankelapsus i taftologin i tidigare inlägg.

EN obligatorisk skoteravgift skall det vara, sedan kan det finnas enskilda platser med högt trafiktryck där betalled kan motiveras men inte för skoteråkningen som helhet.

Håller med men det måste till mer pengar på ett eller annat sätt för att kunna lyfta nivån på många ställen i vintersverige, det gäller ju att ha en hög lägstanivå så det känns motiverat att betala.
Sedan tror jag som sagt att man kan komma att omvärdera klubbmedlemskap, idag är en hel del medlemmar för att "betala till lederna" och inget annat medans andra är medlem för helheten och man kan kanske tänka sig ett system där medlemskap ger rabatt på den obligatoriska avgiften.

Som sagt tidigare, formerna måste utarbetas noggrant mot bland annat en över ytan gemensam ledstandard, vilket leder till ökade krav, vilket leder till att det behövs anställda och/eller betalda ideella iom utökat ledunderhåll då de flesta maskiner idag är mycket aggressivare än förr mot lederna oavsett förare, sedan måste som sagt avarterna fostras på något sätt, sker inte det kan man utöka ledunderhållet obegränsat utan resultat
Dessutom, med en bättre maskinpark hos klubbarna och/eller att de ideella kunde köra med egna maskiner mot en vettig milersättning skulle vara bra

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Jag undrar varför Väsek ger en rabbaterad skoterledsavgift till snöskotrar som är över 20 år gamla!? Allt hänger ju på hur tummen uppför sig!
Är det inte klokare att t.ex rabbatera efter vilken kamhöjd skotrar har(förslag)?
För som det är nu så betalar gamla skotrar 100:-kr per säsong medan nyare får betala 900:-kr.. tycker det inte känns helt optimalt.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Lynxfun: Finns det att läsa nånstans på nätet om hur jänkarna gör? Är nyfiken på hur de gör med sina ledsystem.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Yes, via t ex International Association of Snowmobile adminstrators http://www.snowiasa.org/ så går det via "members" fliken att hitta de flesta organisationer i olika delstater både i USA och Kanada

Det varierar hur mycket som ligger öppet men sammantaget ger en stunds läsning en bra bild av möjligheter och begränsningar om man väger det mot våra förhållanden, också viktigt att komma ihåg är att även de har problem med pengaflödet och det ideella engagemanget och givetvis även sk "freeloaders" som skiter i avgifter mm.

Att komma ihåg är också är att deras leder underhålls för en typ av åkning vi inte kommer nära och på många håll med maskiner av rejäl kaliber....

Ett exempel på pengaflöde och fördelning från Michigan, en av orsakerna att pengar delvis går till t ex säkerhetsutbildningar och "law enforcement" mm är bl a för att skapa en politisk acceptans för systemet (historiskt) vilket vi säkert också måste tänka på.

OBS: denna är då bara ett exempel på upplägg och styrning av pengar, till detta kommer en hel del riktlinjer för hur leder ska se ut, vara skyltade och underhållna likaväl som hur klubbar/ledansvariga äskar och får pengar utbetalda för specificerade antal ledmil/km, hur många gånger o varför de sladdar, nyanläggning, brobyggnationer, barmarksunderhåll osv mm

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Tycker iaf att det var en saklig studie som känns hyfsat positiv och belyser ett problem som måste lösas.
Själv tycker jag det vore rimligast med en fordonsskatt på säg en hundring eller 2 för påställda skotrar som går DIREKT till lederna, dock lite knivigare hur det sedan ska fördelas eftersom förutsättningarna och behoven är så olika.

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala

Givetvis så ska dom givetvis ha befogenhet att stoppa skoteråkare för att kontrollera färdbevis och nykterhet.
Blir man ertappad att köra utan giltiga ledbevis/ledavgift, så är det ju självklart att dessa "Ledpoliser", ska kunna rapportera saken till riktiga poliser, som sedan utreder saken.
Men att även tvinga påtagligt fulla snöskoteråkare att lämna utandningsprov eller ta av dom nycklarna eller på annat sätt förhindra dom att fortsätta köra, anser jag vara en självklar arbetsuppgift att utföra för en "Ledpolis".
Folk kan ju tycka att det blir en "orättvisa" om man ska tvinga alla att betala.
Spec. för folk som bor söderöver. Nu har vi ju iofs haft rätt bra vintrar på senare tid.
Kan ju bli lite: "Varför ska jag betala för något jag inte utnyttjar".

Är iaf medlem i skorklubben där jag har stuga.

Tvivlar på att eventuella "ledpoliser" skulle kunna få befogenhet till att kolla nykterhet och hålla kvar folk.
Iofs fick ju Tullpersonal den befogenheten förra sommaren, så möjligheten finns ju.
Men ska det vara "vanligt" folk som kommer från lokala skoterklubben tror jag det kommer bli svårt.

Har alltid trott att inte man kunde tvingas till att betala ledavgift så länge det inte typ en idrottsanläggning eller liknande.
Men hade alltså fel. Men det är fortfarande polisen som har rätt att stoppa mig?

Är det någon som har det gjorts någon seriös uppskattning / undersökning vad en eventuell obligatorisk avgift skulle behöva kosta?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Folk kan ju tycka att det blir en "orättvisa" om man ska tvinga alla att betala.
Spec. för folk som bor söderöver. Nu har vi ju iofs haft rätt bra vintrar på senare tid.

