Spikning öveladdning 4t Turbo vs kompressor

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
håkke ditt resonemang är nog rätt i sig, dvs att om mpi vill få ut 180hk ur sitt kitt behöver dom ladda mer än mcx turbo. Men frågan var om det var lika stor chans att motorn spikade vid samma laddtryck tex 0,4 bar. Jag tror vi kan konstatera att så länge man håller sig till samma laddtryck och samma insugstemperatur så borde risken för spikning vara lika.
sålänge det är samma mottryck.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Skall inte ge mig in i diskussionen om spikningar.
Jag kör med Mcx 180 kittet&excell grenrör den gav 204hp hos Mcx med 0.45 ladd.
T o m Erik var överraskad.
Något turbo lagg finns det ej någon tillstymelse till.
Den känns bara som en stor sugmotor.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ids inte starta en ny tråd då jag kanske kan få svar här.
Vet att dom flesta kompressor-kitten har luftfiltret under huven/kåporna på nytron. Skulle inte luften efter att den komprimerats/skruvats in bli kallare om luftfiltret sitter utanpå??

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Det stämmer bra, luftintaget sitter mitt framför motorn där normalt luftburken sitter. För att råda bot på detta byggde jag ett så kallat "cold air intake" vilket leder luften via ett rör som går ut ovanför variatorerna alldeles under gallret i kåpan.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Sett att sådana kitt finns. Men skulle det vara någon mening att dra ut filtret genom huven/kåpan?
Bör man montera ventkitt på variatorsidan om man lägger filtret som du gjort?

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Har vart ute ett par svängar och allt fungerar bra, håller på och finlirar med vikterna för tillfället. Första svängen så slog jag i varvstoppen hela tiden så till helgen tröck jag i 80gram totalt vilket visade sig vara för mycket i det supertunga föret som var då.
Med 1:1 dreving får jag 0,5bar laddtryck... Om jag hittar mera optimalt varv runt 8800-8900 så bör jag landa på 0,45ca
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Har vart ute ett par svängar och allt fungerar bra, håller på och finlirar med vikterna för tillfället. Första svängen så slog jag i varvstoppen hela tiden så till helgen tröck jag i 80gram totalt vilket visade sig vara för mycket i det supertunga föret som var då.
Med 1:1 dreving får jag 0,5bar laddtryck... Om jag hittar mera optimalt varv runt 8800-8900 så bör jag landa på 0,45ca
Har du förstått dig på GEMS-controllern? Är kass på engelska och när jag översätter texten som finns på MPI´s hemsida blir jag bara snurrig!!
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Vissa av deras instruktioner är inte bra... men så här funkar det som jag förstår det

Tryck på "mode" en gång och du kommer in i inställningsmenyn och grön diod lyser, beroende på hur mycket bränsle du vill att den ska få på tomgång/lågavarv justerar du + dioden mot höger för mera och - dioden rör sig åt vänster för mindre soppa.
Tryck på mode igen så kommer du till orange, den justerar accpumpen typ någon sekund precis när du trycker på gasen. Nästa läge är röd diod, den är viktigast att hålla koll på för den anger hur mycket bränsle som skickas på vid full gas, justerar du den på tok för lågt kan motorn ta skada.
Nästa läge är grön/blå den anger hur mycket extra bränsle som ska läggas till då boxen registrerar att du har laddtryck (blå diod lyser under normal drift)

Försök att sikta på afr runt 14 på tomgång och 12 vid belastning

Lycka till