Har funderat runt lite angående vad som skiljer att överladda med turbo eller kompressor.
Har en komressorinstallation som laddar lika mycket som en turboinstallation lättare till att spika vid höga cylindertryck?
Anledningen till frågan är att MPI som har konstruerat mitt kompressorkitt rekommenderar en blandning av 98oktan och racesoppa110 oktan för att ladda 0,4 bar i en standardkompad nytro (på havsnivå).
MCX som i sin turbokonfiguration (180hk - 0,4bar) förvisso rekommenderar 98oktan bränsle men efter lite efterforskning så kör användare ibland på 95oktan utan att motorskada uppstår.
Kan saker runtomkring påverka? tex användandet av intercooler osv?
Har en komressorinstallation som laddar lika mycket som en turboinstallation lättare till att spika vid höga cylindertryck?
Anledningen till frågan är att MPI som har konstruerat mitt kompressorkitt rekommenderar en blandning av 98oktan och racesoppa110 oktan för att ladda 0,4 bar i en standardkompad nytro (på havsnivå).
MCX som i sin turbokonfiguration (180hk - 0,4bar) förvisso rekommenderar 98oktan bränsle men efter lite efterforskning så kör användare ibland på 95oktan utan att motorskada uppstår.
Kan saker runtomkring påverka? tex användandet av intercooler osv?