Tvivlar på att eventuella "ledpoliser" skulle kunna få befogenhet till att kolla nykterhet och hålla kvar folk.
Iofs fick ju Tullpersonal den befogenheten förra sommaren, så möjligheten finns ju.
Men ska det vara "vanligt" folk som kommer från lokala skoterklubben tror jag det kommer bli svårt.

Har alltid trott att inte man kunde tvingas till att betala ledavgift så länge det inte typ en idrottsanläggning eller liknande.
Men hade alltså fel. Men det är fortfarande polisen som har rätt att stoppa mig?

Är det någon som har det gjorts någon seriös uppskattning / undersökning vad en eventuell obligatorisk avgift skulle behöva kosta?
Men om dom inte utnyttjar? Varför äger man då en snöskoter?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Betalleder = slut på friåkning
Tex i Huså-fjällen bakom Åre har dom infört betalleder och därmed skoterförbud på alla andra ställen.. liknande som i Funäsdalen.
Men det visade sig att det var samma gamla lösa puckelpistled som vanligt... får en känsla att dom väljer att införa betalleder bara för att få möjlighet att lägga skoterförbud på stora områden?

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Men om dom inte utnyttjar? Varför äger man då en snöskoter?
Antingen kanske man har en lössnö/klättermaskin, och inte har något intresse i lederna.
Eller som "hemma", inga direkta leder så man kör där det går.

Detta är mer hypotetiskt, då jag både är med i skoterklubben och betalat när det varit betalled.
Men att man måste köra på led bara för att man har en skoter håller jag inte med om.

Jag är inte så insatt i betallederna. Så undrar lite hur man gör med ev. ersättning till berörda markägare?
Hur stor eventuell ersättning är?

E

ejwbegysv

Min åsikt är:
Man måste i första hand alltid värna om den fria åkningen, spelar ingen roll om du är lössnösmiskare som mig eller en helt vanlig familj med pulka som vill ut och grilla i skogen.
I andra hand kommer ledhanteringen och alla problem/möjligheter den innebär..

Regleringar blir alltid absurbda, ett exempel i mitt hemområde; Naturreservat med reglerad skoteråkning (du får ej avvika från leden), en mycket populär fiskesjö ligger ca 100 meter från leden, det innebär att folk får gå med fiskeutrustningen från leden ner på sjön..

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Jag anser att om man ej brukar skotern (t.ex. på grund av "Grön vinter"), och då har den avställd så ska man givetvis inte behöva betala någon ledavgift. Jag anser att detta måste vara en självklarhet om en ledavgift skall införas.

Som jag skrev tidigare, Jag tror inte heller att det blir så att en "Ledvärd" får sådana polisiära befogenheter som att t.ex. kvarhålla, gripa, omhänderta eller kroppsvisitera folk.
Men det vore enligt mig önskvärt att dom får möjlighet att ta ett utandningsprov, på misstänkta skoterfyllerister, provet ska sedan överlämnas till polis för deras utredning.
Hur det då går att lösa juridiskt är en annan sak att lösa.
För allt som kan göras för att försvåra för folk att köra snöskoter i onyktert tillstånd, anser jag vara bra.

Sedan så anser jag att det ju bara är bra om det är "Vanligt folk", efter en viss urvalprocess, som blir "Ledpolis/värd".
Dessa behöver givetvis inte vara "Sprugna" ur en lokal skoterklubb, men det underlättar sannolikt om personerna i fråga kan och vet hur snöskotrar fungerar, för jag tror också att dessa personer, även ska kunna hjälpa skoteråkare, med lättare tekniska driftstörningar, kanske att dom skulle kallas "Skotersamariter" :amuse:

Vet inte hur seriösa undersökningar som är gjorda om detta, men har hört summor på mellan 300-600:-/säsongen.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.304
1.119
113
Stora Blåsjön
Min åsikt är:
Man måste i första hand alltid värna om den fria åkningen, spelar ingen roll om du är lössnösmiskare som mig eller en helt vanlig familj med pulka som vill ut och grilla i skogen.
Helt rätt!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Min åsikt är:

Regleringar blir alltid absurbda, ett exempel i mitt hemområde; Naturreservat med reglerad skoteråkning (du får ej avvika från leden), en mycket populär fiskesjö ligger ca 100 meter från leden, det innebär att folk får gå med fiskeutrustningen från leden ner på sjön..
Jag anser också att vi i första hand ska värna om den fria åkningen. Men i framtiden så kommer nog det bildas allt fler betalledområden med vidhängande förbudsområden, sannolikt med naturvårdsverkets goda minne. Vilket är som jag skrev tidigare, början till slutet för den fria åkningen.

Detta måste bromsas, men hur gör man då ?
För om det fortsätter som idag med få eldsjälar med knappa resurser, som alltmer tröttnar på idellt arbete, som egentligen bara kostar tid och pengar, så blir ju framtiden att skoterlederna får förfalla om ingen sköter om dom.
I många områden kommer kommunen eller andra näringsidkare att ta över och införa betalleder för att finansiera det hela, vips så har vi då massor av förbudsområden.
I en del andra områden, så kommer det då att köras vind för våg, vilket får till följd att många markägare sparkar bakut och kräver via LRF, stopp för friåkning på deras marker.
Jag tror att NV mer än gärna hakar på detta.
Visst kommer det att finnas områden där friåkningen sköts snyggt och prydligt, men kommer det att skapas unika regler i Sverige för just dessa områden, jag tror inte det, så länge NV & LRF är tunga remisssinstanser.

Men det bästa vore ju givetvis om det finns en lösning som innebär att det inte behövs någon "Skoteravgift" och att betalledområden inte brer ut sig. Men hur ser den ut???