Läs och diskutera. Är det rätt väg att gå med betal-ledsystem? Känns studien rättvis?
http://www.snoskoterradet.se/wp/wp-content/uploads/2010/03/R_2010_24.pdf
http://www.snoskoterradet.se/wp/wp-content/uploads/2010/03/R_2010_24.pdf
Den "Fria åningen" är ju hotad från många håll. Så även den som inte kör en meter efter leder, har sannolikt stor "Nytta" av att där det finns leder, och att dessa sköts om så att en frivillig kanalisering av snöskotertrafiken kan upprätthållas. Det värsta scenaroit är ju att all ledskötsel upphör, och vi återgår till hur det var på 60- & 70-talet, inga skoterleder, vilket fick till fäljd att folk körde hur som helst och var som helst. Det som räddade situationen då, var väl att det var så få snöskotrar jämfört med idag.Kul med ännu mer avgifter. Jag är med i skoterklubben trots att jag kör minimalt på led, jag tycker att det borde räcka.
Uppfostra ungarna istället.
Visserligen, men problemen beror ju inte till största delen på att det är för dåliga eller för få skoterleder.Den "Fria åningen" är ju hotad från många håll. Så även den som inte kör en meter efter leder, har sannolikt stor "Nytta" av att där det finns leder, och att dessa sköts om så att en frivillig kanalisering av snöskotertrafiken kan upprätthållas. Det värsta scenaroit är ju att all ledskötsel upphör, och vi återgår till hur det var på 60- & 70-talet, inga skoterleder, vilket fick till fäljd att folk körde hur som helst och var som helst. Det som då räddade situationen då, var väl att det var så få snöskotrar jämfört med idag.
Med dagens mängd snöskotrar och inga skoterleder, det borde var och en kunna räkna ut hur det skulle bli, och vad följderna sedan skulle bli ???
Självklart, vart en tankelapsus i taftologin i tidigare inlägg.Hellre en obligatorisk skoteravgift, än betalleder.
Betalleder är nämligen början till slutet för den "Fria körningen", om det börjar sprida sig över hela Sverige.
Håller med men det måste till mer pengar på ett eller annat sätt för att kunna lyfta nivån på många ställen i vintersverige, det gäller ju att ha en hög lägstanivå så det känns motiverat att betala.Kul med ännu mer avgifter. Jag är med i skoterklubben trots att jag kör minimalt på led, jag tycker att det borde räcka.
Uppfostra ungarna istället.
Folk kan ju tycka att det blir en "orättvisa" om man ska tvinga alla att betala.Hellre en obligatorisk skoteravgift, än betalleder.
Givetvis så ska dom givetvis ha befogenhet att stoppa skoteråkare för att kontrollera färdbevis och nykterhet.
Blir man ertappad att köra utan giltiga ledbevis/ledavgift, så är det ju självklart att dessa "Ledpoliser", ska kunna rapportera saken till riktiga poliser, som sedan utreder saken.
Men att även tvinga påtagligt fulla snöskoteråkare att lämna utandningsprov eller ta av dom nycklarna eller på annat sätt förhindra dom att fortsätta köra, anser jag vara en självklar arbetsuppgift att utföra för en "Ledpolis".
Men om dom inte utnyttjar? Varför äger man då en snöskoter?Folk kan ju tycka att det blir en "orättvisa" om man ska tvinga alla att betala.
Spec. för folk som bor söderöver. Nu har vi ju iofs haft rätt bra vintrar på senare tid.
Kan ju bli lite: "Varför ska jag betala för något jag inte utnyttjar".
Är iaf medlem i skorklubben där jag har stuga.
Är det någon som har det gjorts någon seriös uppskattning / undersökning vad en eventuell obligatorisk avgift skulle behöva kosta?
Antingen kanske man har en lössnö/klättermaskin, och inte har något intresse i lederna.Men om dom inte utnyttjar? Varför äger man då en snöskoter?
Jag anser att om man ej brukar skotern (t.ex. på grund av "Grön vinter"), och då har den avställd så ska man givetvis inte behöva betala någon ledavgift. Jag anser att detta måste vara en självklarhet om en ledavgift skall införas.Folk kan ju tycka att det blir en "orättvisa" om man ska tvinga alla att betala.
Spec. för folk som bor söderöver. Nu har vi ju iofs haft rätt bra vintrar på senare tid.
Kan ju bli lite: "Varför ska jag betala för något jag inte utnyttjar".
Är iaf medlem i skorklubben där jag har stuga.
Som jag skrev tidigare, Jag tror inte heller att det blir så att en "Ledvärd" får sådana polisiära befogenheter som att t.ex. kvarhålla, gripa, omhänderta eller kroppsvisitera folk.Tvivlar på att eventuella "ledpoliser" skulle kunna få befogenhet till att kolla nykterhet och hålla kvar folk.
Iofs fick ju Tullpersonal den befogenheten förra sommaren, så möjligheten finns ju.
Men ska det vara "vanligt" folk som kommer från lokala skoterklubben tror jag det kommer bli svårt.
Vet inte hur seriösa undersökningar som är gjorda om detta, men har hört summor på mellan 300-600:-/säsongen.Är det någon som har det gjorts någon seriös uppskattning / undersökning vad en eventuell obligatorisk avgift skulle behöva kosta?
Helt rätt!Min åsikt är:
Man måste i första hand alltid värna om den fria åkningen, spelar ingen roll om du är lössnösmiskare som mig eller en helt vanlig familj med pulka som vill ut och grilla i skogen.
I andra hand kommer ledhanteringen och alla problem/möjligheter den innebär..
Jag anser också att vi i första hand ska värna om den fria åkningen. Men i framtiden så kommer nog det bildas allt fler betalledområden med vidhängande förbudsområden, sannolikt med naturvårdsverkets goda minne. Vilket är som jag skrev tidigare, början till slutet för den fria åkningen.Min åsikt är:
Man måste i första hand alltid värna om den fria åkningen, spelar ingen roll om du är lössnösmiskare som mig eller en helt vanlig familj med pulka som vill ut och grilla i skogen.
I andra hand kommer ledhanteringen och alla problem/möjligheter den innebär..
Regleringar blir alltid absurbda, ett exempel i mitt hemområde; Naturreservat med reglerad skoteråkning (du får ej avvika från leden), en mycket populär fiskesjö ligger ca 100 meter från leden, det innebär att folk får gå med fiskeutrustningen från leden ner på sjön..